ProRail werkt mee aan onderzoek spoorlijn Utrecht-Breda

Private financiering meenemen in haalbaarheidsstudie

Utrecht – De Tweede Kamer pleit bij minister Camiel Eurlings voor een onderzoek naar de haalbaarheid van een spoorlijn tussen Breda en Utrecht langs de A27. Volgens de kamerleden zou de verbreding van de weg goed te combineren zijn met de aanleg van een nieuw spoortraject. ProRail juicht het toe dat het bedrijfsleven met dergelijke initiatieven komt en is bereid om mee te werken aan een haalbaarheidsonderzoek.

Als blijkt dat een dergelijke spoorverbinding rendabel te exploiteren is en kan worden ingepast in de ruimtelijke omgeving dan is dit een positieve ontwikkeling om de filedruk op de A27 te verminderen. ProRail benadrukt dat de beslissing voor een nieuwe spoorlijn bij de minister van Verkeer en Waterstaat ligt.

Al eerder pleitte bestuursvoorzitter Bert Klerk van ProRail ervoor om externe partijen op goedrenderende lijnen mee te laten investeren in het spoor. Er zijn volgens hem namelijk tal van trajecten die een zeer positief rendement hebben. ‘Nieuwe spoorprojecten hoeven niet alleen uit rijksgelden te worden gefinancierd. Financiering door private investeerders is een mogelijkheid om projecten die nu niet voorzien zijn in de rijksbegroting wel te realiseren,’ aldus Bert Klerk. Klerk pleit ervoor om bij een haalbaarheidsstudie naar een spoorlijn Utrecht-Breda ook die mogelijkheid mee te nemen.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Kamerbrief over aanleg spoorlijn Breda-Utrecht (12-03-2008)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

ProRail werkt mee aan onderzoek spoorlijn Utrecht-Breda | Infrasite

ProRail werkt mee aan onderzoek spoorlijn Utrecht-Breda

Private financiering meenemen in haalbaarheidsstudie

Utrecht – De Tweede Kamer pleit bij minister Camiel Eurlings voor een onderzoek naar de haalbaarheid van een spoorlijn tussen Breda en Utrecht langs de A27. Volgens de kamerleden zou de verbreding van de weg goed te combineren zijn met de aanleg van een nieuw spoortraject. ProRail juicht het toe dat het bedrijfsleven met dergelijke initiatieven komt en is bereid om mee te werken aan een haalbaarheidsonderzoek.

Als blijkt dat een dergelijke spoorverbinding rendabel te exploiteren is en kan worden ingepast in de ruimtelijke omgeving dan is dit een positieve ontwikkeling om de filedruk op de A27 te verminderen. ProRail benadrukt dat de beslissing voor een nieuwe spoorlijn bij de minister van Verkeer en Waterstaat ligt.

Al eerder pleitte bestuursvoorzitter Bert Klerk van ProRail ervoor om externe partijen op goedrenderende lijnen mee te laten investeren in het spoor. Er zijn volgens hem namelijk tal van trajecten die een zeer positief rendement hebben. ‘Nieuwe spoorprojecten hoeven niet alleen uit rijksgelden te worden gefinancierd. Financiering door private investeerders is een mogelijkheid om projecten die nu niet voorzien zijn in de rijksbegroting wel te realiseren,’ aldus Bert Klerk. Klerk pleit ervoor om bij een haalbaarheidsstudie naar een spoorlijn Utrecht-Breda ook die mogelijkheid mee te nemen.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Kamerbrief over aanleg spoorlijn Breda-Utrecht (12-03-2008)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail