EVO: Doelgroepstroken op A2

Zoetermeer – De A2 wordt verbreed van zes naar tien rijstroken tussen knooppunt Holendrecht en Oudenrijn. Vanaf 2010 moeten er altijd vijf rijstroken per rijrichting beschikbaar zijn. Het project wordt in 2012/2013 definitief opgeleverd. Goed nieuws, want de slechte doorstroming op de A2 kost het bedrijfsleven jaarlijks handenvol geld. EVO pleit wel voor het instellen van doelgroepstroken tussen Holendrecht en Oudenrijn.

Personen- en vrachtverkeer scheiden
Doelgroepstroken voor vrachtauto’s scheiden het lichte van het zware verkeer. Daardoor verbetert de doorstroming en vermindert de kans op ongevallen. Op plaatsen waar veel vrachtverkeer is, heeft dit aantoonbaar meerwaarde.

Economische schade
De A2 staat bovenaan in de Economische Wegwijzer, die EVO en TLN hebben opgesteld. Hierin staan de files die de meeste schade aan de economie veroorzaken. De schade door vertragingen op dit traject bedroeg in 2005 ruim 33 miljoen euro.

Investering
Op dit moment is een verbreding van de A2 van zes naar acht rijstroken in voorbereiding. Dit kost 1,2 miljard euro. De weg direct verbreden naar tien rijstroken kost 35 miljoen euro extra.

Verkeersveiligheid en doorstroming
Er komt een doorgetrokken streep bij opritten en bij samenvoegingen van rijstroken. Weggebruikers hoeven dan minder te ritsen. De maximumsnelheid op het traject gaat terug naar 100 kilometer per uur. Er komt trajectcontrole om snelheidsovertredingen terug te dringen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EVO

EVO: Doelgroepstroken op A2 | Infrasite

EVO: Doelgroepstroken op A2

Zoetermeer – De A2 wordt verbreed van zes naar tien rijstroken tussen knooppunt Holendrecht en Oudenrijn. Vanaf 2010 moeten er altijd vijf rijstroken per rijrichting beschikbaar zijn. Het project wordt in 2012/2013 definitief opgeleverd. Goed nieuws, want de slechte doorstroming op de A2 kost het bedrijfsleven jaarlijks handenvol geld. EVO pleit wel voor het instellen van doelgroepstroken tussen Holendrecht en Oudenrijn.

Personen- en vrachtverkeer scheiden
Doelgroepstroken voor vrachtauto’s scheiden het lichte van het zware verkeer. Daardoor verbetert de doorstroming en vermindert de kans op ongevallen. Op plaatsen waar veel vrachtverkeer is, heeft dit aantoonbaar meerwaarde.

Economische schade
De A2 staat bovenaan in de Economische Wegwijzer, die EVO en TLN hebben opgesteld. Hierin staan de files die de meeste schade aan de economie veroorzaken. De schade door vertragingen op dit traject bedroeg in 2005 ruim 33 miljoen euro.

Investering
Op dit moment is een verbreding van de A2 van zes naar acht rijstroken in voorbereiding. Dit kost 1,2 miljard euro. De weg direct verbreden naar tien rijstroken kost 35 miljoen euro extra.

Verkeersveiligheid en doorstroming
Er komt een doorgetrokken streep bij opritten en bij samenvoegingen van rijstroken. Weggebruikers hoeven dan minder te ritsen. De maximumsnelheid op het traject gaat terug naar 100 kilometer per uur. Er komt trajectcontrole om snelheidsovertredingen terug te dringen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EVO