Imtech: onevenwichtigheid resultaatontwikkeling, groei orderportefeuille

• Reorganisatie in Benelux, Spanje en Marine: afvloeiing circa 900 medewerkers

• Gezonde groei en goede financiële prestaties in overige Imtech-landen en divisies

• Eenmalige voorziening 2012: totaal circa 50 miljoen euro

• Exclusief eenmalige voorziening verdere EBITA-groei 2012 verwacht ten opzichte van 2011, per saldo daalt de EBITA 2012, Imtech blijft ruim winstgevend

• Goodwill afwaardering op Spaanse activiteiten: circa 20 miljoen euro

• Orderportefeuille Q3 2012 stijgt tot 6,4 miljard euro (Q3 2011: 5,7 miljard euro), opmaat voor verdere groei in 2013

Royal Imtech N.V. (IM-AE, technische dienstverlening in en buiten Europa) maakt bekend een eenmalige voorziening te treffen van in totaal circa 50 miljoen euro. Dit betreft de afvloeiing van circa 900 medewerkers in de Benelux, Spanje en Marine. Hiermee pakt Imtech de aanwezige onevenwichtigheid in de resultaatontwikkeling aan met enerzijds gezonde groei en goede financiële prestaties in Duitsland & Oost-Europa, UK & Ierland, de Nordic, Turkije, ICT en Traffic en anderzijds structureel tegenvallende resultaten in de Benelux en Spanje, evenals een tijdelijke terugval bij Marine. Exclusief deze eenmalige voorziening verwacht Imtech in 2012 verdere EBITA-groei ten opzichte van 2011. Per saldo daalt de EBITA 2012. Imtech blijft ruim winstgevend. Tevens is, gezien de ontwikkeling van de Spaanse economie, besloten de goodwill op de Spaanse activiteiten af te waarderen met circa 20 miljoen euro. Imtech is en blijft financieel gezond en handhaaft haar strategisch groeiplan 2015 om te komen tot een opbrengstenniveau van 8 miljard euro bij een operationele EBITA-marge tussen 6% en 7%. De orderportefeuille Q3 2012 neemt – ondanks een daling in de Benelux en Spanje – toe tot 6,4 miljard euro (Q3 2011: 5,7 miljard euro). Dit vormt de opmaat voor verdere groei in 2013.

René van der Bruggen, CEO Imtech: ‘In de afgelopen decennia zijn we er in geslaagd Imtech tot één van de grootste technische dienstverleners van Europa te maken met ook sterk groeiende activiteiten buiten Europa. Sinds 2010 hebben we – zoals bekend – te maken met een toenemende onevenwichtigheid in onze resultaatontwikkeling. Per saldo is sprake van sterke totale EBITA-groei, maar de bijdrage daaraan vanuit de Benelux en Spanje is – ondanks eerder doorgevoerde maatregelen en bij een verdere voorziene verslechtering van de markt in 2013 – te beperkt. Ten opzichte van goed presterende activiteiten in al onze andere landen en Europese en deels mondiale activiteiten in ICT en Traffic is dit onaanvaardbaar. Onze maritieme divisie ondervindt daarnaast de gevolgen van een tijdelijke relatief lage orderingang in voorafgaande jaren, wat een beperkte reorganisatie noodzakelijk maakt. De orderportefeuille trekt hier echter aan, waarmee Imtech Marine goed gepositioneerd is voor de toekomst. Om de onevenwichtigheid in de resultaatontwikkeling aan te pakken, neemt Imtech een eenmalige voorziening van in totaal 50 miljoen euro. Met de reorganisatie gaan helaas 900 banen in de Benelux, Spanje en de maritieme divisie verloren. Exclusief de eenmalige voorziening verwacht Imtech in 2012 verdere EBITA-groei in vergelijking met 2011. Per saldo zal de EBITA 2012 lager uitkomen. Imtech blijft echter ruim winstgevend. Daarnaast is er gezien de ontwikkeling van de Spaanse economie sprake van een goodwill afwaardering op de Spaanse activiteiten van circa 20 miljoen euro. Voor 2013 en de jaren daarna zijn we prima gepositioneerd voor verdere groei, in alle Imtech clusters en divisies. De financiële positie is en blijft gezond. Ons strategisch groeiplan 2015 blijft onverkort van kracht. De orderportefeuille Q3 2012, neemt, ondanks een daling in de Benelux en Spanje, toe tot 6,4 miljard euro (Q3 2011: 5,7 miljard euro), een indicatie voor verdere continuïteit en groei.’

