NS koopt 200 extra Intercitydubbeldekkers


– Investering van 433 miljoen euro wegens reizigersgroei
– Uitbreiding capaciteit met 20.000 stoelen
– Levering binnen twee jaar

Utrecht – NS heeft bij treinenfabrikant Bombardier 200 Intercity dubbeldeksrijtuigen besteld. Deze
zijn van het succesvolle type waarvan NS er al 668 heeft. Om zo snel mogelijk te
beschikken over de extra capaciteit voor het nog steeds groeiende aantal treinreizigers
heeft NS snelle levering bedongen. Al over anderhalf jaar rollen de eerste nieuwe treinen
de fabriek uit. NS investeert 433 miljoen euro in deze uitbreiding. Ten opzichte van de
bestaande treinen worden de trappen naar de beide verdiepingen breder. Ook worden
de airco-installaties verbeterd.

NS-directeur Bert Meerstadt: “Omdat steeds meer mensen kiezen voor de trein
investeren wij in extra capaciteit met groot comfort. Met een aantal verbeteringen laten
wij dit beproefde en efficiënte treintype nog beter aansluiten bij de wensen van de
Intercityreizigers.”

Van de 200 rijtuigen worden 50 vierdelige treinstellen geformeerd. Elk treinstel beschikt over 400
zitplaatsen, waarvan ongeveer 30% in duidelijk herkenbare stiltezones. De belangrijkste
verschillen met de 668 bestaande rijtuigen zijn:

  • bredere trappen naar de boven- en benedenverdieping
  • bekleding op de stoelen, waarin het verschil tussen 1e en 2e klas duidelijk tot uitdrukking
    komt.
  • stopcontacten in de 1e klas voor elektrische apparatuur zoals laptops.
  • verbeterde airco-installaties voor de reizigers én de machinist.

De nieuwe treinstellen kunnen onderling en met de bestaande Intercitydubbeldekkers gekoppeld
worden tot een maximum lengte van 14 rijtuigen. Dat betekent een trein van bijna 400 meter
lengte met 1400 zitplaatsen.

De nieuwe dubbeldekkers gaan met hun 20.000 zitplaatsen een belangrijke rol spelen om het
nog steeds groeiende aantal mensen dat kiest voor de trein een comfortabele reis te bieden.

De Intercitydubbeldekkers worden gebouwd in de fabrieken van Bombardier in Görlitz en Aachen
(beide in Duitsland). Levering vindt plaats van medio 2008 tot medio 2009.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen