Noord/Zuidlijn geeft bouwcombinatie VIA NZL opdracht voor afbouw

Vandaag is duidelijk geworden dat VIA NZL, een combinatie van bouwbedrijf Visser & Smit Bouw en technisch dienstverlener Imtech Building Services, van de Dienst Noord/Zuidlijn van de Gemeente Amsterdam de opdracht zal krijgen voor de afbouw van de nieuwe Noord/Zuid metrolijn. Deze opdracht, met een omvang van ongeveer 270 miljoen euro, is opnieuw een belangrijke stap in de realisatie van de Noord/Zuidlijn.

Partners

Imtech Building Services (onderdeel van Imtech N.V) en Visser & Smit Bouw (onderdeel van VolkerWessels) werken bij dit project samen met Imtech Infra en VolkerWessels-ondernemingen VolkerRail Nederland en BKB Infra vof. Arcadis Nederland heeft een belangrijke rol op het gebied van engineering en systeemintegratie.

Noord/Zuidlijn

De Noord/Zuidlijn in Amsterdam is een nieuwe metrolijn met een lengte van 9,7 kilometer en een achttal stations. De metrolijn begint bovengronds in Amsterdam-Noord en gaat vervolgens 7,1 kilometer ondergronds onder het centrum naar het bestaande bovengrondse trein- en metrostation Zuid.

Afbouw van de Noord/Zuidlijn

De afbouw van de Noord/Zuidlijn, ook wel TT&A (Transporttechniek en Afbouw) genoemd, is het laatste grote nog aan te besteden contract. Het contract bestaat in hoofdlijnen uit het realiseren van het spoorsysteem, de daarbij behorende voorzieningen over de gehele lijn en het afbouwen van alle metrostations. Daarbij kan worden gedacht aan technische voorzieningen als roltrappen en liften, verlichting en tal van andere technische oplossingen.

Start uitvoering van de werkzaamheden

De start van de afbouwwerkzaamheden staat gepland in het voorjaar van 2012. In de periode daarvoor wordt het ontwerp, de werkvoorbereiding en de inkoop verder ontwikkeld door VIA NZL. Eind 2015 wordt de afbouw afgerond en zal – na een periode van testen en het proefbedrijf – de Noord/Zuidlijn naar verwachting in 2017 in exploitatie gaan.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Royal Imtech N.V.