EVO: ‘Toekomst goederenvervoer per spoor op het

Zoetermeer – EVO maakt zich ernstig zorgen over de toekomst van het Nederlandse goederenvervoer per spoor. Dit stelt de ondernemersorganisatie in een brandbrief aan minister Peijs van Verkeer & Waterstaat. Spoorbeheerder ProRail heeft het ministerie voorgesteld om de infraheffing vanaf volgend jaar aanzienlijk te verhogen. De voorgestelde stijging is zo drastisch, dat het gevaar groot is dat de prijsverhoging leidt tot leegloop van het spoor. Bij een te hoog prijsniveau dreigt bovendien de vraag naar het miljardenproject de Betuweroute direct stil te vallen.

Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij: ‘Natuurlijk moet het rijk de investeringen voor de Betuwelijn terugverdienen. Maar juist daarom moet je voorkomen dat je het bedrijfsleven afschrikt met een heffing die geen ondernemer kan en wil betalen. Nu bestaat het risico dat we straks een prachtige Betuweroute hebben, maar er geen trein rijdt. Een beeld dat we in heel Nederland gaan zien, want de heffing voor het gebruik van het spoornet dreigt overal maar liefst vier keer zo hoog te worden.’

De gevolgen zijn verstrekkend. Zagen we de afgelopen jaren juist een toename van het gebruik van het spoor, de verwachting is dat de hoge heffingen die winst in een klap teniet doen. Met als waarschijnlijk resultaat dat bedrijven kiezen voor vervoer over weg of water. Terwijl het dichtbevolkte Nederland juist alle vervoerswijzen keihard nodig heeft.

Dit jaar bedraagt de infraheffing 0,8605 euro per kilometer. ProRail wil deze heffing verhogen van 2,5682 euro per kilometer in 2006 tot 3,6700 euro per kilometer voor 2007.

EVO pleit voor een meer marktconform heffingensysteem. Minister Peijs neemt naar verwachting deze week een besluit over de prijsverhoging.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EVO