Metrostations A’dam krijgen poortjes met glazen deuren

Amsterdam – De gemeente Amsterdam heeft een contract gesloten met East-West e-ticketing voor de levering van de toegangspoortjes en alle bijbehorende apparatuur voor de metrostations. De poortjes hebben glazen deurtjes van 1.80 meter hoog. Medio 2005 worden de poortjes op de stations geplaatst, samen met de kaartlezers, saldolezers, oplaadautomaten, etc. Ook de sneltramhalten in Amstelveen worden voorzien van kaartlezers.

Het nieuwe toegangscontrolesysteem werkt snel: het in- en uitchecken neemt een kwart seconde in beslag. De OV-chipkaart is contactloos, dat wil zeggen dat de gebruiker de kaart nergens doorheen hoeft te halen. De deurtjes gaan pas open als de klant een chipkaart langs de kaartlezer heeft gehaald (inchecken). Als de reiziger het metrostation verlaat, haalt hij de kaart weer langs een kaartlezer om het poortje te openen (uitchecken).

“Met het sluiten van dit contract heeft de gemeente een belangrijke volgende stap gezet in het plaatsen van de toegangspoortjes”, aldus verantwoordelijk wethouder Mark van der Horst. “Deze poortjes zijn, samen met de OV-chipkaart, een belangrijk middel om de strijd aan te binden met het zwartrijden in de metro.”

In mei besloot de Amsterdamse gemeenteraad de metrostations af te sluiten met toegangspoortjes en stelde hiervoor een krediet van 43 miljoen euro beschikbaar. Voorwaarde voor het afsluiten van de metrostations is de invoering van de OV-chipkaart. Volgens planning is deze kaart vanaf 1 januari 2008 in al het openbaar vervoer geldig. De strippenkaart is dan verdwenen. Het GVB introduceert de chipkaart eerst in de metro. Daar is de kaart vanaf 1 januari 2006 geldig. Bij wijze van proef zal de chipkaart in 2006 ook op twee bus- en twee tramlijnen worden ingevoerd.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht gemeente Amsterdam

Metrostations A’dam krijgen poortjes met glazen deuren | Infrasite

Metrostations A’dam krijgen poortjes met glazen deuren

Amsterdam – De gemeente Amsterdam heeft een contract gesloten met East-West e-ticketing voor de levering van de toegangspoortjes en alle bijbehorende apparatuur voor de metrostations. De poortjes hebben glazen deurtjes van 1.80 meter hoog. Medio 2005 worden de poortjes op de stations geplaatst, samen met de kaartlezers, saldolezers, oplaadautomaten, etc. Ook de sneltramhalten in Amstelveen worden voorzien van kaartlezers.

Het nieuwe toegangscontrolesysteem werkt snel: het in- en uitchecken neemt een kwart seconde in beslag. De OV-chipkaart is contactloos, dat wil zeggen dat de gebruiker de kaart nergens doorheen hoeft te halen. De deurtjes gaan pas open als de klant een chipkaart langs de kaartlezer heeft gehaald (inchecken). Als de reiziger het metrostation verlaat, haalt hij de kaart weer langs een kaartlezer om het poortje te openen (uitchecken).

“Met het sluiten van dit contract heeft de gemeente een belangrijke volgende stap gezet in het plaatsen van de toegangspoortjes”, aldus verantwoordelijk wethouder Mark van der Horst. “Deze poortjes zijn, samen met de OV-chipkaart, een belangrijk middel om de strijd aan te binden met het zwartrijden in de metro.”

In mei besloot de Amsterdamse gemeenteraad de metrostations af te sluiten met toegangspoortjes en stelde hiervoor een krediet van 43 miljoen euro beschikbaar. Voorwaarde voor het afsluiten van de metrostations is de invoering van de OV-chipkaart. Volgens planning is deze kaart vanaf 1 januari 2008 in al het openbaar vervoer geldig. De strippenkaart is dan verdwenen. Het GVB introduceert de chipkaart eerst in de metro. Daar is de kaart vanaf 1 januari 2006 geldig. Bij wijze van proef zal de chipkaart in 2006 ook op twee bus- en twee tramlijnen worden ingevoerd.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht gemeente Amsterdam