HYDROGEN HUB OF EUROPE

Studie naar ‘waterstof-snelweg’ van Schotland naar Rotterdam

Artist impression van een schip dat waterstof vervoert Port of Rotterdam

Een internationaal consortium start een studie naar het transport van waterstof in de vorm van een LOHC (Liquid Organic Hydrogen Carrier) van Schotland naar Rotterdam. Schotland heeft de ambitie om in 2030 5 GW waterstof produceren. De Europese Unie wil dan zo’n 10 GW importeren.

Het LHyTS-project moet aantonen dat LOHC, in de vorm van methylcyclohexaan (MCH), met succes op schaal kan worden vervoerd en een exportroute kan worden gecreëerd naar de haven van Rotterdam en andere Europese bestemmingen.

Ecosysteem

René van de Plas, directeur Internationaal van het Havenbedrijf Rotterdam: ‘Schotland is uitermate geschikt voor de productie van groene waterstof, vanwege de overvloed aan wind en de vraag op het continent in de buurt. Bovendien is het gebied een van de kerngebieden van de olie- en energiesector. Dat ecosysteem van kennis, infrastructuur en bedrijven zal helpen om de waterstofeconomie op gang te brengen.’

Hydrogen Hub of Europe

De Port of Rotterdam is met de import van 13% van de energiebehoefte van Europa als een grote speler. Rotterdam heeft de ambitie om de Hydrogen Hub of Europe te worden. (bron: Port of Rotterdam)

Lees ook:

Kabinet wil Gasunie waterstofnetwerk op de Noordzee laten ontwikkelen

Kabinet steekt 22 miljoen in waterstoftankstations

Auteur: Redactie

Studie naar ‘waterstof-snelweg’ van Schotland naar Rotterdam | Infrasite
HYDROGEN HUB OF EUROPE

Studie naar ‘waterstof-snelweg’ van Schotland naar Rotterdam

Artist impression van een schip dat waterstof vervoert Port of Rotterdam

Een internationaal consortium start een studie naar het transport van waterstof in de vorm van een LOHC (Liquid Organic Hydrogen Carrier) van Schotland naar Rotterdam. Schotland heeft de ambitie om in 2030 5 GW waterstof produceren. De Europese Unie wil dan zo’n 10 GW importeren.

Het LHyTS-project moet aantonen dat LOHC, in de vorm van methylcyclohexaan (MCH), met succes op schaal kan worden vervoerd en een exportroute kan worden gecreëerd naar de haven van Rotterdam en andere Europese bestemmingen.

Ecosysteem

René van de Plas, directeur Internationaal van het Havenbedrijf Rotterdam: ‘Schotland is uitermate geschikt voor de productie van groene waterstof, vanwege de overvloed aan wind en de vraag op het continent in de buurt. Bovendien is het gebied een van de kerngebieden van de olie- en energiesector. Dat ecosysteem van kennis, infrastructuur en bedrijven zal helpen om de waterstofeconomie op gang te brengen.’

Hydrogen Hub of Europe

De Port of Rotterdam is met de import van 13% van de energiebehoefte van Europa als een grote speler. Rotterdam heeft de ambitie om de Hydrogen Hub of Europe te worden. (bron: Port of Rotterdam)

Lees ook:

Kabinet wil Gasunie waterstofnetwerk op de Noordzee laten ontwikkelen

Kabinet steekt 22 miljoen in waterstoftankstations

Auteur: Redactie