2,5 miljoen naar onderzoeken betere samenwerking op het spoor

ov brabant breda trein bus station

Hoe kunnen partijen op het spoor beter met elkaar samenwerken om storingen op het spoor te voorkomen en sneller op te lossen? Welke bijdrage kan ProRail hieraan leveren?

NWO Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Technologiestichting STW en ProRail investeren 2,5 miljoen euro in vier promotieonderzoeksprojecten die op deze vragen ingaan. Eerder dit jaar zijn vijf onderzoeken gestart die zich richten op de technische kant van het voorkomen en oplossen van verstoringen.

Nederland heeft een van de drukst bereden spoorwegnetten van de wereld. Het treinverkeer op het bestaande spoor neemt jaarlijks toe. Spoorbeheerder ProRail wil zo goed mogelijk presteren en ziet daarin samenwerking als de sleutel tot succes. ProRail onderzoekt daarom hoe het de samenwerking met haar partners kan verbeteren. Tjitske Bezema-Kooistra, Programmamanager research van ProRail: ”Goede samenwerking tussen verschillende partijen op het spoor waardoor storingen snel worden getraceerd en opgelost is een randvoorwaarde voor goedlopend treinverkeer. Deze promotieonderzoeken zijn daarom erg waardevol”.

ExploRail

De vier projecten vallen binnen het researchthema Whole System Performance, dat samen met het researchthema Intelligent Rail Infrastructure (IRI) het onderzoeksprogramma ExploRail vormt.

In totaal zijn er dit jaar negen onderzoeken gestart, waarvan vijf zich richten op de technische kant van het oplossen en voorkomen van storingen en vier op de samenwerking binnen de spoorsector. De negen onderzoeken versterken elkaar. Ze worden uitgevoerd in teams van universiteiten uit het hele land en uit verschillende disciplines.

Voor ExploRail is in totaal 5 miljoen euro beschikbaar, die voor de helft wordt gedragen door ProRail. De andere helft komt voor rekening van STW en NWO Maatschappij- en Gedragswetenschappen.

Nadere omschrijving van de vier geselecteerde onderzoeken

HMI-R enabling resilience to improve the capability to cope with calamities and disruptions (RAILROAD)

Coördinator: prof. dr. J.M.C. Schraagen

Een innovatieve werkwijze ontwikkelen die, met inzet van de kennis en vaardigheden van de betrokken professionals, bijdraagt aan het oplossen van storingen in het spoorverkeer: dat is het doel van dit project. Als essentieel hulpmiddel wordt hierbij een manier van informatiepresentatie ontwikkeld voor de gebruikers van de ICT-systemen, die hen in staat stelt sneller te reageren op verstoringen. De onderzoekers maken gebruik van de cognitieve werkanalyse (CWA) en kijken naar zowel werkomgeving als sociale aspecten.

Managing Complex System Disruptions (MaCSyD)

Coördinator: prof. J.F.M. Koppenjan

Dit project richt zich op de communicatie en coördinatie binnen en rondom het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR). In het OCCR werkt ProRail met verschillende andere partijen 24 uur per dag samen om problemen in het spoorverkeer af te handelen. Centrale vraag die de onderzoekers gaan beantwoorden is: hoe kunnen verbeteringen in de coördinatie en communicatie binnen het OCCR en tussen het OCCR en de veelheid van partijen die bij de aanpak van verstoringen betrokken zijn, bijdragen aan het efficiënt oplossen van storingen?

Multi-Party Risk Management and Key Performance Indicator Design at the Whole System Level

Coördinator: prof. dr. Ir. B. De Schutter

Het doel van dit project is een nieuwe methodologie voor beheer van het spoor (asset management) te ontwikkelen. Doel van zo’n methodologie is om de veiligheid en beschikbaarheid van het spoor ook voor de lange termijn te garanderen en dit door te vertalen in de samenwerking en afspraken met de aannemers die het onderhoud uitvoeren.

Optimization for Conflicting Performance Requirements of Rail Operation and Maintenance

Coördinator: dr. ir. R.J.I. Basten

De diverse eisen die aan het spoor worden gesteld conflicteren soms met elkaar: onderhoudswerkzaamheden en het laten rijden van treinen strijden om de beperkte tijd en ruimte op het spoor. In dit project wordt uitgezocht hoe ProRail en haar ketenpartners hier optimaal mee om kunnen gaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

2,5 miljoen naar onderzoeken betere samenwerking op het spoor | Infrasite

2,5 miljoen naar onderzoeken betere samenwerking op het spoor

ov brabant breda trein bus station

Hoe kunnen partijen op het spoor beter met elkaar samenwerken om storingen op het spoor te voorkomen en sneller op te lossen? Welke bijdrage kan ProRail hieraan leveren?

