Nieuwe BOVAG-voorzitter: mobilteit moet milieu ontzien

Nieuwe BOVAG-voorzitter bepleit sneller terugdringen milieu-effecten mobiliteit

Bunnik – Jan Ploeg (58), de op 11 november 2007 aangetreden nieuwe bondsvoorzitter van de BOVAG, wil dat er
meer vaart wordt gemaakt met het terugdringen van de milieu-effecten van de mobiliteit.
Hij zei dat in zijn eerste officiële toespraak ter gelegenheid van zijn aantreden
voor een select gezelschap van topambtenaren, bestuurders van belangenorganisaties,
ondernemers in de mobiliteitsbranche en politici.

De nieuwe BOVAG-topman wil dat de aanschaf van nieuwe auto’s die het milieu ontzien,
krachtiger wordt gestimuleerd, er meer voorzieningen komen voor het gebruik van de fiets
en bromfiets en de uitlaatgas- en roetnormen in de APK worden aangescherpt. De inbouw van een roetfilter in dieselauto’s moet beter worden beloond. Een speciale regeling moet zorgen dat 5 procent (oude) auto’s (die 40 procent van de uitstoot produceren) versneld uit het wagenpark verdwijnen.

Sinds juli 2006 krijgen de kopers van extra zuinige auto’s, die minder CO2
uitstoten, een korting op de BPM. Ook de uitstoot van fijnstof en stikstofoxide kan fors
worden teruggedrongen. Daarmee verbeteren we de luchtkwaliteit. Verwacht wordt dat in
februari 2007 in Brussel wordt besloten nieuwe, scherpere normen voor fijnstof en
stikstofoxide in september 2009 in te voeren. Ploeg stelt voor om vanaf medio 2007 de
aanschaf van auto’s, die al aan deze zogenaamde Euro 5-normen voldoen, te stimuleren met een korting van 100 tot 300 euro op de motorrijtuigenbelasting. Berijders van
lease-auto’s zouden dan een verlaging van de bijtelling kunnen krijgen van 22 naar 20
procent.

De uitstoot van fijnstof door het huidige wagenpark kan ook fors worden teruggedrongen
door de inbouw van een roetfilter in dieselauto’s verder te stimuleren met een korting
van 100 euro per jaar op de motorrijtuigenbelasting.

Een klein deel van het Nederlandse wagenpark, zo’n 5 procent, is verantwoordelijk voor 40 procent van de uitstoot. Door die met een speciale regeling uit het verkeer te halen,
verbeteren we dus de luchtkwaliteit aanzienlijk.

Ploeg zegt dat er vandaag de dag genoeg overheidsgeld is voor deze maatregelen. Daarover hoeven Balkenende, Bos en Rouvoet zich geen zorgen te maken. Daarvoor moeten de algemene middelen worden aangesproken. Een lastenverhogingen voor autobezitters is volgens hem uit den boze. De bezitters van personenauto’s betalen al ruim voldoende.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: BOVAG

Nieuwe BOVAG-voorzitter: mobilteit moet milieu ontzien | Infrasite

Nieuwe BOVAG-voorzitter: mobilteit moet milieu ontzien

Nieuwe BOVAG-voorzitter bepleit sneller terugdringen milieu-effecten mobiliteit

Bunnik – Jan Ploeg (58), de op 11 november 2007 aangetreden nieuwe bondsvoorzitter van de BOVAG, wil dat er
meer vaart wordt gemaakt met het terugdringen van de milieu-effecten van de mobiliteit.
Hij zei dat in zijn eerste officiële toespraak ter gelegenheid van zijn aantreden
voor een select gezelschap van topambtenaren, bestuurders van belangenorganisaties,
ondernemers in de mobiliteitsbranche en politici.

De nieuwe BOVAG-topman wil dat de aanschaf van nieuwe auto’s die het milieu ontzien,
krachtiger wordt gestimuleerd, er meer voorzieningen komen voor het gebruik van de fiets
en bromfiets en de uitlaatgas- en roetnormen in de APK worden aangescherpt. De inbouw van een roetfilter in dieselauto’s moet beter worden beloond. Een speciale regeling moet zorgen dat 5 procent (oude) auto’s (die 40 procent van de uitstoot produceren) versneld uit het wagenpark verdwijnen.

Sinds juli 2006 krijgen de kopers van extra zuinige auto’s, die minder CO2
uitstoten, een korting op de BPM. Ook de uitstoot van fijnstof en stikstofoxide kan fors
worden teruggedrongen. Daarmee verbeteren we de luchtkwaliteit. Verwacht wordt dat in
februari 2007 in Brussel wordt besloten nieuwe, scherpere normen voor fijnstof en
stikstofoxide in september 2009 in te voeren. Ploeg stelt voor om vanaf medio 2007 de
aanschaf van auto’s, die al aan deze zogenaamde Euro 5-normen voldoen, te stimuleren met een korting van 100 tot 300 euro op de motorrijtuigenbelasting. Berijders van
lease-auto’s zouden dan een verlaging van de bijtelling kunnen krijgen van 22 naar 20
procent.

De uitstoot van fijnstof door het huidige wagenpark kan ook fors worden teruggedrongen
door de inbouw van een roetfilter in dieselauto’s verder te stimuleren met een korting
van 100 euro per jaar op de motorrijtuigenbelasting.

Een klein deel van het Nederlandse wagenpark, zo’n 5 procent, is verantwoordelijk voor 40 procent van de uitstoot. Door die met een speciale regeling uit het verkeer te halen,
verbeteren we dus de luchtkwaliteit aanzienlijk.

Ploeg zegt dat er vandaag de dag genoeg overheidsgeld is voor deze maatregelen. Daarover hoeven Balkenende, Bos en Rouvoet zich geen zorgen te maken. Daarvoor moeten de algemene middelen worden aangesproken. Een lastenverhogingen voor autobezitters is volgens hem uit den boze. De bezitters van personenauto’s betalen al ruim voldoende.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: BOVAG