ProRail halfjaarcijfers: hogere punctualiteit, stijging treinkilometers


– Hogere punctualiteit, meer treinkilometers

– Voorbereid op herfst en winter

– Informatiecampagne werk aan het spoor

Het eerste halfjaar van 2011 op het spoor toont een hoge punctualiteit en een lichte stijging van het aantal treinkilometers. ProRail treft . Er werd in het eerste half jaar circa 620 miljoen euro uitgegeven aan spoorbouw en onderhoud. Dit maakte de directie van ProRail vandaag bekend tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers.

Seizoensmaatregelen

ProRail heeft zich goed voorbereid op de herfst en de winter. Samen met vervoerders en aannemers zet ProRail sinds vorige week diverse maatregelen in om de herfstgladheid op het spoor te bestrijden. Hiervoor maakt ProRail gebruik van Sandite, een stroef makende gel met zand en roestvrijstalen deeltjes en rijdt NS op zeven trajecten een licht aangepaste dienstregeling.


Met het oog op de winter worden alle wisselverwarmingssystemen gecontroleerd, onderdelen vervangen en is er nog meer verwarming aangelegd. Ook staan er de komende winter weer extra storingsploegen paraat en gaan er bij slecht weer vele tientallen sneeuwploegen naar de cruciale wissels toe om die sneeuwvrij te houden. Verder heeft ProRail samen met vervoerders alternatieve dienstregelingen ontwikkeld die bij tijdige inzet juist moeten voorkomen dat het treinverkeer vastloopt. ProRail laat weten goed voorbereid te zijn maar dat ze de natuur niet onder controle heeft. Bij extreem weer kan, ondanks alle voorbereidingen die zijn getroffen, ook het spoor hinder ondervinden.

Meer treinkilometers en betere punctualiteit

Het vervoer per spoor toont een lichte stijging van het aantal treinkilometers door de uitbreiding van de dienstregeling op de HSL. Het goederenvervoer (gewicht) trekt aan en de verschuiving naar de Betuweroute zet door. Dit zorgt voor meer capaciteit op het conventionele spoornet waardoor er ruimte ontstaat voor groei van het reizigersvervoer. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld de ICE’s naar Duitsland en de Intercity’s naar Arnhem sneller doorrijden. De verplaatsing van goederenvervoer naar de Betuweroute zet ook in 2012 door.

De punctualiteit lag met 94,7% (punctualiteit <5 minuten) in het eerste halfjaar hoger dan in het eerste half jaar in 2010 (93,8%). De punctualiteit stijgt voor alle vervoerders. Regionale vervoerders hebben gemiddeld de beste punctualiteit. Enkele incidenten (overlast door bliksem in juni en een sein- en wisselstoring bij Weesp) en werkzaamheden (bij Arnhem) hadden een negatieve impact op de punctualiteit in de eerste helft van 2011.

Veiligheid

Veiligheid heeft voortdurend de hoogste prioriteit bij ProRail. Zo zijn er in 2011 twee grote veiligheidscampagnes gestart om het aantal ongevallen op overwegen terug te dringen. In 2010 waren er tien dodelijke slachtoffers te betreuren, in 2011 tot nu toe vier.

Koperdiefstal is een groeiend probleem en is flink gestegen. In de eerste helft van 2011 waren er gemiddeld 43 koperdiefstallen per maand. ProRail vindt dit een zorgelijke ontwikkeling en neemt maatregelen: hekwerken, camera’s, surveillances met honden en in samenwerking met Politie en Openbaar Ministerie de Actie Koperslag. De kosten voor schade en herstel bedragen zo’n 13 miljoen euro per jaar.

Spoorvernieuwing en -onderhoud

Operationeel en financieel gezien ligt ProRail op koers. In het eerste halfjaar werd er rond de 620 miljoen euro besteed aan spoorbouw en onderhoud. De prognose voor 2011 is dat er bijna 1,4 miljard euro wordt uitgegeven. Het grootste deel van budget wordt besteed aan spoorvernieuwingen en werk aan projecten in de omgeving van het spoor zoals tunnels en viaducten. De grootste investeringsuitgaven gingen naar de projecten uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT), zoals de Hanzelijn en de grote stationsverbouwingen. Het kleinschalige dagelijks onderhoud en onderhoud van transferruimten op stations lopen volgens planning: in de eerste helft van 2011 werd circa 270 miljoen euro uitgegeven.