Onevenwichtigheid in resultaatontwikkeling

In Q3 2012 vertoont de orderportefeuille groei, zowel autonoom als door gedane acquisities. Vooral in Duitsland & Oost-Europa, de UK & Ierland, Turkije en de Nordic is sprake van een gezonde groei van de orderportefeuille. Ook op de Europese ICT-markt en in de mondiale maritieme markt ontwikkelt de orderportefeuille zich goed. In de Europese trafficmarkt is sprake van een stabiele positie. Langzaam maar zeker nemen de activiteiten buiten Europa verder toe. In al deze landen en divisies neemt de EBITA toe. In de Benelux en Spanje is echter sprake van een structureel uitdagende markt. Het verwerven van winstgevende orders staat hier sinds 2010 zwaar onder druk met als gevolg lage productieniveaus, leegloop en een EBITA-bijdrage die inmiddels te beperkt is. Dit ondanks vanaf de eerste helft 2010 doorgevoerde (strategische) heroriëntaties, kostenreducties en efficiency-maatregelen. Bovendien verslechtert de gebouwenmarkt in Nederland, België en Spanje in 2013 naar verwachting opnieuw. Marine heeft in 2012 de gevolgen van een tijdelijke relatief lage orderingang in voorafgaande jaren ondervonden.

Reorganisaties in Benelux, Spanje en Marine

Doelstelling van de reorganisatie is in de Benelux, Spanje en Marine te komen tot een gezonde bedrijfseconomische situatie. Het overgrote deel van de circa 900 te vervallen arbeidsplaatsen concentreert zich in de Benelux, in het bijzonder de business units Building Services (actief in de gebouwenmarkt). De voorgenomen inrichting van een ‘flexpool’ voor circa 200 medewerkers van de business units Building Services in Nederland komt te vervallen. Deze medewerkers maken deel uit van de totale reorganisatie. In Nederland zal ook in de Infra-divisie een aantal banen verdwijnen. Hierdoor zal de Benelux in 2013 een opwaartse tendens vertonen. Ook al omdat de business units die werkzaam zijn in de industriële markt, op het gebied van industriële export en in Luxemburg zich goed ontwikkelen. Daarnaast verdwijnen er banen in Spanje en de maritieme divisie. Een deel van deze reorganisaties is reeds geëffectueerd in de eerste drie kwartalen 2012. Met de medezeggenschap en betrokken vakbonden zullen afspraken worden gemaakt over diverse sociale plannen.

Groei in overige delen organisatie

In Duitsland & Oost-Europa, de UK & Ierland, Turkije, de Nordic en op de Europese ICT- en trafficmarkt ontwikkelt Imtech zich goed. In de maritieme divisie zijn de vooruitzichten positief.

In Duitsland is Imtech dé technologiepartner voor energie-efficiëntie. De orderportefeuille laat hier gezonde groei zien. Een belangrijk nieuw contract is een 10-jarige wereldwijde samenwerking met Airbus voor innovatieve, duurzame droogtechnologie voor het drogen van de lak op Airbus-vliegtuigen. Ook in de zorg, de markten voor R&D-gebouwen, datacenters, stadions, de auto-industrie en in het onderwijs beschikt Imtech over sterke marktposities. In de markt van luchthavens is Imtech technologiepartner voor uitbreiding van luchthavens in Frankfurt en Berlijn. In Oostenrijk wordt langzaam maar zeker een positie opgebouwd. In Oost-Europa presteert Imtech goed, vooral in Polen. De cluster Duitsland & Oost-Europa is goed voor ruim 30% van de totale activiteiten.

In de laatste anderhalf jaar nam Imtech in de UK drie bedrijven over gespecialiseerd in onder andere maintenance, energie, IT en telemetrie. Deze strategische toevoegingen maken, ondanks competitieve marktomstandigheden, samen met autonome groei in het bestaande portfolio stevige groei mogelijk. Voorbeelden zijn de markt van luchthavens, de watermarkt, waste-to-energy-markt en de maintenancemarkt. In Ierland nemen investeringen in windenergie en de farmaceutische industrie toe. Imtech weet hiervan te profiteren. Tegelijkertijd vertoont de export van specifieke E&I-oplossingen (elektrotechnieken & instrumentatie) uit Ierland naar onder meer Kazachstan en het Midden-Oosten sterke groei.

