Breed draagvlak voor innovatieagenda logistiek

Delft – Mede op uitnodiging van Minister Peijs vond op 29 januari 2007 in Wassenaar de rondetafel Kennis en Innovatie van de Commissie Van Laarhoven plaats. De rondetafel richtte zich op het vaststellen van de innovatiethema’s in de supply chain. De grote opkomst van multinationals en beleidsmakers en het commitment dat na de discussie werd afgegeven, getuigen van een breed draagvlak voor de innovatieagenda voor logistiek/supply chain. De wereld van de logistiek (zowel verladers en dienstverleners, als ook universiteiten, HBO’s en overheden) slaat onder de vlag van de Commissie Van Laarhoven nu de handen ineen om de toppositie van Nederland in de internationale markt voor supply chain management te behouden en veilig te stellen. De Commissie sluit daarmee aan bij het streven van het kabinet om door verhoging van het maatschappelijk rendement van logistiek de internationale concurrentiepositie van Nederland te verbeteren.

De Commissie Van Laarhoven behandelde tijdens de rondetafel diverse innovatiethema’s in de supply chain samen met directieleden van multinationals als Heineken, Unilever, DSM, Friesland Foods, Schuitema, KPN, Schiphol Group, Havenbedrijf Rotterdam, ECT, Bloemenveiling Aalsmeer, TNT, DHL, Cordys, Mexx, AT Kearney, SLF, KPMG Meijburg, Vanderlande, Vereniging VNO-NCW, de DG Transport en Luchtvaart van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, mevrouw Tammenoms Bakker, hooggeplaatste ambtenaren van de ministeries van Economische Zaken en Financiën en twee hoogleraren.

De Commissie stelt zich nadrukkelijk op het standpunt dat de innovatiethema’s worden geformuleerd op basis van de strategische supply chain vragen zoals die nu bij grote vooruitstrevende Nederlandse bedrijven leven. De innovatiethema’s zijn dan ook geformuleerd op basis van gesprekken die gevoerd zijn met de hoogste logistieke functionarissen van bovengenoemde multinationals. Tijdens de rondetafel zijn deze besproken, zijn trekkers van verschillende innovatiethema’s benoemd en consortia gevormd op de volgende innovatiethema’s:

  • Gedeelde supply chain cockpit Door meerdere individuele supply chains van grote multinationals te gaan delen en deze gezamenlijk aan te sturen, zijn efficiëntievoordelen te behalen. Er is dan (nog maar) één kantoor (“de cockpit” of “warroom”) waar supply chains van verschillende verladers centraal worden aangestuurd;
  • De regierol van knooppunten Op een groot logistiek knooppunt komen fysieke en informatiestromen van vele supply chains samen. Dit creëert mogelijkheden voor het combineren van gegevens ter optimalisatie van de keten en daarmee tot het aansturen ervan;
  • Virtual bonded warehouse Onder de nieuwe Europese douanewetgeving wordt het mogelijk om goederen op elke gewenste locatie in te klaren (mits voldaan aan bepaalde voorwaarden). Het idee is om als Nederland in dit concept voorop te lopen en vanuit die positie concurrentievoordeel te behalen;
  • Service oriented logistics Steeds meer bedrijven leveren niet alleen een product, maar proberen hier ‘toegevoegde waarde’ aan te koppelen. De verhouding tussen inkomsten uit productverkopen enerzijds en daaraan gekoppelde diensten anderzijds zal drastisch veranderen ten gunste van de diensten. Dit vereist een geavanceerde besturing van de supply chain om deze dienstproducten goed te kunnen afleveren;
  • Veilige supply chains Dit thema richt zich niet alleen op fysieke veiligheid, maar ook op het creëren van zogenaamde secure of green lanes en de kwalificatie van secure economic operators. Deze ‘kwalificaties’ zijn gunstig voor de handelspositie van Nederlandse bedrijven.

De gevormde consortia leggen door het uitwerken van de thema’s tot projectvoorstellen, de basis voor de voorbereiding voor de EZ innovatieprogrammering en het oprichten van een logistiek topinstituut.

Over de Commissie Van Laarhoven
De Commissie Van Laarhoven is een werkgroep die ontstaan is uit de samenvoeging van initiatieven van de Raad voor Verkeer en Waterstaat die in 2003 pleitte voor een ‘Taskforce Logistiek en Economie’ die de logistieke innovatie gestalte zou dienen te geven en het in 2004 opgerichte ‘V&W-beraad Kennis en Innovatie’ dat zich focust op het leveren van input voor het Innovatieplatform op de werkvelden bouw, logistiek, luchtvaart, verkeer en water van Verkeer en Waterstaat. Deze worden ook wel bloembladen genoemd. In overleg met Verkeer en Waterstaat en NDL, EVO en TLN is besloten deze twee initiatieven samen te voegen onder de naam ‘Commissie Van Laarhoven’, zulks om verwarring over de verschillende in omloop zijnde benamingen (Taskforce, bloemblad, etc.) te voorkomen.

In april 2006 bracht de Commissie Van Laarhoven een rapport uit genaamd ‘Naar een vitalere supply chain door krachtige innovatie’. Het rapport werd mede ondertekend door een groot aantal bedrijven die daarmee hun adhesie betuigde. Na publicatie van het eindrapport besloot de Commissie het niet slechts bij aanbevelingen te laten en ging direct aan de slag met de implementatie van een aantal aanbevelingen uit het advies, waaronder het vaststellen van de belangrijkste innovatiethema’s in de supply chain. In juni 2006 bracht het Kabinet de beleidsbrief Logistiek en Supply Chains uit, die nauw aansluit bij het advies van de Commissie Van Laarhoven. Het Kabinet formuleert met de beleidsbrief de ambitie om het maatschappelijk rendement van logistiek te verhogen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Connekt

Breed draagvlak voor innovatieagenda logistiek | Infrasite

Breed draagvlak voor innovatieagenda logistiek

Delft – Mede op uitnodiging van Minister Peijs vond op 29 januari 2007 in Wassenaar de rondetafel Kennis en Innovatie van de Commissie Van Laarhoven plaats. De rondetafel richtte zich op het vaststellen van de innovatiethema’s in de supply chain. De grote opkomst van multinationals en beleidsmakers en het commitment dat na de discussie werd afgegeven, getuigen van een breed draagvlak voor de innovatieagenda voor logistiek/supply chain. De wereld van de logistiek (zowel verladers en dienstverleners, als ook universiteiten, HBO’s en overheden) slaat onder de vlag van de Commissie Van Laarhoven nu de handen ineen om de toppositie van Nederland in de internationale markt voor supply chain management te behouden en veilig te stellen. De Commissie sluit daarmee aan bij het streven van het kabinet om door verhoging van het maatschappelijk rendement van logistiek de internationale concurrentiepositie van Nederland te verbeteren.

De Commissie Van Laarhoven behandelde tijdens de rondetafel diverse innovatiethema’s in de supply chain samen met directieleden van multinationals als Heineken, Unilever, DSM, Friesland Foods, Schuitema, KPN, Schiphol Group, Havenbedrijf Rotterdam, ECT, Bloemenveiling Aalsmeer, TNT, DHL, Cordys, Mexx, AT Kearney, SLF, KPMG Meijburg, Vanderlande, Vereniging VNO-NCW, de DG Transport en Luchtvaart van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, mevrouw Tammenoms Bakker, hooggeplaatste ambtenaren van de ministeries van Economische Zaken en Financiën en twee hoogleraren.

