Gemeente Groningen maakt 60% bushaltes beter toegankelijk

dynamisch informatiesysteem in de bus

Ruim zestig procent van de bushaltes in Stad wordt beter toegankelijk gemaakt voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn. Niet alleen komen er verhoogde haltes en rijden er al lagevloerbussen. Ook worden de mensen extra gewezen op de voordelen van reizen met de bus. Uit een proef met buslijn 5 blijkt dat deze aanpak helpt: meer mensen met een Wmo-taxipas stapten over op de bus.

Om ouderen en minder mobiele mensen vaker de bus te laten nemen, startten de gemeente Groningen en het OV-bureau Groningen Drenthe vorig jaar maart een proef met lijn 5. Op deze lijn reden alleen lagevloerbussen. De belangrijkste haltes werden verhoogd. En de chauffeurs waren extra getraind in het omgaan met deze doelgroep. Daarnaast was er veel aandacht voor communicatie. Zo kregen alle ouderen die langs lijn 5 wonen een speciale folder over de vernieuwde buslijn. Inclusief een probeerkaart voor twaalf ritten.

Wmo-taxipas
De proef sloeg vooral aan bij de houders van een Wmo-taxipas. Onder hen nam het OV-gebruik met vijftien procent toe; van 31 procent voor de proef naar 43 procent erna. Het gemak van het reizen met buslijn 5 ten opzichte van de Wmo-taxi lijkt doorslaggevend: reizigers hoeven niet te reserveren, niet te wachten en hebben meer sociale contacten. Onder de ouderen is het busgebruik echter niet gestegen.

Dynamisch informatiesysteem
“We weten nu wat mensen ervan weerhoudt om met de bus te reizen”, licht wethouder Jannie Visscher toe. “En een aantal problemen is opgelost. Zo hebben de bussen van maatschappij Qbuzz een dynamisch informatiesysteem, zodat je in de bus op een scherm ziet wat de volgende halte is. Ook worden de haltes automatisch omgeroepen. De haltes zijn opgehoogd. En de toegankelijkheid van de bussen zelf is beter voor mensen met bijvoorbeeld rollators en kinderwagens.”

Vrijheid
De proef maakt duidelijk dat als toegankelijk openbaar vervoer beschikbaar is en zorgvuldig wordt gecommuniceerd, het de keuzevrijheid en zelfstandigheid van de minder mobiele reiziger vergroot. Door nu zestig procent van de haltes aan te pakken, wil de gemeente Groningen ouderen en mensen die minder mobiel zijn stimuleren om de bus te nemen. Zo kunnen deze mensen makkelijker deelnemen aan allerlei activiteiten, hun sociale contacten onderhouden en langer zelfstandig blijven wonen. “De maatregelen geven deze mensen weer een grotere vrijheid.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Groningen

Gemeente Groningen maakt 60% bushaltes beter toegankelijk | Infrasite

Gemeente Groningen maakt 60% bushaltes beter toegankelijk

dynamisch informatiesysteem in de bus

Ruim zestig procent van de bushaltes in Stad wordt beter toegankelijk gemaakt voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn. Niet alleen komen er verhoogde haltes en rijden er al lagevloerbussen. Ook worden de mensen extra gewezen op de voordelen van reizen met de bus. Uit een proef met buslijn 5 blijkt dat deze aanpak helpt: meer mensen met een Wmo-taxipas stapten over op de bus.

Om ouderen en minder mobiele mensen vaker de bus te laten nemen, startten de gemeente Groningen en het OV-bureau Groningen Drenthe vorig jaar maart een proef met lijn 5. Op deze lijn reden alleen lagevloerbussen. De belangrijkste haltes werden verhoogd. En de chauffeurs waren extra getraind in het omgaan met deze doelgroep. Daarnaast was er veel aandacht voor communicatie. Zo kregen alle ouderen die langs lijn 5 wonen een speciale folder over de vernieuwde buslijn. Inclusief een probeerkaart voor twaalf ritten.

Wmo-taxipas
De proef sloeg vooral aan bij de houders van een Wmo-taxipas. Onder hen nam het OV-gebruik met vijftien procent toe; van 31 procent voor de proef naar 43 procent erna. Het gemak van het reizen met buslijn 5 ten opzichte van de Wmo-taxi lijkt doorslaggevend: reizigers hoeven niet te reserveren, niet te wachten en hebben meer sociale contacten. Onder de ouderen is het busgebruik echter niet gestegen.

Dynamisch informatiesysteem
“We weten nu wat mensen ervan weerhoudt om met de bus te reizen”, licht wethouder Jannie Visscher toe. “En een aantal problemen is opgelost. Zo hebben de bussen van maatschappij Qbuzz een dynamisch informatiesysteem, zodat je in de bus op een scherm ziet wat de volgende halte is. Ook worden de haltes automatisch omgeroepen. De haltes zijn opgehoogd. En de toegankelijkheid van de bussen zelf is beter voor mensen met bijvoorbeeld rollators en kinderwagens.”

Vrijheid
De proef maakt duidelijk dat als toegankelijk openbaar vervoer beschikbaar is en zorgvuldig wordt gecommuniceerd, het de keuzevrijheid en zelfstandigheid van de minder mobiele reiziger vergroot. Door nu zestig procent van de haltes aan te pakken, wil de gemeente Groningen ouderen en mensen die minder mobiel zijn stimuleren om de bus te nemen. Zo kunnen deze mensen makkelijker deelnemen aan allerlei activiteiten, hun sociale contacten onderhouden en langer zelfstandig blijven wonen. “De maatregelen geven deze mensen weer een grotere vrijheid.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Groningen