Grontmij krijgt opdracht nieuwe OV-Terminal Den Haag

De Bilt – Grontmij Maunsell ICS maakt het voorontwerp voor een nieuwe OV-terminal op het Centraal Station van Den Haag. Afgelopen vrijdag ondertekende Grontmij de raamovereenkomst met gedelegeerd opdrachtgever ProRail. De terminal wordt een integraal openbaar vervoersknooppunt voor trein, bus en tram. Nieuw is de aansluiting met de hogesnelheidslijn (High Speed Alliance) en Randstadrail. Ook de commerciële ruimten van de terminal worden vernieuwd en uitgebreid. Grontmij werkt samen met het Duitse ingenieursbureau Zerna, Köpper & Partner (ZKP).

Het project is het zesde Nieuwe SleutelProject (NSP) dat de reconstructie omvat van grote stations in Nederland. Naast de Gemeente Den Haag en ProRail is ook de Nederlandse Spoorwegen betrokken. “De nieuwe OV-terminal is een complex bouw- en installatietechnisch project met railgebonden elementen,” aldus projectleider Dirk Bruinsma van Kats & Waalwijk Bouwadvies en Projectmanagement, onderdeel van grontmij. “Vandaar dat we onze expertise van rail en met name bouw hebben gebundeld.”

Plangebied
Tot de scope van het project behoort naast de verbouwing van het Centraal Station ook de vernieuwing en uitbreiding van commerciële- en serviceruimtes in de kantorenlocatie Stichthage. Ook krijgt Den Haag Centraal een opstapplek voor de Hogesnelheidslijn. Perrons, plafonds, verlichting en telecominstallaties worden aangepast. Tijdens alle werkzaamheden blijft het station gewoon in functie.

Binnen het plangebied Den Haag Nieuw Centraal vinden vele ontwikkelingen plaats. Naast de verbouwing van het Centraal Station betreft het hier de volgende projecten: de ontwikkeling van Babylon, de ontwikkeling van het Koningin Julianaplein, de ontwikkeling van het Anna van Buerenplein, de aanpassing van het Prins Bernhard viaduct en aanlandingen van Randstadrail onder spoor 11 en 12.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Grontmij NV