Combinatie Mott MacDonald – MNO Vervat wint opdracht IJmeerverbinding

Op 14 maart is door werkmaatschappij Almere Amsterdam (WAA) bekend gemaakt dat Mott MacDonald, in combinatie met MNO Vervat, één van de drie partijen is die een opdracht heeft gekregen voor de uitwerking van een vervoersconcept, een ontwerp en een business case voor een openbaar vervoerverbinding tussen Amsterdam en Almere door het IJmeer: de IJmeerverbinding. De variant die onze combinatie zal uitwerken behelst een metrolijn, die loopt van Amsterdam Zuid via IJburg naar Almere via een tunnel onder het IJmeer.

De afgelopen jaren is in het kader van OV SAAL LT (Openbaar Vervoer Schiphol Amsterdam Almere Lelystad Lange Termijn) al een ontwerp uitgewerkt voor deze IJmeerverbinding, die in de toekomst een tweede ontsluitingsroute moet vormen voor het groeiende Almere. De capaciteit van de bestaande spoorverbinding en van de weg (A6/A1) is onvoldoende om de groeiende reizigersstroom te verwerken. Zowel een tunnel- als een brugvariant zijn uitgewerkt. De kosten voor deze verbinding, geraamd op ca. € 5,3 miljard voor de brugvariant en ca. € 6,3 miljard voor de tunnelvariant, waren echter dusdanig hoog dat betrokken overheden besloten hebben om te zoeken naar goedkopere variant. Dit is gebeurd middels een marktconsultatie en een aanbesteding waarbij marktpartijen zijn uitgedaagd om met innovatieve en slimme oplossingen te komen, die de haalbaarheid van de IJmeerverbinding aanzienlijk vergroten.

De komende 6 maanden zullen deze 3 partijen werken aan een verdere detaillering en optimalisatie van de door hen ingediende voorstellen. Doel is te komen tot een zodanig ontwerp dat de kosten voor de OV verbinding substantieel worden verlaagd en de exploitatie wordt verbeterd, zodat uiteindelijk een zo positief mogelijke business case tot stand komt die de basis vormt voor een haalbaar project. In september zullen de voorstellen worden opgeleverd. Het voorstel dat onze combinatie zal uitwerken omvat een metroverbinding die, via een afgezonken tunnel onder het IJmeer, Amsterdam IJburg met Almere verbindt.

De combinatie van Mott MacDonald en aannemersbedrijf MNO Vervat, wordt verder versterkt door HTM Consultancy, Zwarts & Jansma architecten, Baca Architects, EconoVision, P&PC en Balancia.

Mott MacDonald is een wereldwijd opererend management, engineering en consultancy bureau, werkzaam in de publieke en private sector, met circa 14.000 medewerkers en een omzet van ruim 1,2 miljard Euro. Wij leveren een breed scala aan diensten op de terreinen transport & infrastructuur, water, milieu, energie, gebouwen, olie & gas, industrie, gezondheid en onderwijs, en is actief in meer dan 140 landen met vestigingen in ruim 40 landen. Wij leveren creatieve oplossingen door een combinatie van lokale kennis en wereldwijd beschikbare expertise. In Nederland opereert Mott MacDonald vanuit haar kantoor in Arnhem.

MNO Vervat is een full-service aannemer met een volledige dienstverlening in de infrasector en actief in onder meer Nederland, het Caribisch gebied en Suriname. MNO Vervat ontwerpt, bouwt, reconstrueert en onderhoudt. MNO Vervat is werkzaam in wegen-, utiliteits-, grondwerk-, beton-, water- of railbouw, in de publieke en private sector, met meer dan 1.000 medewerkers en een omzet van ruim 350 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Mott MacDonald NL B.V.

Combinatie Mott MacDonald – MNO Vervat wint opdracht IJmeerverbinding | Infrasite

Combinatie Mott MacDonald – MNO Vervat wint opdracht IJmeerverbinding

Op 14 maart is door werkmaatschappij Almere Amsterdam (WAA) bekend gemaakt dat Mott MacDonald, in combinatie met MNO Vervat, één van de drie partijen is die een opdracht heeft gekregen voor de uitwerking van een vervoersconcept, een ontwerp en een business case voor een openbaar vervoerverbinding tussen Amsterdam en Almere door het IJmeer: de IJmeerverbinding. De variant die onze combinatie zal uitwerken behelst een metrolijn, die loopt van Amsterdam Zuid via IJburg naar Almere via een tunnel onder het IJmeer.

De afgelopen jaren is in het kader van OV SAAL LT (Openbaar Vervoer Schiphol Amsterdam Almere Lelystad Lange Termijn) al een ontwerp uitgewerkt voor deze IJmeerverbinding, die in de toekomst een tweede ontsluitingsroute moet vormen voor het groeiende Almere. De capaciteit van de bestaande spoorverbinding en van de weg (A6/A1) is onvoldoende om de groeiende reizigersstroom te verwerken. Zowel een tunnel- als een brugvariant zijn uitgewerkt. De kosten voor deze verbinding, geraamd op ca. € 5,3 miljard voor de brugvariant en ca. € 6,3 miljard voor de tunnelvariant, waren echter dusdanig hoog dat betrokken overheden besloten hebben om te zoeken naar goedkopere variant. Dit is gebeurd middels een marktconsultatie en een aanbesteding waarbij marktpartijen zijn uitgedaagd om met innovatieve en slimme oplossingen te komen, die de haalbaarheid van de IJmeerverbinding aanzienlijk vergroten.

De komende 6 maanden zullen deze 3 partijen werken aan een verdere detaillering en optimalisatie van de door hen ingediende voorstellen. Doel is te komen tot een zodanig ontwerp dat de kosten voor de OV verbinding substantieel worden verlaagd en de exploitatie wordt verbeterd, zodat uiteindelijk een zo positief mogelijke business case tot stand komt die de basis vormt voor een haalbaar project. In september zullen de voorstellen worden opgeleverd. Het voorstel dat onze combinatie zal uitwerken omvat een metroverbinding die, via een afgezonken tunnel onder het IJmeer, Amsterdam IJburg met Almere verbindt.

De combinatie van Mott MacDonald en aannemersbedrijf MNO Vervat, wordt verder versterkt door HTM Consultancy, Zwarts & Jansma architecten, Baca Architects, EconoVision, P&PC en Balancia.

Mott MacDonald is een wereldwijd opererend management, engineering en consultancy bureau, werkzaam in de publieke en private sector, met circa 14.000 medewerkers en een omzet van ruim 1,2 miljard Euro. Wij leveren een breed scala aan diensten op de terreinen transport & infrastructuur, water, milieu, energie, gebouwen, olie & gas, industrie, gezondheid en onderwijs, en is actief in meer dan 140 landen met vestigingen in ruim 40 landen. Wij leveren creatieve oplossingen door een combinatie van lokale kennis en wereldwijd beschikbare expertise. In Nederland opereert Mott MacDonald vanuit haar kantoor in Arnhem.

MNO Vervat is een full-service aannemer met een volledige dienstverlening in de infrasector en actief in onder meer Nederland, het Caribisch gebied en Suriname. MNO Vervat ontwerpt, bouwt, reconstrueert en onderhoudt. MNO Vervat is werkzaam in wegen-, utiliteits-, grondwerk-, beton-, water- of railbouw, in de publieke en private sector, met meer dan 1.000 medewerkers en een omzet van ruim 350 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Mott MacDonald NL B.V.