Informatiecampagne werk aan het spoor

President-directeur Marion Gout-van Sinderen kondigde verder een aantal korte termijn maatregelen aan. Zoals het starten van een klantenpanel, dat voorziet in continue feedback van de vervoerders. Daarnaast start ProRail met een informatiecampagne over werk aan het spoor om reizigers beter voorbereid op reis te laten gaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

ProRail halfjaarcijfers: hogere punctualiteit, stijging treinkilometers | Infrasite

ProRail halfjaarcijfers: hogere punctualiteit, stijging treinkilometers


– Hogere punctualiteit, meer treinkilometers

– Voorbereid op herfst en winter

– Informatiecampagne werk aan het spoor

Het eerste halfjaar van 2011 op het spoor toont een hoge punctualiteit en een lichte stijging van het aantal treinkilometers. ProRail treft . Er werd in het eerste half jaar circa 620 miljoen euro uitgegeven aan spoorbouw en onderhoud. Dit maakte de directie van ProRail vandaag bekend tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers.

Seizoensmaatregelen

ProRail heeft zich goed voorbereid op de herfst en de winter. Samen met vervoerders en aannemers zet ProRail sinds vorige week diverse maatregelen in om de herfstgladheid op het spoor te bestrijden. Hiervoor maakt ProRail gebruik van Sandite, een stroef makende gel met zand en roestvrijstalen deeltjes en rijdt NS op zeven trajecten een licht aangepaste dienstregeling.


Met het oog op de winter worden alle wisselverwarmingssystemen gecontroleerd, onderdelen vervangen en is er nog meer verwarming aangelegd. Ook staan er de komende winter weer extra storingsploegen paraat en gaan er bij slecht weer vele tientallen sneeuwploegen naar de cruciale wissels toe om die sneeuwvrij te houden. Verder heeft ProRail samen met vervoerders alternatieve dienstregelingen ontwikkeld die bij tijdige inzet juist moeten voorkomen dat het treinverkeer vastloopt. ProRail laat weten goed voorbereid te zijn maar dat ze de natuur niet onder controle heeft. Bij extreem weer kan, ondanks alle voorbereidingen die zijn getroffen, ook het spoor hinder ondervinden.

Meer treinkilometers en betere punctualiteit

Het vervoer per spoor toont een lichte stijging van het aantal treinkilometers door de uitbreiding van de dienstregeling op de HSL. Het goederenvervoer (gewicht) trekt aan en de verschuiving naar de Betuweroute zet door. Dit zorgt voor meer capaciteit op het conventionele spoornet waardoor er ruimte ontstaat voor groei van het reizigersvervoer. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld de ICE’s naar Duitsland en de Intercity’s naar Arnhem sneller doorrijden. De verplaatsing van goederenvervoer naar de Betuweroute zet ook in 2012 door.

De punctualiteit lag met 94,7% (punctualiteit <5 minuten) in het eerste halfjaar hoger dan in het eerste half jaar in 2010 (93,8%). De punctualiteit stijgt voor alle vervoerders. Regionale vervoerders hebben gemiddeld de beste punctualiteit. Enkele incidenten (overlast door bliksem in juni en een sein- en wisselstoring bij Weesp) en werkzaamheden (bij Arnhem) hadden een negatieve impact op de punctualiteit in de eerste helft van 2011.

Veiligheid

Veiligheid heeft voortdurend de hoogste prioriteit bij ProRail. Zo zijn er in 2011 twee grote veiligheidscampagnes gestart om het aantal ongevallen op overwegen terug te dringen. In 2010 waren er tien dodelijke slachtoffers te betreuren, in 2011 tot nu toe vier.

Koperdiefstal is een groeiend probleem en is flink gestegen. In de eerste helft van 2011 waren er gemiddeld 43 koperdiefstallen per maand. ProRail vindt dit een zorgelijke ontwikkeling en neemt maatregelen: hekwerken, camera’s, surveillances met honden en in samenwerking met Politie en Openbaar Ministerie de Actie Koperslag. De kosten voor schade en herstel bedragen zo’n 13 miljoen euro per jaar.

Spoorvernieuwing en -onderhoud

Operationeel en financieel gezien ligt ProRail op koers. In het eerste halfjaar werd er rond de 620 miljoen euro besteed aan spoorbouw en onderhoud. De prognose voor 2011 is dat er bijna 1,4 miljard euro wordt uitgegeven. Het grootste deel van budget wordt besteed aan spoorvernieuwingen en werk aan projecten in de omgeving van het spoor zoals tunnels en viaducten. De grootste investeringsuitgaven gingen naar de projecten uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT), zoals de Hanzelijn en de grote stationsverbouwingen. Het kleinschalige dagelijks onderhoud en onderhoud van transferruimten op stations lopen volgens planning: in de eerste helft van 2011 werd circa 270 miljoen euro uitgegeven.

Informatiecampagne werk aan het spoor

President-directeur Marion Gout-van Sinderen kondigde verder een aantal korte termijn maatregelen aan. Zoals het starten van een klantenpanel, dat voorziet in continue feedback van de vervoerders. Daarnaast start ProRail met een informatiecampagne over werk aan het spoor om reizigers beter voorbereid op reis te laten gaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail