Notoire zwartrijders strenger aangepakt

Rotterdam – De vervoerder verwacht dat de maatregelen veel zwartrijders zullen afschrikken. ,,De dreiging van een celstraf is toch wel wat anders dan een boete”, zei een woordvoerder. Nederland telt enkele honderden notoire zwartrijders. De NS denkt dat het aantal 20 procent zal dalen door de hogere straffen.

Notoire zwartrijders zijn volgens de NS verantwoordelijk voor veel vervelende situaties in de trein. Bovendien vormen ze een behoorlijke kostenpost voor de onderneming. Jaarlijks is de NS meerdere miljoenen euro’s kwijt aan veelplegers. Het gaat om gederfde inkomsten en administratieve overlast.

De NS heeft eerder in Friesland een proef gedaan waarbij veelplegers een stations- en treinverbod kregen. Dat was een succes, maar het bedrijf is niet van plan deze aanpak landelijk NS voldoende.

In 2005 heeft het spoorbedrijf bovendien het boetebeleid aangescherpt. Mensen die zonder kaartje worden betrapt, moeten nu een boete van 35 euro plus de ritprijs betalen. Voorheen konden ze een iets duurder kaartje bij de conducteur kopen. De NS zegt hiermee vooral de reiziger te pakken die de gok neemt betrapt te worden. Het aantal zwartrijders is 40 procent afgenomen. Veelplegers trekken zich volgens het bedrijf weinig van het nieuwe boetebeleid aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Openbaar Ministerie Landelijk Parket

Notoire zwartrijders strenger aangepakt | Infrasite

Notoire zwartrijders strenger aangepakt

Rotterdam – De vervoerder verwacht dat de maatregelen veel zwartrijders zullen afschrikken. ,,De dreiging van een celstraf is toch wel wat anders dan een boete”, zei een woordvoerder. Nederland telt enkele honderden notoire zwartrijders. De NS denkt dat het aantal 20 procent zal dalen door de hogere straffen.

Notoire zwartrijders zijn volgens de NS verantwoordelijk voor veel vervelende situaties in de trein. Bovendien vormen ze een behoorlijke kostenpost voor de onderneming. Jaarlijks is de NS meerdere miljoenen euro’s kwijt aan veelplegers. Het gaat om gederfde inkomsten en administratieve overlast.

De NS heeft eerder in Friesland een proef gedaan waarbij veelplegers een stations- en treinverbod kregen. Dat was een succes, maar het bedrijf is niet van plan deze aanpak landelijk NS voldoende.

In 2005 heeft het spoorbedrijf bovendien het boetebeleid aangescherpt. Mensen die zonder kaartje worden betrapt, moeten nu een boete van 35 euro plus de ritprijs betalen. Voorheen konden ze een iets duurder kaartje bij de conducteur kopen. De NS zegt hiermee vooral de reiziger te pakken die de gok neemt betrapt te worden. Het aantal zwartrijders is 40 procent afgenomen. Veelplegers trekken zich volgens het bedrijf weinig van het nieuwe boetebeleid aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Openbaar Ministerie Landelijk Parket