Start voorbereiding werkzaamheden Maastricht-Lanaken

Eind augustus 2007 starten de voorbereidingen voor de werkzaamheden aan de spoorlijn Maastricht-Lanaken. Er wordt begonnen met maaiwerkzaamheden en het plaatsen van een afscheidingshekwerk. Daarna worden de hagedissen en hazelwormen, die daar leven overgebracht naar een speciaal afgeschermd gebied vlakbij het spoor om te voorkomen dat ze gewond raken of gedood worden tijdens de werkzaamheden. ProRail plaatst in de spoorbaan een zogenoemd Amfienguard. Dit is een aangesloten scherm van 40cm hoog, dat bestaat uit glad materiaal waar de hagedissen onmogelijk overheen kunnen en ze op een veilige plaats blijven.

Oog voor flora en fauna

Het gebied rond de spoorlijn Maastricht-Lanaken is het leefgebied van drie bijzondere, zeldzame hagedissen: de muurhagedis die nergens anders in Nederland voorkomt, de levendbarende hagedis die in tegenstelling tot de meeste reptielen geen eieren legt maar haar jongen levend ter wereld brengt en de 40cm lange (pootloze) hazelworm. ProRail neemt speciale maatregelen om te voorkomen dat deze hagedissen straks worden bedreigd als er weer goederentreinen tussen Maastricht en Lanaken rijden. Zo wordt een nieuw leefgebied gecreëerd en worden de reptielen in een speciaal afgeschermd gebied geplaatst zolang er werkzaamheden plaatsvinden. Het plan is ontwikkeld in samenwerking met Stichting RAVON voor reptielenonderzoek. Voor de uitvoering van het reptielenplan is een ontheffing verleend door het Ministerie van LNV en een kapvergunning door de gemeente Maastricht.

Maastricht-Lanaken

De spoorlijn Maastricht – Lanaken wordt sinds 1990 niet meer bereden. Met behulp van Europese subsidie wordt de (vervallen) spoorlijn opgeknapt en over een lengte van zes kilometer weer in gebruik genomen door goederenvervoer. In 2009 kan er weer grensoverschrijdend goederenvervoer plaatsvinden.

Betrokkenen bij dit project zijn ProRail, de gemeente Lanaken, de gemeente Maastricht en de provincie Limburg.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Meer informatie over het project Maastricht-Lanaken vindt u in Infrasite Projecten

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Start voorbereiding werkzaamheden Maastricht-Lanaken | Infrasite

Start voorbereiding werkzaamheden Maastricht-Lanaken

Eind augustus 2007 starten de voorbereidingen voor de werkzaamheden aan de spoorlijn Maastricht-Lanaken. Er wordt begonnen met maaiwerkzaamheden en het plaatsen van een afscheidingshekwerk. Daarna worden de hagedissen en hazelwormen, die daar leven overgebracht naar een speciaal afgeschermd gebied vlakbij het spoor om te voorkomen dat ze gewond raken of gedood worden tijdens de werkzaamheden. ProRail plaatst in de spoorbaan een zogenoemd Amfienguard. Dit is een aangesloten scherm van 40cm hoog, dat bestaat uit glad materiaal waar de hagedissen onmogelijk overheen kunnen en ze op een veilige plaats blijven.

Oog voor flora en fauna

Het gebied rond de spoorlijn Maastricht-Lanaken is het leefgebied van drie bijzondere, zeldzame hagedissen: de muurhagedis die nergens anders in Nederland voorkomt, de levendbarende hagedis die in tegenstelling tot de meeste reptielen geen eieren legt maar haar jongen levend ter wereld brengt en de 40cm lange (pootloze) hazelworm. ProRail neemt speciale maatregelen om te voorkomen dat deze hagedissen straks worden bedreigd als er weer goederentreinen tussen Maastricht en Lanaken rijden. Zo wordt een nieuw leefgebied gecreëerd en worden de reptielen in een speciaal afgeschermd gebied geplaatst zolang er werkzaamheden plaatsvinden. Het plan is ontwikkeld in samenwerking met Stichting RAVON voor reptielenonderzoek. Voor de uitvoering van het reptielenplan is een ontheffing verleend door het Ministerie van LNV en een kapvergunning door de gemeente Maastricht.

Maastricht-Lanaken

De spoorlijn Maastricht – Lanaken wordt sinds 1990 niet meer bereden. Met behulp van Europese subsidie wordt de (vervallen) spoorlijn opgeknapt en over een lengte van zes kilometer weer in gebruik genomen door goederenvervoer. In 2009 kan er weer grensoverschrijdend goederenvervoer plaatsvinden.

Betrokkenen bij dit project zijn ProRail, de gemeente Lanaken, de gemeente Maastricht en de provincie Limburg.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Meer informatie over het project Maastricht-Lanaken vindt u in Infrasite Projecten

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail