Drie miljoen euro voor spoorlijn Maastricht – Lanaken

Maastricht – De stuurgroep van het Interreg-programma Benelux Middengebied heeft het licht op groen gezet voor de reactivering van de spoorlijn Maastricht – Lanaken. Het project krijgt drie miljoen euro Europese subsidie.

Het project ‘Modal-shift door Revitalisering (spoorlijn Lanaken-Maastricht)’ zal het in onbruik geraakte stuk spoorlijn tussen Maastricht en Lanaken reactiveren. Hierdoor wordt grensoverschrijdend goederenvervoer mogelijk gemaakt. Uit een studie van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij Limburg blijkt dat de potentiële goederenstroom in het gebied van de spoorlijn Maastricht-Lanaken bestaat uit 9.000.000 ton bulkgoederen voor voornamelijk de Zuid-Europese markt en 25.000 containers met bestemming Duitsland en de Benelux. Verder onderzoek heeft eveneens aangetoond dat het aanbieden van vervoer per spoor in de regio Lanaken-Maastricht leidt tot een vermindering met 300 vrachtwagenbewegingen per dag. Dit betekent dat op het moment van voltooiing van dit project ongeveer 500.000 ton op jaarbasis via het spoor in plaats van over de weg kan worden vervoerd. Bovendien zorgt de daling van het vrachtwagenvervoer voor een verbetering van het milieu.

Mat Vestjens, gedeputeerde voor Verkeer en Vervoer, reageert verheugd op de Europese bijdrage. “Investeren in infrastructuur is belangrijk voor de regionale economie en werkgelegenheid. Een goede infrastructuur is de basis voor de ontwikkeling van een regio. Het gaat er daarbij niet om of de investering in Nederland of in België plaatsvindt, het gaat om de regio!”

Eind 2006 is de revitalisering achter de rug, wat betekent dat medio 2007 de eerste treinen kunnen gaan rijden. Aan Nederlandse zijde zal voor die tijd de oversteek Bosscherweg en de bediening van de Spoorbrug in Maastricht worden aangepast. Prorail onderzoekt momenteel de staat van onderhoud op het Nederlands deel. Naar verwachting is dit onderzoek in april gereed. Aan Belgische zijde wordt naast de bouw van twee overslagstations ook een bijbehorende rangeerbundel langs het Albert-I-kanaal gerealiseerd. Deze rangeerbundel bestaat uit de aanleg van vier sporen van elk 400 meter lengte. In 2007 zullen er dagelijks maximaal twintig goederentreinen tussen Maastricht en Lanaken rijden.

De totale kosten van het revitaliseren van het spoor zijn geraamd op 14 miljoen euro. Naast de Provincie Limburg (2,6 miljoen euro) participeren Prorail (3 miljoen euro + uitvoering), NMBS (uitvoering), gemeente Lanaken (0,6 miljoen euro), Vlaams Gewest (3,7miljoen euro ), ministerie van Economische Zaken (1 miljoen euro), Rijkswaterstaat Directie-Limburg, gemeente Maastricht, Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij Limburg en dus Interreg-programma Benelux Middengebied (3 miljoen euro).

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Limburg