Renovatie Hogesluis wordt duurder en duurt langer

De renovatie van de Hogesluis wordt ongeveer 8,8 miljoen euro duurder en gaat een half jaar langer duren tot medio 2012. De brugpijlers van de monumentale brug blijken van binnen helemaal op te zijn en moeten compleet worden vervangen.

Het college van B&W gaat zich buigen over twee opties die nog nader moeten worden uitgewerkt. Een eerste optie is een reconstructie van de monumentale brug, een tweede optie is een nieuwbouwvariant. Die tweede optie wordt nadrukkelijk meegenomen door de tweede grote overschrijding van het budget in financieel lastige tijden.

Als het college besluit de Hogesluis toch te reconstrueren, dan gaat dat in totaal 28,5 miljoen euro kosten. Het budget is in 2006 door de gemeenteraad vastgesteld op 15,5 miljoen euro. Voor dit bedrag is een hulpbrug aangelegd, komen er nieuwe landhoofden (aansluiting van de brug op het land), een nieuw brugdek en nieuwe brugkelders (nodig voor het mechaniek om de brug te openen). De historische waterpijlers blijven staan en worden met stalen schroefpalen verstevigd. Het oorspronkelijke natuursteen, de ornamenten en de siertogen blijven behouden. In oktober 2009 is een eerste stijging van de uitvoeringskosten gemeld. Die kwamen toen uit op 19,7 miljoen euro. Oorzaken waren de slechte staat van het natuursteen en van de onderwaterconstructie van de pijlers.

Bij warm weer ontstonden problemen met het openen en sluiten van de brug. Reconstructie was daarom noodzakelijk. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat de fundering van de brugpijlers nog veel slechter is dan aanvankelijk gedacht.

De tweede optie die nu voorligt, een nieuw te bouwen eenvoudige ophaalbrug, wordt geraamd op 21,5 miljoen euro. Deze is naar verwachting in 2013 klaar. Nadeel is dat er met deze optie een Rijksmonument verdwijnt. Risico voor de planning is dat het Rijk de Hogesluis van hun monumentenlijst moet willen halen. Dit kan leiden tot veel discussie, vertraging en extra kosten. Ook de monumentale aanbruggen (de aanloop, in de vorm van leuningen, richting de brug) moeten dan worden aangepast.

Wethouder Gerson (Verkeer): ‘Het komt natuurlijk nooit goed uit als een brug er slechter aan toe is dan gedacht, en helaas gebeurt dat soms bij dit soort complexe projecten. Maar gezien de forse bezuinigingen waar de gemeente voor staat is de timing nu bijzonder slecht. Ik heb daarom in elk geval opdracht gegeven tot een externe second opinion wat betreft de twee opties en de raming van de kosten. De reconstructie van de Hogesluis heeft voor genoeg negatieve verrassingen gezorgd.’

De Hogesluis is de brug over de Amstel tussen het Frederiksplein en het Weesperplein, ter hoogte van het Amstel Hotel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht gemeente Amsterdam

Renovatie Hogesluis wordt duurder en duurt langer | Infrasite

Renovatie Hogesluis wordt duurder en duurt langer

De renovatie van de Hogesluis wordt ongeveer 8,8 miljoen euro duurder en gaat een half jaar langer duren tot medio 2012. De brugpijlers van de monumentale brug blijken van binnen helemaal op te zijn en moeten compleet worden vervangen.

Het college van B&W gaat zich buigen over twee opties die nog nader moeten worden uitgewerkt. Een eerste optie is een reconstructie van de monumentale brug, een tweede optie is een nieuwbouwvariant. Die tweede optie wordt nadrukkelijk meegenomen door de tweede grote overschrijding van het budget in financieel lastige tijden.

Als het college besluit de Hogesluis toch te reconstrueren, dan gaat dat in totaal 28,5 miljoen euro kosten. Het budget is in 2006 door de gemeenteraad vastgesteld op 15,5 miljoen euro. Voor dit bedrag is een hulpbrug aangelegd, komen er nieuwe landhoofden (aansluiting van de brug op het land), een nieuw brugdek en nieuwe brugkelders (nodig voor het mechaniek om de brug te openen). De historische waterpijlers blijven staan en worden met stalen schroefpalen verstevigd. Het oorspronkelijke natuursteen, de ornamenten en de siertogen blijven behouden. In oktober 2009 is een eerste stijging van de uitvoeringskosten gemeld. Die kwamen toen uit op 19,7 miljoen euro. Oorzaken waren de slechte staat van het natuursteen en van de onderwaterconstructie van de pijlers.

Bij warm weer ontstonden problemen met het openen en sluiten van de brug. Reconstructie was daarom noodzakelijk. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat de fundering van de brugpijlers nog veel slechter is dan aanvankelijk gedacht.

De tweede optie die nu voorligt, een nieuw te bouwen eenvoudige ophaalbrug, wordt geraamd op 21,5 miljoen euro. Deze is naar verwachting in 2013 klaar. Nadeel is dat er met deze optie een Rijksmonument verdwijnt. Risico voor de planning is dat het Rijk de Hogesluis van hun monumentenlijst moet willen halen. Dit kan leiden tot veel discussie, vertraging en extra kosten. Ook de monumentale aanbruggen (de aanloop, in de vorm van leuningen, richting de brug) moeten dan worden aangepast.

Wethouder Gerson (Verkeer): ‘Het komt natuurlijk nooit goed uit als een brug er slechter aan toe is dan gedacht, en helaas gebeurt dat soms bij dit soort complexe projecten. Maar gezien de forse bezuinigingen waar de gemeente voor staat is de timing nu bijzonder slecht. Ik heb daarom in elk geval opdracht gegeven tot een externe second opinion wat betreft de twee opties en de raming van de kosten. De reconstructie van de Hogesluis heeft voor genoeg negatieve verrassingen gezorgd.’

De Hogesluis is de brug over de Amstel tussen het Frederiksplein en het Weesperplein, ter hoogte van het Amstel Hotel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht gemeente Amsterdam