Rotterdamse ingenieurs ontwikkelen onderhoudsarme weg van piepschuim

Ingenieurs van Gemeentewerken Rotterdam hebben een nieuw soort fundering voor wegen ontwikkeld, de ‘sandwichweg’. Traditionele funderingen zijn zwaar en slap, waardoor het onderhoud erg duur is. De sandwich van piepschuim en kunststof is daarentegen extreem licht maar ook heel sterk. De ingenieurs verwachten dat hun innovatie de onderhoudskosten met zeker 25 procent kan verlagen. Ook zien ze veel kansen in het goedkoop aanleggen en versterken van dijken.

Infrastructuur wordt in Nederland van oudsher aangelegd op een zandpakket van soms wel enkele meters dik. Zo’n fundering is relatief goedkoop maar ook zwaar en slap. Dat is de reden dat wegen en spoorlijnen verzakken. Gemiddeld is iedere tien jaar grootschalig onderhoud nodig. De kosten daarvan zijn erg hoog. De sandwichweg is sterker en stijver en vraagt daarom veel minder onderhoud. Ook dijken kunnen deels worden opgebouwd uit de lichte maar ijzersterke piepschuimconstructie.

De innovatie bestaat uit een combinatie van twee bestaande materialen: geëxpandeerd polystyreen (‘piepschuim’) en kunststofvezels (GeoGrids). Beide worden in diverse lagen op elkaar gelijmd tot één constructief geheel. Geestelijk vader ir. Ton Siemerink van het ingenieursbureau van Gemeentewerken deed zijn inspiratie op in de vliegtuigindustrie. Daar combineerde Fokker eerder al dunne laagjes aluminium en glasvezel tot een nieuw materiaal (glare) dat sterker en lichter is dan traditioneel aluminium.

Piepschuim als fundering is op zich niet nieuw. Maar het is relatief duur en wordt daarom nu alleen toegepast als het écht niet anders kan, bijvoorbeeld op een extreem slappe ondergrond. Een groot nadeel was tot nu toe dat de blokken na verloop van tijd ten opzichte van elkaar verschuiven en de weg alsnog beschadigd raakt. Verlijming met vezels zorgt ervoor dat het piepschuim constructief meewerkt. Daardoor kan aanzienlijk worden bespaard op aanleg en onderhoud.

Weliswaar zijn de materiaalkosten hoger, de totale kosten van de vinding zijn lager, zo verwacht Siemerink. “Als je alleen naar het materiaal kijkt, zal de sandwichweg altijd duurder zijn. Maar een sandwichweg gaat langer mee dan een gewone en is goedkoper in het onderhoud. Je moet dus de kosten tijdens de totale levensduur bekijken. Ook zijn er veel extra voordelen. Zo kan de weg veel sneller en schoner worden aangelegd en kunnen daardoor bijvoorbeeld files worden voorkomen.”

Siemerink benadrukt dat de innovatie zich nog in de ontwikkelfase bevindt. Zo zal er nader onderzoek worden gedaan naar de exacte opbouw van de sandwich voor verschillende toepassingsmogelijkheden. Daarvoor wordt samengewerkt met universiteiten, kennisinstituten en marktpartijen. Het ingenieursbureau van Gemeentewerken Rotterdam voert inmiddels verkennende gesprekken over proeflocaties en de daarvoor benodigde financiering.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Rotterdam

Rotterdamse ingenieurs ontwikkelen onderhoudsarme weg van piepschuim | Infrasite

Rotterdamse ingenieurs ontwikkelen onderhoudsarme weg van piepschuim

Ingenieurs van Gemeentewerken Rotterdam hebben een nieuw soort fundering voor wegen ontwikkeld, de ‘sandwichweg’. Traditionele funderingen zijn zwaar en slap, waardoor het onderhoud erg duur is. De sandwich van piepschuim en kunststof is daarentegen extreem licht maar ook heel sterk. De ingenieurs verwachten dat hun innovatie de onderhoudskosten met zeker 25 procent kan verlagen. Ook zien ze veel kansen in het goedkoop aanleggen en versterken van dijken.

Infrastructuur wordt in Nederland van oudsher aangelegd op een zandpakket van soms wel enkele meters dik. Zo’n fundering is relatief goedkoop maar ook zwaar en slap. Dat is de reden dat wegen en spoorlijnen verzakken. Gemiddeld is iedere tien jaar grootschalig onderhoud nodig. De kosten daarvan zijn erg hoog. De sandwichweg is sterker en stijver en vraagt daarom veel minder onderhoud. Ook dijken kunnen deels worden opgebouwd uit de lichte maar ijzersterke piepschuimconstructie.

De innovatie bestaat uit een combinatie van twee bestaande materialen: geëxpandeerd polystyreen (‘piepschuim’) en kunststofvezels (GeoGrids). Beide worden in diverse lagen op elkaar gelijmd tot één constructief geheel. Geestelijk vader ir. Ton Siemerink van het ingenieursbureau van Gemeentewerken deed zijn inspiratie op in de vliegtuigindustrie. Daar combineerde Fokker eerder al dunne laagjes aluminium en glasvezel tot een nieuw materiaal (glare) dat sterker en lichter is dan traditioneel aluminium.

Piepschuim als fundering is op zich niet nieuw. Maar het is relatief duur en wordt daarom nu alleen toegepast als het écht niet anders kan, bijvoorbeeld op een extreem slappe ondergrond. Een groot nadeel was tot nu toe dat de blokken na verloop van tijd ten opzichte van elkaar verschuiven en de weg alsnog beschadigd raakt. Verlijming met vezels zorgt ervoor dat het piepschuim constructief meewerkt. Daardoor kan aanzienlijk worden bespaard op aanleg en onderhoud.

Weliswaar zijn de materiaalkosten hoger, de totale kosten van de vinding zijn lager, zo verwacht Siemerink. “Als je alleen naar het materiaal kijkt, zal de sandwichweg altijd duurder zijn. Maar een sandwichweg gaat langer mee dan een gewone en is goedkoper in het onderhoud. Je moet dus de kosten tijdens de totale levensduur bekijken. Ook zijn er veel extra voordelen. Zo kan de weg veel sneller en schoner worden aangelegd en kunnen daardoor bijvoorbeeld files worden voorkomen.”

Siemerink benadrukt dat de innovatie zich nog in de ontwikkelfase bevindt. Zo zal er nader onderzoek worden gedaan naar de exacte opbouw van de sandwich voor verschillende toepassingsmogelijkheden. Daarvoor wordt samengewerkt met universiteiten, kennisinstituten en marktpartijen. Het ingenieursbureau van Gemeentewerken Rotterdam voert inmiddels verkennende gesprekken over proeflocaties en de daarvoor benodigde financiering.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Rotterdam