VVD investeert 10 miljard extra in wegen en spoor

Den Haag – De VVD wil tussen nu en 2025 tien miljard euro extra investeren in wegen én spoor. Gedacht wordt aan een verdeling van 2/3 voor wegen en 1/3 voor het spoor.

Dit maakte VVD-leider Mark Rutte woensdag 12 september 2007 bekend. Bovendien draait de VVD in hun tegenbegroting de geplande belastingverhogingen van het kabinet Balkenende voor de automobilist allemaal terug: de verhoging van de BPM, de verhoging van brandstofaccijnzen, de verhoging van de fiscale bijtelling voor lease-auto’s en het vrijgeven van de parkeertarieven.

Rutte: "We verwachten niet van het kabinet dat het morgen de files oplost. Dat is niet realistisch. Maar we zijn nu al bijna een jaar verder sinds de verkiezingen. Behalve belastingverhogingen hebben we nog niets van het kabinet gezien. Het is de hoogste tijd voor actie. De VVD is daar klaar voor."

De VVD vraagt in het zeven-puntenplan voor mobiliteit nadrukkelijk aandacht voor de sociale problemen ten gevolge van files. Zo neemt het sluipverkeer hand over hand toe; bewoners van wijken en dorpen worden daar de dupe van. Mensen staan langer in de file, moeten vroeger van huis en komen later thuis. Dat gaat ten koste van tijd voor jezelf of voor je gezin. Uit de filemeter van de VVD (www.filemeter.nl) blijkt dat dit automobilisten op jaarbasis 33 verloren werkdagen kost.

Rutte: "Het autoverkeer zal tot 2020 met 40 procent groeien. Maar het wegennet is sinds 2000 slechts met 1,5 procent gegroeid. Daar komt bij dat de filedruk in de eerste helft van dit jaar met maar liefst 17,3 procent is gestegen. Extra maatregelen zijn bittere noodzaak."

Verder pleit de VVD voor meer mogelijkheden voor de inzet van private middelen bij infrastructuur. Ook wil de VVD beter gebruik van bestaande wegen door permanente openstelling van spitsstroken. Tenslotte wil de VVD af van onnodige regelgeving die steeds voor vertraging van infrastructuurprojecten zorgt. In papier kun je immers niet rijden. De kosten van nietsdoen zijn eenvoudigweg te hoog.

U vindt de mobiliteitsnotitie ‘Samen op weg’ op de website van de VVD

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: VVD (Volkspartij voor Vrijheid en Democratie)

VVD investeert 10 miljard extra in wegen en spoor | Infrasite

VVD investeert 10 miljard extra in wegen en spoor

Den Haag – De VVD wil tussen nu en 2025 tien miljard euro extra investeren in wegen én spoor. Gedacht wordt aan een verdeling van 2/3 voor wegen en 1/3 voor het spoor.

Dit maakte VVD-leider Mark Rutte woensdag 12 september 2007 bekend. Bovendien draait de VVD in hun tegenbegroting de geplande belastingverhogingen van het kabinet Balkenende voor de automobilist allemaal terug: de verhoging van de BPM, de verhoging van brandstofaccijnzen, de verhoging van de fiscale bijtelling voor lease-auto’s en het vrijgeven van de parkeertarieven.

Rutte: "We verwachten niet van het kabinet dat het morgen de files oplost. Dat is niet realistisch. Maar we zijn nu al bijna een jaar verder sinds de verkiezingen. Behalve belastingverhogingen hebben we nog niets van het kabinet gezien. Het is de hoogste tijd voor actie. De VVD is daar klaar voor."

De VVD vraagt in het zeven-puntenplan voor mobiliteit nadrukkelijk aandacht voor de sociale problemen ten gevolge van files. Zo neemt het sluipverkeer hand over hand toe; bewoners van wijken en dorpen worden daar de dupe van. Mensen staan langer in de file, moeten vroeger van huis en komen later thuis. Dat gaat ten koste van tijd voor jezelf of voor je gezin. Uit de filemeter van de VVD (www.filemeter.nl) blijkt dat dit automobilisten op jaarbasis 33 verloren werkdagen kost.

Rutte: "Het autoverkeer zal tot 2020 met 40 procent groeien. Maar het wegennet is sinds 2000 slechts met 1,5 procent gegroeid. Daar komt bij dat de filedruk in de eerste helft van dit jaar met maar liefst 17,3 procent is gestegen. Extra maatregelen zijn bittere noodzaak."

Verder pleit de VVD voor meer mogelijkheden voor de inzet van private middelen bij infrastructuur. Ook wil de VVD beter gebruik van bestaande wegen door permanente openstelling van spitsstroken. Tenslotte wil de VVD af van onnodige regelgeving die steeds voor vertraging van infrastructuurprojecten zorgt. In papier kun je immers niet rijden. De kosten van nietsdoen zijn eenvoudigweg te hoog.

U vindt de mobiliteitsnotitie ‘Samen op weg’ op de website van de VVD

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: VVD (Volkspartij voor Vrijheid en Democratie)