Met de overname van AE Arma-Elektropanç, een top-3 speler in de markt van technische dienstverlening in Turkije, zijn nieuwe en kansrijke markten betreden. Naast Turkije wordt ook gewerkt in ‘emerging markets’ als het Midden-Oosten, Rusland en voormalige Sovjetrepublieken. AE Arma-Elektropanç ontwikkelt zich onder de vleugels van het financieel sterke Imtech uitstekend. Nieuwe orders zijn het Shahdag Hotels project (een omvangrijk winter/zomerresort) in Azerbaijan en een groot onderwijsproject in Abu Dhabi.

In de Nordic (Zweden, Noorwegen en Finland) weet Imtech zich te onderscheiden. Bundeling van de diensten van de Imtech-bedrijven NVS (werktuigbouw), NEA (elektrotechniek) en Sydtotal (energietechnologie) – medio 2013 samen Imtech Nordic – maakt multidisciplinaire technische dienstverlening mogelijk. Dit leidt tot verdere groei. Imtech is technologiepartner voor het nieuw te realiseren Karolinska Ziekenhuis in Stockholm, één van de grootste ziekenhuizen van Europa. De omvangrijke researchprojecten in Lund – ESS, European Spallation Source (een hightech deeltjesversneller) en het MaxLab IV – zijn in uitvoering. Een nieuw project is Elin’s Esplanade, een groot winkelcentrum in Skaraborg. Door kleine regionale acquisities is de positie versterkt.

In de Europese ICT-markt is Imtech een ‘outperformer’ met prima prestaties over een breed front. De focus van Imtech op onder meer integrale ICT-oplossingen in markten als business intelligence (data strategisch en tactisch inzetten), managed services (bedrijfskritieke IT-applicaties), software voor publieke financiële dienstverlening en ‘collaboration’ (samenwerking in sociale netwerken door IT) leidt tot groei. In Nederland, Duitsland, Zwitserland, en Zuidoost-Azië worden prima resultaten neergezet. Ook in België, de UK en Oostenrijk wordt goed gepresteerd. In Duitsland is voor een grote Duitse verzekeraar baanbrekende software ontwikkeld.

Grote lopende projecten in de Europese trafficmarkt voor stedelijk verkeersmanagement zijn er in Londen, Dublin en Kopenhagen. In Nederland en de UK blijft de positie op niveau. Een nieuwe order is er voor digitale routeinformatie op wegen in de Nederlandse provincie Utrecht. In Zweden en Finland is sprake van groei, mede door een acquisitie. Ook in Rusland, Litouwen, Roemenië, Polen en Kroatië is Imtech actief. Er wordt ook goede voortgang geboekt met export van traffictechnologie buiten Europa.

Op de mondiale maritieme markt draagt de focus op ‘life-cycle management’ in combinatie met een lage ‘total cost of ownership’ voor klanten (totale kosten gedurende de gehele exploitatieperiode van technische infrastructuur aan boord) bij aan groei. De strategische nadruk is met succes deels verlegd naar service, beheer en onderhoud met intensieve samenwerking met scheepsoperators en -eigenaren. Het mondiale servicenetwerk kent inmiddels nagenoeg 100 vestigingen. Ondanks een tijdelijke ‘dip’ in het productieniveau 2012 door een relatief lage orderingang in voorafgaande jaren is Imtech Marine goed gepositioneerd. De orderportefeuille Q3 2012 vertoont gezonde groei, vooral in Turkije en Canada.

Toenemende activiteiten buiten Europa

De activiteiten van Imtech buiten Europa nemen verder toe. Er is sprake van groeiende export vanuit Nederland, Duitsland en Ierland. In Turkije en diverse ‘emerging markets’ groeit Imtech sterk. In Rusland is Imtech op projectbasis in toenemende mate actief. In de trafficmarkt wordt in toenemende mate buiten Europa gewerkt en de omvangrijke maritieme activiteiten buiten Europa vertonen gezonde groei.

Gezonde financiële positie

De financiële positie van Imtech is stabiel en blijft binnen de marges van de met de kredietverleners overeengekomen convenanten.

Continuering groeistrategie 2015

Imtech handhaaft haar lange termijn strategisch groeiplan. Dit groeiplan voorziet in een opbrengstenniveau van 8 miljard in 2015 bij een operationele EBITA-marge tussen 6% en 7%. Deze groei zal min of meer evenredig verdeeld zijn over autonome groei en groei door acquisities. Voor de financiering van deze groei beschikt Imtech over voldoende financiële middelen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Royal Imtech N.V.

Imtech: onevenwichtigheid resultaatontwikkeling, groei orderportefeuille | Infrasite

Imtech: onevenwichtigheid resultaatontwikkeling, groei orderportefeuille

• Reorganisatie in Benelux, Spanje en Marine: afvloeiing circa 900 medewerkers

• Gezonde groei en goede financiële prestaties in overige Imtech-landen en divisies

• Eenmalige voorziening 2012: totaal circa 50 miljoen euro

• Exclusief eenmalige voorziening verdere EBITA-groei 2012 verwacht ten opzichte van 2011, per saldo daalt de EBITA 2012, Imtech blijft ruim winstgevend

• Goodwill afwaardering op Spaanse activiteiten: circa 20 miljoen euro

• Orderportefeuille Q3 2012 stijgt tot 6,4 miljard euro (Q3 2011: 5,7 miljard euro), opmaat voor verdere groei in 2013

Royal Imtech N.V. (IM-AE, technische dienstverlening in en buiten Europa) maakt bekend een eenmalige voorziening te treffen van in totaal circa 50 miljoen euro. Dit betreft de afvloeiing van circa 900 medewerkers in de Benelux, Spanje en Marine. Hiermee pakt Imtech de aanwezige onevenwichtigheid in de resultaatontwikkeling aan met enerzijds gezonde groei en goede financiële prestaties in Duitsland & Oost-Europa, UK & Ierland, de Nordic, Turkije, ICT en Traffic en anderzijds structureel tegenvallende resultaten in de Benelux en Spanje, evenals een tijdelijke terugval bij Marine. Exclusief deze eenmalige voorziening verwacht Imtech in 2012 verdere EBITA-groei ten opzichte van 2011. Per saldo daalt de EBITA 2012. Imtech blijft ruim winstgevend. Tevens is, gezien de ontwikkeling van de Spaanse economie, besloten de goodwill op de Spaanse activiteiten af te waarderen met circa 20 miljoen euro. Imtech is en blijft financieel gezond en handhaaft haar strategisch groeiplan 2015 om te komen tot een opbrengstenniveau van 8 miljard euro bij een operationele EBITA-marge tussen 6% en 7%. De orderportefeuille Q3 2012 neemt – ondanks een daling in de Benelux en Spanje – toe tot 6,4 miljard euro (Q3 2011: 5,7 miljard euro). Dit vormt de opmaat voor verdere groei in 2013.

René van der Bruggen, CEO Imtech: ‘In de afgelopen decennia zijn we er in geslaagd Imtech tot één van de grootste technische dienstverleners van Europa te maken met ook sterk groeiende activiteiten buiten Europa. Sinds 2010 hebben we – zoals bekend – te maken met een toenemende onevenwichtigheid in onze resultaatontwikkeling. Per saldo is sprake van sterke totale EBITA-groei, maar de bijdrage daaraan vanuit de Benelux en Spanje is – ondanks eerder doorgevoerde maatregelen en bij een verdere voorziene verslechtering van de markt in 2013 – te beperkt. Ten opzichte van goed presterende activiteiten in al onze andere landen en Europese en deels mondiale activiteiten in ICT en Traffic is dit onaanvaardbaar. Onze maritieme divisie ondervindt daarnaast de gevolgen van een tijdelijke relatief lage orderingang in voorafgaande jaren, wat een beperkte reorganisatie noodzakelijk maakt. De orderportefeuille trekt hier echter aan, waarmee Imtech Marine goed gepositioneerd is voor de toekomst. Om de onevenwichtigheid in de resultaatontwikkeling aan te pakken, neemt Imtech een eenmalige voorziening van in totaal 50 miljoen euro. Met de reorganisatie gaan helaas 900 banen in de Benelux, Spanje en de maritieme divisie verloren. Exclusief de eenmalige voorziening verwacht Imtech in 2012 verdere EBITA-groei in vergelijking met 2011. Per saldo zal de EBITA 2012 lager uitkomen. Imtech blijft echter ruim winstgevend. Daarnaast is er gezien de ontwikkeling van de Spaanse economie sprake van een goodwill afwaardering op de Spaanse activiteiten van circa 20 miljoen euro. Voor 2013 en de jaren daarna zijn we prima gepositioneerd voor verdere groei, in alle Imtech clusters en divisies. De financiële positie is en blijft gezond. Ons strategisch groeiplan 2015 blijft onverkort van kracht. De orderportefeuille Q3 2012, neemt, ondanks een daling in de Benelux en Spanje, toe tot 6,4 miljard euro (Q3 2011: 5,7 miljard euro), een indicatie voor verdere continuïteit en groei.’

Onevenwichtigheid in resultaatontwikkeling

In Q3 2012 vertoont de orderportefeuille groei, zowel autonoom als door gedane acquisities. Vooral in Duitsland & Oost-Europa, de UK & Ierland, Turkije en de Nordic is sprake van een gezonde groei van de orderportefeuille. Ook op de Europese ICT-markt en in de mondiale maritieme markt ontwikkelt de orderportefeuille zich goed. In de Europese trafficmarkt is sprake van een stabiele positie. Langzaam maar zeker nemen de activiteiten buiten Europa verder toe. In al deze landen en divisies neemt de EBITA toe. In de Benelux en Spanje is echter sprake van een structureel uitdagende markt. Het verwerven van winstgevende orders staat hier sinds 2010 zwaar onder druk met als gevolg lage productieniveaus, leegloop en een EBITA-bijdrage die inmiddels te beperkt is. Dit ondanks vanaf de eerste helft 2010 doorgevoerde (strategische) heroriëntaties, kostenreducties en efficiency-maatregelen. Bovendien verslechtert de gebouwenmarkt in Nederland, België en Spanje in 2013 naar verwachting opnieuw. Marine heeft in 2012 de gevolgen van een tijdelijke relatief lage orderingang in voorafgaande jaren ondervonden.

Reorganisaties in Benelux, Spanje en Marine

Doelstelling van de reorganisatie is in de Benelux, Spanje en Marine te komen tot een gezonde bedrijfseconomische situatie. Het overgrote deel van de circa 900 te vervallen arbeidsplaatsen concentreert zich in de Benelux, in het bijzonder de business units Building Services (actief in de gebouwenmarkt). De voorgenomen inrichting van een ‘flexpool’ voor circa 200 medewerkers van de business units Building Services in Nederland komt te vervallen. Deze medewerkers maken deel uit van de totale reorganisatie. In Nederland zal ook in de Infra-divisie een aantal banen verdwijnen. Hierdoor zal de Benelux in 2013 een opwaartse tendens vertonen. Ook al omdat de business units die werkzaam zijn in de industriële markt, op het gebied van industriële export en in Luxemburg zich goed ontwikkelen. Daarnaast verdwijnen er banen in Spanje en de maritieme divisie. Een deel van deze reorganisaties is reeds geëffectueerd in de eerste drie kwartalen 2012. Met de medezeggenschap en betrokken vakbonden zullen afspraken worden gemaakt over diverse sociale plannen.

Groei in overige delen organisatie

In Duitsland & Oost-Europa, de UK & Ierland, Turkije, de Nordic en op de Europese ICT- en trafficmarkt ontwikkelt Imtech zich goed. In de maritieme divisie zijn de vooruitzichten positief.

In Duitsland is Imtech dé technologiepartner voor energie-efficiëntie. De orderportefeuille laat hier gezonde groei zien. Een belangrijk nieuw contract is een 10-jarige wereldwijde samenwerking met Airbus voor innovatieve, duurzame droogtechnologie voor het drogen van de lak op Airbus-vliegtuigen. Ook in de zorg, de markten voor R&D-gebouwen, datacenters, stadions, de auto-industrie en in het onderwijs beschikt Imtech over sterke marktposities. In de markt van luchthavens is Imtech technologiepartner voor uitbreiding van luchthavens in Frankfurt en Berlijn. In Oostenrijk wordt langzaam maar zeker een positie opgebouwd. In Oost-Europa presteert Imtech goed, vooral in Polen. De cluster Duitsland & Oost-Europa is goed voor ruim 30% van de totale activiteiten.

In de laatste anderhalf jaar nam Imtech in de UK drie bedrijven over gespecialiseerd in onder andere maintenance, energie, IT en telemetrie. Deze strategische toevoegingen maken, ondanks competitieve marktomstandigheden, samen met autonome groei in het bestaande portfolio stevige groei mogelijk. Voorbeelden zijn de markt van luchthavens, de watermarkt, waste-to-energy-markt en de maintenancemarkt. In Ierland nemen investeringen in windenergie en de farmaceutische industrie toe. Imtech weet hiervan te profiteren. Tegelijkertijd vertoont de export van specifieke E&I-oplossingen (elektrotechnieken & instrumentatie) uit Ierland naar onder meer Kazachstan en het Midden-Oosten sterke groei.