De Commissie stelt zich nadrukkelijk op het standpunt dat de innovatiethema’s worden geformuleerd op basis van de strategische supply chain vragen zoals die nu bij grote vooruitstrevende Nederlandse bedrijven leven. De innovatiethema’s zijn dan ook geformuleerd op basis van gesprekken die gevoerd zijn met de hoogste logistieke functionarissen van bovengenoemde multinationals. Tijdens de rondetafel zijn deze besproken, zijn trekkers van verschillende innovatiethema’s benoemd en consortia gevormd op de volgende innovatiethema’s:

  • Gedeelde supply chain cockpit Door meerdere individuele supply chains van grote multinationals te gaan delen en deze gezamenlijk aan te sturen, zijn efficiëntievoordelen te behalen. Er is dan (nog maar) één kantoor (“de cockpit” of “warroom”) waar supply chains van verschillende verladers centraal worden aangestuurd;
  • De regierol van knooppunten Op een groot logistiek knooppunt komen fysieke en informatiestromen van vele supply chains samen. Dit creëert mogelijkheden voor het combineren van gegevens ter optimalisatie van de keten en daarmee tot het aansturen ervan;
  • Virtual bonded warehouse Onder de nieuwe Europese douanewetgeving wordt het mogelijk om goederen op elke gewenste locatie in te klaren (mits voldaan aan bepaalde voorwaarden). Het idee is om als Nederland in dit concept voorop te lopen en vanuit die positie concurrentievoordeel te behalen;
  • Service oriented logistics Steeds meer bedrijven leveren niet alleen een product, maar proberen hier ‘toegevoegde waarde’ aan te koppelen. De verhouding tussen inkomsten uit productverkopen enerzijds en daaraan gekoppelde diensten anderzijds zal drastisch veranderen ten gunste van de diensten. Dit vereist een geavanceerde besturing van de supply chain om deze dienstproducten goed te kunnen afleveren;
  • Veilige supply chains Dit thema richt zich niet alleen op fysieke veiligheid, maar ook op het creëren van zogenaamde secure of green lanes en de kwalificatie van secure economic operators. Deze ‘kwalificaties’ zijn gunstig voor de handelspositie van Nederlandse bedrijven.

De gevormde consortia leggen door het uitwerken van de thema’s tot projectvoorstellen, de basis voor de voorbereiding voor de EZ innovatieprogrammering en het oprichten van een logistiek topinstituut.

Over de Commissie Van Laarhoven
De Commissie Van Laarhoven is een werkgroep die ontstaan is uit de samenvoeging van initiatieven van de Raad voor Verkeer en Waterstaat die in 2003 pleitte voor een ‘Taskforce Logistiek en Economie’ die de logistieke innovatie gestalte zou dienen te geven en het in 2004 opgerichte ‘V&W-beraad Kennis en Innovatie’ dat zich focust op het leveren van input voor het Innovatieplatform op de werkvelden bouw, logistiek, luchtvaart, verkeer en water van Verkeer en Waterstaat. Deze worden ook wel bloembladen genoemd. In overleg met Verkeer en Waterstaat en NDL, EVO en TLN is besloten deze twee initiatieven samen te voegen onder de naam ‘Commissie Van Laarhoven’, zulks om verwarring over de verschillende in omloop zijnde benamingen (Taskforce, bloemblad, etc.) te voorkomen.

In april 2006 bracht de Commissie Van Laarhoven een rapport uit genaamd ‘Naar een vitalere supply chain door krachtige innovatie’. Het rapport werd mede ondertekend door een groot aantal bedrijven die daarmee hun adhesie betuigde. Na publicatie van het eindrapport besloot de Commissie het niet slechts bij aanbevelingen te laten en ging direct aan de slag met de implementatie van een aantal aanbevelingen uit het advies, waaronder het vaststellen van de belangrijkste innovatiethema’s in de supply chain. In juni 2006 bracht het Kabinet de beleidsbrief Logistiek en Supply Chains uit, die nauw aansluit bij het advies van de Commissie Van Laarhoven. Het Kabinet formuleert met de beleidsbrief de ambitie om het maatschappelijk rendement van logistiek te verhogen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Connekt