Starthandeling Maastricht-Lanaken

Den Haag – Vroeg op ochtend van maandag 17 september 2007 gaf minister Eurlings het startschot voor het opknappen van de goederenspoorlijn Lanaken-Maastricht. De lijn is jarenlang gesloten geweest. ‘Ik wil vandaag niet focussen op de commotie die deze zomer over deze lijn ontstond, maar juist vooruitkijken! Want dat we dit stuk spoor bij de tijd brengen, is een prachtige impuls voor het goederenvervoer hier in de regio,’ gaf de minister aan.

U leest hieronder de volledig Toespraak Starthandeling Maastricht-Lanaken | 2007-09-17.

Dames en heren,

Ik ben blij hier vandaag te zijn. Niet alleen omdat ik op deze maandagmorgen wat langer in Limburg kan blijven, maar natuurlijk omdat we hier bij elkaar zijn met een wel heel mooie reden: het werk aan de spoorlijn Maastricht-Lanaken gaat eindelijk beginnen. En ik wil vandaag niet focussen op de commotie die deze zomer over deze lijn ontstond, maar juist vooruitkijken! Want dat we dit stuk spoor bij de tijd brengen, is een prachtige impuls voor het goederenvervoer hier in de regio.

Het is natuurlijk een goede zaak dat elke volle spoorwagon twee vrachtwagens minder op de weg betekent. Want de wegen raken ook in deze regio helaas al flink verstopt. Toch is spoorvervoer niet het enige doel. Net zo belangrijk is dat het hoofdspoor in Maastricht straks verbonden is met de openbare spoorterminal in Lanaken. Dankzij die verbinding gaat het vestigingsklimaat in deze Euregio er met sprongen op vooruit. Voor nieuwe bedrijven is het mét een spoorverbinding natuurlijk een stuk interessanter om zich hier te vestigen. Voor de twee papierfabrieken van Sappi, die ongetwijfeld de eerste gebruikers van deze lijn zullen zijn, is het essentieel om te kunnen beschikken over spooraansluitingen. Maar het voordeel van een spooraansluiting geldt natuurlijk voor véél meer bedrijven.

Ik vind het ook mooi dat dit project tot stand is gekomen door internationale samenwerking. Het is goed om samen ergens het belang van in te zien en er dan ook sámen voor te gaan. Zonder anderen tekort te doen, wil ik vooral het Autonoom Gemeentelijke Bedrijf Lanaken en de Nederlandse provincie Limburg bedanken voor de energie, het geld en de soms grote porties geduld, die zij in het project hebben gestoken. Deze zomer heb ik mezelf ook garant gesteld voor een oplossing, als zich nu nog onvoorziene risico’s voordoen. Dat mag u ook als een stuk waardering beschouwen voor al het harde werk dat u hier met z’n allen hebt verzet.

Tot slot: ik besef dat de revitalisering, zoals onze Belgische vrienden deze opknapbeurt noemen, niet mogelijk is zonder overlast of aantasting van milieuwaarden. De spoorlijn ligt nu eenmaal in een kwetsbaar gebied. Maar zoals we net gehoord hebben, gaat ProRail flink aan de slag om ervoor te zorgen dat alle beestjes op een goede en hopelijk fijne plek terechtkomen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat zal lukken. En ik ben er trots op dat ik mijn steentje heb mogen bijdragen.

Dank u wel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Toespraak van Minister Eurlings van VenW

Starthandeling Maastricht-Lanaken | Infrasite

Starthandeling Maastricht-Lanaken

Den Haag – Vroeg op ochtend van maandag 17 september 2007 gaf minister Eurlings het startschot voor het opknappen van de goederenspoorlijn Lanaken-Maastricht. De lijn is jarenlang gesloten geweest. ‘Ik wil vandaag niet focussen op de commotie die deze zomer over deze lijn ontstond, maar juist vooruitkijken! Want dat we dit stuk spoor bij de tijd brengen, is een prachtige impuls voor het goederenvervoer hier in de regio,’ gaf de minister aan.

U leest hieronder de volledig Toespraak Starthandeling Maastricht-Lanaken | 2007-09-17.

Dames en heren,

Ik ben blij hier vandaag te zijn. Niet alleen omdat ik op deze maandagmorgen wat langer in Limburg kan blijven, maar natuurlijk omdat we hier bij elkaar zijn met een wel heel mooie reden: het werk aan de spoorlijn Maastricht-Lanaken gaat eindelijk beginnen. En ik wil vandaag niet focussen op de commotie die deze zomer over deze lijn ontstond, maar juist vooruitkijken! Want dat we dit stuk spoor bij de tijd brengen, is een prachtige impuls voor het goederenvervoer hier in de regio.

Het is natuurlijk een goede zaak dat elke volle spoorwagon twee vrachtwagens minder op de weg betekent. Want de wegen raken ook in deze regio helaas al flink verstopt. Toch is spoorvervoer niet het enige doel. Net zo belangrijk is dat het hoofdspoor in Maastricht straks verbonden is met de openbare spoorterminal in Lanaken. Dankzij die verbinding gaat het vestigingsklimaat in deze Euregio er met sprongen op vooruit. Voor nieuwe bedrijven is het mét een spoorverbinding natuurlijk een stuk interessanter om zich hier te vestigen. Voor de twee papierfabrieken van Sappi, die ongetwijfeld de eerste gebruikers van deze lijn zullen zijn, is het essentieel om te kunnen beschikken over spooraansluitingen. Maar het voordeel van een spooraansluiting geldt natuurlijk voor véél meer bedrijven.

Ik vind het ook mooi dat dit project tot stand is gekomen door internationale samenwerking. Het is goed om samen ergens het belang van in te zien en er dan ook sámen voor te gaan. Zonder anderen tekort te doen, wil ik vooral het Autonoom Gemeentelijke Bedrijf Lanaken en de Nederlandse provincie Limburg bedanken voor de energie, het geld en de soms grote porties geduld, die zij in het project hebben gestoken. Deze zomer heb ik mezelf ook garant gesteld voor een oplossing, als zich nu nog onvoorziene risico’s voordoen. Dat mag u ook als een stuk waardering beschouwen voor al het harde werk dat u hier met z’n allen hebt verzet.

Tot slot: ik besef dat de revitalisering, zoals onze Belgische vrienden deze opknapbeurt noemen, niet mogelijk is zonder overlast of aantasting van milieuwaarden. De spoorlijn ligt nu eenmaal in een kwetsbaar gebied. Maar zoals we net gehoord hebben, gaat ProRail flink aan de slag om ervoor te zorgen dat alle beestjes op een goede en hopelijk fijne plek terechtkomen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat zal lukken. En ik ben er trots op dat ik mijn steentje heb mogen bijdragen.

Dank u wel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Toespraak van Minister Eurlings van VenW