Het Diabolo-project: op het spoor naar de afronding

Een nieuwe verbinding voor de luchthaven Brussels Airport

Brussel, België – Het Diabolo-project is een ondergrondse spoorverbinding die het station Brussel-Nationaal-Luchthaven verbindt met de nieuwe spoorlijn Schaarbeek – Mechelen op de middenberm van de autosnelweg E19. Het is dan ook één van de grote Belgische mobiliteitsprojecten. Dankzij dit project zal de luchthaven Brussels Airport rechtstreeks aangesloten zijn op de assen Parijs-Brussel-Antwerpen-Amsterdam en Parijs-Brussel-Luik-Frankfurt. Een duidelijke reden waarom Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, dit project tot een goed einde wil brengen.

Na meer dan een jaar intensief werken zijn de verschillende partijen, die betrokken zijn bij de Publiek Private Samenwerking voor de financiering van de Diabolo-verbinding, nu zeer dicht bij een akkoord. Bijna alle teksten voor de financiële closing van de operatie zijn afgewerkt. Een technische kwestie vereist echter meer tijd om het akkoord tussen de partijen af te ronden.

Er is nog geen beslissing over de aanbesteding van de werken.

Infrabel
Infrabel is de naamloze vennootschap van publiek recht, verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud, vernieuwing en ontwikkeling van het Belgische spoorwegennet. Het bedrijf is ook verantwoordelijk voor de toekenning van de licenties en de rijpaden aan alle Belgische en buitenlandse operatoren. De specifieke structuur van de aandeelhouders van Infrabel waarborgt een volledige onafhankelijkheid. Infrabel werd op 1 januari 2005 opgericht na de splitsing van de Belgische spoorwegen en maakt deel uit van de NMBS-groep. De onderneming stelt vandaag zo’n 14.000 personen te werk en realiseert een omzet van ongeveer 1,1 miljard euro (2006).

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Infrabel

Het Diabolo-project: op het spoor naar de afronding | Infrasite

Het Diabolo-project: op het spoor naar de afronding

Een nieuwe verbinding voor de luchthaven Brussels Airport

Brussel, België – Het Diabolo-project is een ondergrondse spoorverbinding die het station Brussel-Nationaal-Luchthaven verbindt met de nieuwe spoorlijn Schaarbeek – Mechelen op de middenberm van de autosnelweg E19. Het is dan ook één van de grote Belgische mobiliteitsprojecten. Dankzij dit project zal de luchthaven Brussels Airport rechtstreeks aangesloten zijn op de assen Parijs-Brussel-Antwerpen-Amsterdam en Parijs-Brussel-Luik-Frankfurt. Een duidelijke reden waarom Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, dit project tot een goed einde wil brengen.

Na meer dan een jaar intensief werken zijn de verschillende partijen, die betrokken zijn bij de Publiek Private Samenwerking voor de financiering van de Diabolo-verbinding, nu zeer dicht bij een akkoord. Bijna alle teksten voor de financiële closing van de operatie zijn afgewerkt. Een technische kwestie vereist echter meer tijd om het akkoord tussen de partijen af te ronden.

Er is nog geen beslissing over de aanbesteding van de werken.

Infrabel
Infrabel is de naamloze vennootschap van publiek recht, verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud, vernieuwing en ontwikkeling van het Belgische spoorwegennet. Het bedrijf is ook verantwoordelijk voor de toekenning van de licenties en de rijpaden aan alle Belgische en buitenlandse operatoren. De specifieke structuur van de aandeelhouders van Infrabel waarborgt een volledige onafhankelijkheid. Infrabel werd op 1 januari 2005 opgericht na de splitsing van de Belgische spoorwegen en maakt deel uit van de NMBS-groep. De onderneming stelt vandaag zo’n 14.000 personen te werk en realiseert een omzet van ongeveer 1,1 miljard euro (2006).

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Infrabel