NWO Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Technologiestichting STW en ProRail investeren 2,5 miljoen euro in vier promotieonderzoeksprojecten die op deze vragen ingaan. Eerder dit jaar zijn vijf onderzoeken gestart die zich richten op de technische kant van het voorkomen en oplossen van verstoringen.

Nederland heeft een van de drukst bereden spoorwegnetten van de wereld. Het treinverkeer op het bestaande spoor neemt jaarlijks toe. Spoorbeheerder ProRail wil zo goed mogelijk presteren en ziet daarin samenwerking als de sleutel tot succes. ProRail onderzoekt daarom hoe het de samenwerking met haar partners kan verbeteren. Tjitske Bezema-Kooistra, Programmamanager research van ProRail: ”Goede samenwerking tussen verschillende partijen op het spoor waardoor storingen snel worden getraceerd en opgelost is een randvoorwaarde voor goedlopend treinverkeer. Deze promotieonderzoeken zijn daarom erg waardevol”.

ExploRail

De vier projecten vallen binnen het researchthema Whole System Performance, dat samen met het researchthema Intelligent Rail Infrastructure (IRI) het onderzoeksprogramma ExploRail vormt.

In totaal zijn er dit jaar negen onderzoeken gestart, waarvan vijf zich richten op de technische kant van het oplossen en voorkomen van storingen en vier op de samenwerking binnen de spoorsector. De negen onderzoeken versterken elkaar. Ze worden uitgevoerd in teams van universiteiten uit het hele land en uit verschillende disciplines.

Voor ExploRail is in totaal 5 miljoen euro beschikbaar, die voor de helft wordt gedragen door ProRail. De andere helft komt voor rekening van STW en NWO Maatschappij- en Gedragswetenschappen.

Nadere omschrijving van de vier geselecteerde onderzoeken

HMI-R enabling resilience to improve the capability to cope with calamities and disruptions (RAILROAD)

Coördinator: prof. dr. J.M.C. Schraagen

Een innovatieve werkwijze ontwikkelen die, met inzet van de kennis en vaardigheden van de betrokken professionals, bijdraagt aan het oplossen van storingen in het spoorverkeer: dat is het doel van dit project. Als essentieel hulpmiddel wordt hierbij een manier van informatiepresentatie ontwikkeld voor de gebruikers van de ICT-systemen, die hen in staat stelt sneller te reageren op verstoringen. De onderzoekers maken gebruik van de cognitieve werkanalyse (CWA) en kijken naar zowel werkomgeving als sociale aspecten.

Managing Complex System Disruptions (MaCSyD)

Coördinator: prof. J.F.M. Koppenjan

Dit project richt zich op de communicatie en coördinatie binnen en rondom het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR). In het OCCR werkt ProRail met verschillende andere partijen 24 uur per dag samen om problemen in het spoorverkeer af te handelen. Centrale vraag die de onderzoekers gaan beantwoorden is: hoe kunnen verbeteringen in de coördinatie en communicatie binnen het OCCR en tussen het OCCR en de veelheid van partijen die bij de aanpak van verstoringen betrokken zijn, bijdragen aan het efficiënt oplossen van storingen?

Multi-Party Risk Management and Key Performance Indicator Design at the Whole System Level

Coördinator: prof. dr. Ir. B. De Schutter

Het doel van dit project is een nieuwe methodologie voor beheer van het spoor (asset management) te ontwikkelen. Doel van zo’n methodologie is om de veiligheid en beschikbaarheid van het spoor ook voor de lange termijn te garanderen en dit door te vertalen in de samenwerking en afspraken met de aannemers die het onderhoud uitvoeren.

Optimization for Conflicting Performance Requirements of Rail Operation and Maintenance

Coördinator: dr. ir. R.J.I. Basten

De diverse eisen die aan het spoor worden gesteld conflicteren soms met elkaar: onderhoudswerkzaamheden en het laten rijden van treinen strijden om de beperkte tijd en ruimte op het spoor. In dit project wordt uitgezocht hoe ProRail en haar ketenpartners hier optimaal mee om kunnen gaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail