Aandeel publieke kosten in woningprijzen te hoog

Foto: Ivo Ketelaar

Op donderdag 20 juni vergadert de Tweede Kamer over het op 10 april aangeboden rapport van de Tijdelijke Commissie Huizenprijzen. Het rapport bevestigt het beeld van Bouwend Nederland dat huizen en grond te lang als cash-cow zijn gezien.

Door de stijgende vraag naar woningen, te ruime financieringsmogelijkheden in de jaren voor de crisis en het achterblijvende aanbod aan nieuwbouwwoningen als gevolg van het ‘ruimtelijke schaarste beleid’ van het rijk werden de prijzen opgedreven. Daarbij werd ook de omgeving van het huis steeds meer onderdeel van de huizenprijs.

"Het aandeel van de publieke kosten is te hoog en moet omlaag gebracht," aldus Joep Rats, directeur economische en verenigingszaken Bouwend Nederland. "Wij zijn niet tegen de speeltuinen en dergelijke die van de publieke kosten betaald worden, maar we zien wel in dat de regeldruk en de financiële druk erdoor enorm is toegenomen. Dat past niet meer in deze tijd."

"Dat geldt ook voor de leges. Al langer vindt Bouwend Nederland dat de leges moeten worden afgeschaft. Het betreft hier controles op veiligheid, milieu en gezondheid. Dat is eigenlijk de kerntaak van gemeenten en zou daarom uit de algemene middelen betaald moeten worden. De gemeentelijke afdelingen bouw- en woningtoezicht gaan te weinig mee op de golven van de economie. Het kan niet zo zijn dat die afdelingen door de opbrengsten van de leges in stand worden gehouden. Het middel is dan een doel geworden."

Ontslakken

Eerder deed Friso de Zeeuw praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling aan de TU Delft, tevens directeur Nieuwe Markten bij Bouwfonds Ontwikkeling al de oproep om ‘een einde te maken aan dit drama van goede bedoelingen. "Het is tijd om te ontslakken", aldus Friso de Zeeuw. "De optelsom van beleidsnota’s, verordeningen en gedetailleerde (bestemming)plannen zitten broodnodige investeringen vaak in de weg. Vooral als ze star en bureaucratisch worden toegepast. In de tijd voor de crisis konden wij ons dat al eigenlijk niet meer veroorloven, maar nu helemaal niet meer." De Zeeuw deed zijn oproep in het kader van de ActieAgenda Bouw, die is opgericht om te onderzoeken hoe de woning- en utiliteitsbouwsector sterker uit de crisis komen.

Grondprijzen drijven huizenprijzen ook op

Rats: "De prijsstijging van woningen was in de periode 1995 – 2002 sterker dan de stijging van de bouwkosten. Echter, die prijsstijging is voornamelijk toe te schrijven aan de grondprijzen, die in die periode met 400% zijn gestegen. De bouwkosten stegen met 60%. Het aandeel van de grondprijs in de prijs van een nieuwe koopwoning steeg gemiddeld van 13% naar 31%. De daling van de huizenprijzen is op dit moment zo’n twintig procent. De kosten van de bouw van woningen bieden echter weinig ruimte: materiaal- en arbeidskosten zijn weinig flexibel. Wil je serieus kijken naar de prijzen van nieuwbouwwoningen, moet je dus uitwijken naar andere variabelen, zoals de grondprijzen. Grondprijzen zouden 40 tot 50% omlaag moeten omdat hun prijstoename onevenredig is geweest."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Bouwend Nederland

Aandeel publieke kosten in woningprijzen te hoog | Infrasite

Aandeel publieke kosten in woningprijzen te hoog

Foto: Ivo Ketelaar

Op donderdag 20 juni vergadert de Tweede Kamer over het op 10 april aangeboden rapport van de Tijdelijke Commissie Huizenprijzen. Het rapport bevestigt het beeld van Bouwend Nederland dat huizen en grond te lang als cash-cow zijn gezien.

Door de stijgende vraag naar woningen, te ruime financieringsmogelijkheden in de jaren voor de crisis en het achterblijvende aanbod aan nieuwbouwwoningen als gevolg van het ‘ruimtelijke schaarste beleid’ van het rijk werden de prijzen opgedreven. Daarbij werd ook de omgeving van het huis steeds meer onderdeel van de huizenprijs.

"Het aandeel van de publieke kosten is te hoog en moet omlaag gebracht," aldus Joep Rats, directeur economische en verenigingszaken Bouwend Nederland. "Wij zijn niet tegen de speeltuinen en dergelijke die van de publieke kosten betaald worden, maar we zien wel in dat de regeldruk en de financiële druk erdoor enorm is toegenomen. Dat past niet meer in deze tijd."

"Dat geldt ook voor de leges. Al langer vindt Bouwend Nederland dat de leges moeten worden afgeschaft. Het betreft hier controles op veiligheid, milieu en gezondheid. Dat is eigenlijk de kerntaak van gemeenten en zou daarom uit de algemene middelen betaald moeten worden. De gemeentelijke afdelingen bouw- en woningtoezicht gaan te weinig mee op de golven van de economie. Het kan niet zo zijn dat die afdelingen door de opbrengsten van de leges in stand worden gehouden. Het middel is dan een doel geworden."

Ontslakken

Eerder deed Friso de Zeeuw praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling aan de TU Delft, tevens directeur Nieuwe Markten bij Bouwfonds Ontwikkeling al de oproep om ‘een einde te maken aan dit drama van goede bedoelingen. "Het is tijd om te ontslakken", aldus Friso de Zeeuw. "De optelsom van beleidsnota’s, verordeningen en gedetailleerde (bestemming)plannen zitten broodnodige investeringen vaak in de weg. Vooral als ze star en bureaucratisch worden toegepast. In de tijd voor de crisis konden wij ons dat al eigenlijk niet meer veroorloven, maar nu helemaal niet meer." De Zeeuw deed zijn oproep in het kader van de ActieAgenda Bouw, die is opgericht om te onderzoeken hoe de woning- en utiliteitsbouwsector sterker uit de crisis komen.

Grondprijzen drijven huizenprijzen ook op

Rats: "De prijsstijging van woningen was in de periode 1995 – 2002 sterker dan de stijging van de bouwkosten. Echter, die prijsstijging is voornamelijk toe te schrijven aan de grondprijzen, die in die periode met 400% zijn gestegen. De bouwkosten stegen met 60%. Het aandeel van de grondprijs in de prijs van een nieuwe koopwoning steeg gemiddeld van 13% naar 31%. De daling van de huizenprijzen is op dit moment zo’n twintig procent. De kosten van de bouw van woningen bieden echter weinig ruimte: materiaal- en arbeidskosten zijn weinig flexibel. Wil je serieus kijken naar de prijzen van nieuwbouwwoningen, moet je dus uitwijken naar andere variabelen, zoals de grondprijzen. Grondprijzen zouden 40 tot 50% omlaag moeten omdat hun prijstoename onevenredig is geweest."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Bouwend Nederland