Rijtuig De Kameel in oude luister hersteld

Utrecht – Oud inspectierijtuig NS 20 met de bijnaam ‘De Kameel’ wordt in oude en rijvaardige staat gebracht. Het Spoorwegmuseum en NS zijn dit afgelopen week overeengekomen. De restauratie van deze trein uit 1954 vindt plaats bij NedTrain. Met de opening van het nieuwe Spoorwegmuseum in juni 2005 wordt de Kameel in zijn oorspronkelijke blauwe uitvoering gepresenteerd. In 2006 hoopt het Spoorwegmuseum de Kameel in dienstvaardige staat in te zetten. Met de gehele restauratie is een bedrag van 1,6 miljoen euro gemoeid dat mede door sponsors bij elkaar gebracht wordt.

De Kameel
In 1954 leverde het Rotterdamse bedrijf Allan dit inspectierijtuig aan NS. Omdat de beide machinistencabines op de trein zijn geplaatst (de Kameel!) hebben de reizigers een panorama-uitzicht over de spoorbaan. Er kon in de trein bovendien vergaderd en gegeten worden. In 1973 werd het rijtuig onder de naam ‘Vip-Car’ voor commerciële doeleinden ingezet en kreeg het de huidige geel/ blauwe huisstijl. In 1991 werd de trein buiten dienst gesteld en in het Spoorwegmuseum geplaatst.

Restauratie
De restauratie van De Kameel is een samenwerking tussen NedTrain Tilburg en Haarlem. De voorbereiding van de restauratie vindt in Tilburg plaats, waar het motorrijtuig ontdaan is van asbest. Bij NedTrain Haarlem wordt in januari begonnen met het exterieur en het interieur. De trein wordt gestraald, geconserveerd en ten slotte in de originele blauw en witte kleur met rode biezen en banden geschilderd. Vervolgens wordt het interieur vernieuwd en de fraaie houten lambriseringen worden eveneens in Haarlem gerestaureerd. Na de zomer wordt gekeken in hoeverre het mogelijk is de Kameel in dienstvaardige staat te brengen. In deze tweede fase zal de motorrevisie plaatsvinden, worden keuken- en toiletruimte vernieuwd en wordt de trein voorzien van een aggregaat. Tevens wordt de trein uitgerust met de huidige beveiliging- en communicatiesystemen.

Sponsoring
De dienstvaardige Kameel is een verrijking voor het mobiele erfgoed van NS. Ook het bedrijfsleven kan met dit rijtuig beschikken over een uniek representatierijtuig waarin met relaties (rijdend) vergaderd en gedineerd kan worden. Het Spoorwegmuseum en NS staan garant voor de restauratie van het in- en exterieur. Met hulp van sponsors en fondsen zal de restauratie gefinancierd worden. In januari start het Spoorwegmuseum met de uitvoering van een sponsorplan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen

Rijtuig De Kameel in oude luister hersteld | Infrasite

Rijtuig De Kameel in oude luister hersteld

Utrecht – Oud inspectierijtuig NS 20 met de bijnaam ‘De Kameel’ wordt in oude en rijvaardige staat gebracht. Het Spoorwegmuseum en NS zijn dit afgelopen week overeengekomen. De restauratie van deze trein uit 1954 vindt plaats bij NedTrain. Met de opening van het nieuwe Spoorwegmuseum in juni 2005 wordt de Kameel in zijn oorspronkelijke blauwe uitvoering gepresenteerd. In 2006 hoopt het Spoorwegmuseum de Kameel in dienstvaardige staat in te zetten. Met de gehele restauratie is een bedrag van 1,6 miljoen euro gemoeid dat mede door sponsors bij elkaar gebracht wordt.

De Kameel
In 1954 leverde het Rotterdamse bedrijf Allan dit inspectierijtuig aan NS. Omdat de beide machinistencabines op de trein zijn geplaatst (de Kameel!) hebben de reizigers een panorama-uitzicht over de spoorbaan. Er kon in de trein bovendien vergaderd en gegeten worden. In 1973 werd het rijtuig onder de naam ‘Vip-Car’ voor commerciële doeleinden ingezet en kreeg het de huidige geel/ blauwe huisstijl. In 1991 werd de trein buiten dienst gesteld en in het Spoorwegmuseum geplaatst.

Restauratie
De restauratie van De Kameel is een samenwerking tussen NedTrain Tilburg en Haarlem. De voorbereiding van de restauratie vindt in Tilburg plaats, waar het motorrijtuig ontdaan is van asbest. Bij NedTrain Haarlem wordt in januari begonnen met het exterieur en het interieur. De trein wordt gestraald, geconserveerd en ten slotte in de originele blauw en witte kleur met rode biezen en banden geschilderd. Vervolgens wordt het interieur vernieuwd en de fraaie houten lambriseringen worden eveneens in Haarlem gerestaureerd. Na de zomer wordt gekeken in hoeverre het mogelijk is de Kameel in dienstvaardige staat te brengen. In deze tweede fase zal de motorrevisie plaatsvinden, worden keuken- en toiletruimte vernieuwd en wordt de trein voorzien van een aggregaat. Tevens wordt de trein uitgerust met de huidige beveiliging- en communicatiesystemen.

Sponsoring
De dienstvaardige Kameel is een verrijking voor het mobiele erfgoed van NS. Ook het bedrijfsleven kan met dit rijtuig beschikken over een uniek representatierijtuig waarin met relaties (rijdend) vergaderd en gedineerd kan worden. Het Spoorwegmuseum en NS staan garant voor de restauratie van het in- en exterieur. Met hulp van sponsors en fondsen zal de restauratie gefinancierd worden. In januari start het Spoorwegmuseum met de uitvoering van een sponsorplan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen