Gedragsregels vastgesteld voor vervoerbedrijven

Den Haag – De wijziging van de Wet personenvervoer 2000 is op maandag 20 november 2006 door de Eerste Kamer goedgekeurd. Hiermee zijn er zakelijke gedragsregels vastgesteld voor de gemeentelijke vervoerbedrijven die nog niet hoeven te voldoen aan de aanbestedingsverplichting.

De belangrijkste gedragsregel is het verbod voor gemeentelijke vervoerbedrijven op kruissubsidiëring tussen hun bus- en railvervoertak. Daarom is het nodig dat zij een boekhoudkundige en organisatorische scheiding in hun activiteiten aanbrengen. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma) zal erop toezien dat deze regels nageleefd worden. Zodra de thuismarkt van busvervoer is aanbesteed mag elders bij busaanbestedingen worden meegedongen.

Vanaf 2009 geldt voor het busvervoer een aanbestedingsplicht. Voor het railvervoer geldt deze plicht in 2017. In Amsterdam is ervoor gekozen om vanaf 2012 de aanbestedingsplicht voor bus- en railvervoer tegelijkertijd in te voeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Gedragsregels vastgesteld voor vervoerbedrijven | Infrasite

Gedragsregels vastgesteld voor vervoerbedrijven

Den Haag – De wijziging van de Wet personenvervoer 2000 is op maandag 20 november 2006 door de Eerste Kamer goedgekeurd. Hiermee zijn er zakelijke gedragsregels vastgesteld voor de gemeentelijke vervoerbedrijven die nog niet hoeven te voldoen aan de aanbestedingsverplichting.

De belangrijkste gedragsregel is het verbod voor gemeentelijke vervoerbedrijven op kruissubsidiëring tussen hun bus- en railvervoertak. Daarom is het nodig dat zij een boekhoudkundige en organisatorische scheiding in hun activiteiten aanbrengen. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma) zal erop toezien dat deze regels nageleefd worden. Zodra de thuismarkt van busvervoer is aanbesteed mag elders bij busaanbestedingen worden meegedongen.

Vanaf 2009 geldt voor het busvervoer een aanbestedingsplicht. Voor het railvervoer geldt deze plicht in 2017. In Amsterdam is ervoor gekozen om vanaf 2012 de aanbestedingsplicht voor bus- en railvervoer tegelijkertijd in te voeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat