A’dam: Onjuist artikel tourniquets en OV-chipcard

Amsterdam – De Telegraaf bericht op haar Metropool-pagina van woensdag 16 juni 2004 ‘Invoering klapdeurtjes metro Amsterdam onzeker: De Komst van Ov-chipcard op losse schroeven’. Dit artikel bevat een aantal feitelijke onjuistheden, aldus de gemeente Amsterdam.

De Telegraaf: “Overstappen met … abonnement is echter onmogelijk”

Na introductie van de chipkaart in de metro, wordt het voor abonnementhouders wel degelijk mogelijk over te stappen van de metro naar tram/bus of omgekeerd. Dat geldt voor alle GVB-abonnementen, mogelijk behoudens de weekabonnementen (een vrij kleine groep waarvoor nog een oplossing wordt gezocht), maar ook voor de Studenten OV-kaart en de OV-jaarkaart etc.

De Telegraaf: “Het overleg over het overstappen is ontspoord. De partijen zijn zonder resultaat uiteengegaan en hebben de bal neergelegd bij het ROA.”

Er is op informele basis goed overleg gevoerd. Het resultaat van het overleg is een advies aan het ROA om richting te geven aan de verdere uitwerking. Er zijn een aantal oplossingsrichtingen aangegeven, die verder uitgewerkt moeten worden als het ROA daartoe opdracht geeft.

De Telegraaf: “De proef met trams en bussen omvat ook lijn 68.”

De 4 andere genoemde lijnen zijn wel genoemd voor een proef, maar lijn 68 niet.

De Telegraaf:“De haastige hoofdstad… neemt een risico …” “De stad lijdt een enorme strop als Amsterdam een bepaalde kaart kiest en een jaar later de rijksoverheid iets anders blijkt te willen.”

Dit is niet juist. Er is door de grootste OV-bedrijven in Nederland een chipkaart(systeem) gekozen, waar het tariefsysteem, zone of kilometer als basis, los van staat. De chipkaart kan beide systemen probleemloos aan. Het Rijk en de lagere overheden zijn betrokken bij het project. Amsterdam introduceert dezelfde kaart en hetzelfde systeem als Rotterdam, de NS en Connexxion.

Invoering van de chipkaart in de metro als dat niet direct ook bij tram en bus gebeurt leidt inderdaad tot een knelpunt. Er staan echter ook grote voordelen tegenover: meer sociale veiligheid, minder kans op zwartrijden en meer rechtvaardigheid want iedereen moet straks betalen.

Van elke 100 metropassagiers stappen er 40 over op tram/bus of omgekeerd. Van elke 100 metroreizen wordt er 16 keer overgestapt op tram/bus of omgekeerd. Hieruit kan de conclusie getrokken worden, dat het vooral passagiers zijn die af en toe van de metro gebruik maken, die benadeeld worden. De frequente gebruikers hebben een abonnement. Voor hen is er een oplossing. De laagfrequente gebruikers, die dan ook een strippenkaart gebruiken, ondervinden als groep dus een nadeel.

De meerderheid van de gemeenteraad heeft op 26 mei jl. besloten dat per 1 januari 2006 de toegangspoortjes en de OV-chipcard in de metro worden ingevoerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht gemeente Amsterdam

A’dam: Onjuist artikel tourniquets en OV-chipcard | Infrasite

A’dam: Onjuist artikel tourniquets en OV-chipcard

Amsterdam – De Telegraaf bericht op haar Metropool-pagina van woensdag 16 juni 2004 ‘Invoering klapdeurtjes metro Amsterdam onzeker: De Komst van Ov-chipcard op losse schroeven’. Dit artikel bevat een aantal feitelijke onjuistheden, aldus de gemeente Amsterdam.

De Telegraaf: “Overstappen met … abonnement is echter onmogelijk”

Na introductie van de chipkaart in de metro, wordt het voor abonnementhouders wel degelijk mogelijk over te stappen van de metro naar tram/bus of omgekeerd. Dat geldt voor alle GVB-abonnementen, mogelijk behoudens de weekabonnementen (een vrij kleine groep waarvoor nog een oplossing wordt gezocht), maar ook voor de Studenten OV-kaart en de OV-jaarkaart etc.

De Telegraaf: “Het overleg over het overstappen is ontspoord. De partijen zijn zonder resultaat uiteengegaan en hebben de bal neergelegd bij het ROA.”

Er is op informele basis goed overleg gevoerd. Het resultaat van het overleg is een advies aan het ROA om richting te geven aan de verdere uitwerking. Er zijn een aantal oplossingsrichtingen aangegeven, die verder uitgewerkt moeten worden als het ROA daartoe opdracht geeft.

De Telegraaf: “De proef met trams en bussen omvat ook lijn 68.”

De 4 andere genoemde lijnen zijn wel genoemd voor een proef, maar lijn 68 niet.

De Telegraaf:“De haastige hoofdstad… neemt een risico …” “De stad lijdt een enorme strop als Amsterdam een bepaalde kaart kiest en een jaar later de rijksoverheid iets anders blijkt te willen.”

Dit is niet juist. Er is door de grootste OV-bedrijven in Nederland een chipkaart(systeem) gekozen, waar het tariefsysteem, zone of kilometer als basis, los van staat. De chipkaart kan beide systemen probleemloos aan. Het Rijk en de lagere overheden zijn betrokken bij het project. Amsterdam introduceert dezelfde kaart en hetzelfde systeem als Rotterdam, de NS en Connexxion.

Invoering van de chipkaart in de metro als dat niet direct ook bij tram en bus gebeurt leidt inderdaad tot een knelpunt. Er staan echter ook grote voordelen tegenover: meer sociale veiligheid, minder kans op zwartrijden en meer rechtvaardigheid want iedereen moet straks betalen.

Van elke 100 metropassagiers stappen er 40 over op tram/bus of omgekeerd. Van elke 100 metroreizen wordt er 16 keer overgestapt op tram/bus of omgekeerd. Hieruit kan de conclusie getrokken worden, dat het vooral passagiers zijn die af en toe van de metro gebruik maken, die benadeeld worden. De frequente gebruikers hebben een abonnement. Voor hen is er een oplossing. De laagfrequente gebruikers, die dan ook een strippenkaart gebruiken, ondervinden als groep dus een nadeel.

De meerderheid van de gemeenteraad heeft op 26 mei jl. besloten dat per 1 januari 2006 de toegangspoortjes en de OV-chipcard in de metro worden ingevoerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht gemeente Amsterdam