‘Aanleg Zuiderzeelijn is financieel wél verantwoord’

Den Haag – Van de aanleg van de Zuiderzeelijn is wel degelijk een "sluitende business case" te maken. De lijn kan op een financieel verantwoorde manier geëxploiteerd worden. Dit zeggen vier organisaties (VNO-NCW, MKB-Nederland, Bouwend Nederland en Siemens) in een brief aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Met de brief willen ze het kabinet overhalen een positief besluit te nemen over de aanleg van een snelle spoorlijn tussen Groningen en de Randstad.

Ambtelijke berekeningen over de kosten en opbrengsten geven volgens de briefschrijvers "geen reëel beeld". De ondernemersorganisaties herhalen dat de aanleg van een magneetzweeftrein de beste optie is, maar ook een ‘gewone’ hogesnelheidslijn is een goede mogelijkheid. Een rit van Schiphol naar Groningen duurt dan slechts 84 minuten in plaats van 147 minuten.

Naast de tijdwinst komt het Noorden op die manier ook ‘mentaal’ dichter bij de Randstad te liggen. "Men komt niet langer ‘helemaal uit Groningen’ en ook het omgekeerde is waar. De positieve afweging naar Noord-Nederland af te reizen vanuit bijvoorbeeld Den Haag is veel makkelijker te maken."

Voor de aanleg van een Zuiderzeelijn heeft een eerder kabinet al 2,7 miljard euro uitgetrokken. Daarnaast zou het Noorden zelf een bijdrage moeten leveren.

U vindt de brief Besluitvorming Zuiderzeelijn, brief van VNO-NCW, MKB-Nederland, Bouwend Nederland en Siemens Nederland aan de Minister van Verkeer en Waterstaat op de website van VNO-NCW

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Vereniging VNO-NCW

‘Aanleg Zuiderzeelijn is financieel wél verantwoord’ | Infrasite

‘Aanleg Zuiderzeelijn is financieel wél verantwoord’

Den Haag – Van de aanleg van de Zuiderzeelijn is wel degelijk een "sluitende business case" te maken. De lijn kan op een financieel verantwoorde manier geëxploiteerd worden. Dit zeggen vier organisaties (VNO-NCW, MKB-Nederland, Bouwend Nederland en Siemens) in een brief aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Met de brief willen ze het kabinet overhalen een positief besluit te nemen over de aanleg van een snelle spoorlijn tussen Groningen en de Randstad.

Ambtelijke berekeningen over de kosten en opbrengsten geven volgens de briefschrijvers "geen reëel beeld". De ondernemersorganisaties herhalen dat de aanleg van een magneetzweeftrein de beste optie is, maar ook een ‘gewone’ hogesnelheidslijn is een goede mogelijkheid. Een rit van Schiphol naar Groningen duurt dan slechts 84 minuten in plaats van 147 minuten.

Naast de tijdwinst komt het Noorden op die manier ook ‘mentaal’ dichter bij de Randstad te liggen. "Men komt niet langer ‘helemaal uit Groningen’ en ook het omgekeerde is waar. De positieve afweging naar Noord-Nederland af te reizen vanuit bijvoorbeeld Den Haag is veel makkelijker te maken."

Voor de aanleg van een Zuiderzeelijn heeft een eerder kabinet al 2,7 miljard euro uitgetrokken. Daarnaast zou het Noorden zelf een bijdrage moeten leveren.

U vindt de brief Besluitvorming Zuiderzeelijn, brief van VNO-NCW, MKB-Nederland, Bouwend Nederland en Siemens Nederland aan de Minister van Verkeer en Waterstaat op de website van VNO-NCW

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Vereniging VNO-NCW