Met de overname van AE Arma-Elektropanç, een top-3 speler in de markt van technische dienstverlening in Turkije, zijn nieuwe en kansrijke markten betreden. Naast Turkije wordt ook gewerkt in ‘emerging markets’ als het Midden-Oosten, Rusland en voormalige Sovjetrepublieken. AE Arma-Elektropanç ontwikkelt zich onder de vleugels van het financieel sterke Imtech uitstekend. Nieuwe orders zijn het Shahdag Hotels project (een omvangrijk winter/zomerresort) in Azerbaijan en een groot onderwijsproject in Abu Dhabi.

In de Nordic (Zweden, Noorwegen en Finland) weet Imtech zich te onderscheiden. Bundeling van de diensten van de Imtech-bedrijven NVS (werktuigbouw), NEA (elektrotechniek) en Sydtotal (energietechnologie) – medio 2013 samen Imtech Nordic – maakt multidisciplinaire technische dienstverlening mogelijk. Dit leidt tot verdere groei. Imtech is technologiepartner voor het nieuw te realiseren Karolinska Ziekenhuis in Stockholm, één van de grootste ziekenhuizen van Europa. De omvangrijke researchprojecten in Lund – ESS, European Spallation Source (een hightech deeltjesversneller) en het MaxLab IV – zijn in uitvoering. Een nieuw project is Elin’s Esplanade, een groot winkelcentrum in Skaraborg. Door kleine regionale acquisities is de positie versterkt.

In de Europese ICT-markt is Imtech een ‘outperformer’ met prima prestaties over een breed front. De focus van Imtech op onder meer integrale ICT-oplossingen in markten als business intelligence (data strategisch en tactisch inzetten), managed services (bedrijfskritieke IT-applicaties), software voor publieke financiële dienstverlening en ‘collaboration’ (samenwerking in sociale netwerken door IT) leidt tot groei. In Nederland, Duitsland, Zwitserland, en Zuidoost-Azië worden prima resultaten neergezet. Ook in België, de UK en Oostenrijk wordt goed gepresteerd. In Duitsland is voor een grote Duitse verzekeraar baanbrekende software ontwikkeld.

Grote lopende projecten in de Europese trafficmarkt voor stedelijk verkeersmanagement zijn er in Londen, Dublin en Kopenhagen. In Nederland en de UK blijft de positie op niveau. Een nieuwe order is er voor digitale routeinformatie op wegen in de Nederlandse provincie Utrecht. In Zweden en Finland is sprake van groei, mede door een acquisitie. Ook in Rusland, Litouwen, Roemenië, Polen en Kroatië is Imtech actief. Er wordt ook goede voortgang geboekt met export van traffictechnologie buiten Europa.

Op de mondiale maritieme markt draagt de focus op ‘life-cycle management’ in combinatie met een lage ‘total cost of ownership’ voor klanten (totale kosten gedurende de gehele exploitatieperiode van technische infrastructuur aan boord) bij aan groei. De strategische nadruk is met succes deels verlegd naar service, beheer en onderhoud met intensieve samenwerking met scheepsoperators en -eigenaren. Het mondiale servicenetwerk kent inmiddels nagenoeg 100 vestigingen. Ondanks een tijdelijke ‘dip’ in het productieniveau 2012 door een relatief lage orderingang in voorafgaande jaren is Imtech Marine goed gepositioneerd. De orderportefeuille Q3 2012 vertoont gezonde groei, vooral in Turkije en Canada.

Toenemende activiteiten buiten Europa

De activiteiten van Imtech buiten Europa nemen verder toe. Er is sprake van groeiende export vanuit Nederland, Duitsland en Ierland. In Turkije en diverse ‘emerging markets’ groeit Imtech sterk. In Rusland is Imtech op projectbasis in toenemende mate actief. In de trafficmarkt wordt in toenemende mate buiten Europa gewerkt en de omvangrijke maritieme activiteiten buiten Europa vertonen gezonde groei.

Gezonde financiële positie

De financiële positie van Imtech is stabiel en blijft binnen de marges van de met de kredietverleners overeengekomen convenanten.

Continuering groeistrategie 2015

Imtech handhaaft haar lange termijn strategisch groeiplan. Dit groeiplan voorziet in een opbrengstenniveau van 8 miljard in 2015 bij een operationele EBITA-marge tussen 6% en 7%. Deze groei zal min of meer evenredig verdeeld zijn over autonome groei en groei door acquisities. Voor de financiering van deze groei beschikt Imtech over voldoende financiële middelen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Royal Imtech N.V.