Goederentreinen scheppen ruimte voor reizigerstreinen

Het goederenvervoer in Nederland verplaatst zich steeds meer van het conventionele spoornet naar de Betuweroute. Hierdoor komt er meer ruimte beschikbaar voor reizigerstreinen. Dit blijkt uit de capaciteitsverdeling 2012 van spoorbeheerder ProRail. In 2012 zullen 36 vervoerders 3,2 miljoen treinritten uitvoeren, vergelijkbaar met de dienstregeling van 2011.

In de dienstregeling van 2012 zijn er diverse veranderingen voor treinreizigers. Zo openen zes nieuwe stations (waar NS, Arriva en Syntus stoppen), zijn er snellere reistijden vanaf Arnhem en zijn er ingrijpende werkzaamheden aan de sporen bij de stations van Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Breda, Zwolle en Eindhoven. Over het spoorboekje van 2012 hebben ProRail, NS, Arriva, Connexxion, Syntus, Veolia, DB Schenker en de andere vervoerders overeenstemming bereikt. De nieuwe dienstregeling gaat in op zondag 11 december a.s.

Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleggen eind augustus de nieuwe dienstregeling vastgesteld. De wensen van de reizigers- en goederenvervoerders en de benodigde tijd voor het noodzakelijke onderhoud aan het spoor zijn dan samengevoegd. Waarna wordt gekeken of alles past op het drukke spoorwegnet van Nederland. Het overleg tussen de onafhankelijke capaciteitsverdeler ProRail en de vervoerders is in goede harmonie verlopen. Vrijwel alle capaciteitsaanvragen zijn gehonoreerd.

Goederenvervoer

Het goederenvervoer dat gebruikt maakt van de grensovergang Emmerich maakt bijna geen gebruik meer van het bestaande spoor maar rijdt via de Betuweroute. Dit zorgt voor meer capaciteit op het conventionele spoornet waardoor er ruimte is voor groei voor het reizigersvervoer. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld de ICE’s naar Duitsland en de Intercity’s naar Arnhem sneller doorrijden.

De verplaatsing van goederenvervoer naar de Betuweroute zet ook in 2012 door. Ongeveer de helft van het goederenvervoer in Nederland rijdt dan over het bestaande spoor (6 miljoen treinkilometer). In 2011 is dit nog 6,4 miljoen treinkilometers. Verder hebben goederenvervoerders met ProRail afspraken gemaakt om de aankomstpunctualiteit op de grensovergangen met Duitsland en België en in de havens te verbeteren.

Reizigersvervoer

Op een aantal trajecten in met name het westen van het land worden frequentie- en routewijzigingen doorgevoerd. NS Hispeed heeft het verzoek gedaan voor uitbreiding van het aantal ritten over de HSL. Die verzoeken zijn goedgekeurd zodat in de loop van 2012 meer treinen kunnen rijden op de HSL.

Naast het inplannen van de miljoenen reizigers- en goederentreinen worden zes nieuwe stations in dienst genomen: de stations Sassenheim, Westervoort, Boven-Hardinxveld, Giessendam West, Sliedrecht Baanhoek, Halfweg-Zwanenburg (in de loop van 2012) maken per 11 december onderdeel uit van de nieuwe dienstregeling.

Werkzaamheden

De werkzaamheden aan het emplacement bij station Arnhem zijn voor de nieuwe dienstregeling afgerond. Nieuwe sporen, seinen, wissels en een dive-under zorgen ervoor dat er een snellere en robuustere dienstregeling van en naar Arnhem kan worden gereden. In Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Breda en Zwolle wordt in de komende jaren intensief gewerkt aan het spoor en stations. De stations worden geschikt gemaakt om meer reizigers te ontvangen die sneller kunnen overstappen.

Daarnaast worden op diverse plekken wissels vervangen, dive-unders en inhaalsporen gebouwd om een betrouwbare groei van treinverkeer in de toekomst mogelijk te maken. Ook wordt er hard gewerkt om eind 2012 de Hanzelijn succesvol in bedrijf te krijgen. Dit betekent in 2012 wel dat delen van het spoor buiten dienst worden genomen waardoor de dienstregeling tijdelijk wordt aangepast.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail