LNG-TERMINALS

Duitse ingenieurs: denk ook aan waterstof!

LNG terminal Brunsbüttel (bron: Germaning)

De Duitse Vereniging van ingenieurs VDI pleit er voor bij de bouw van nieuwe terminals voor de aanlanding van LNG  deze meteen ook geschikt te maken voor waterstof. De VDI zegt dat het hier om investeringen gaat die zich over vele jaren uitstrekken. Door vooruit te denken moet het mogelijk zijn de infrastructuur die nu voor aardgas wordt aangelegd in de toekomst zonder veel extra investeringen voor groen waterstof te gebruiken.

De Duitse regering zet op dit moment fors in op het bouwen van ontvangstterminals voor LNG. Via een deelname van de Gasunie is sinds maart ook Nederland bij dit project betrokken. Op twee plaatsen ten noorden van Hamburg worden vier drijvende terminals en twee terminals op het land klaargemaakt voor de ontvangst van tankers met vloeibaar aardgas. Ook de aanleg van transportleidingen voor de aansluiting op het landelijke Duitse aardgasnet is in gang.

Grote onderdelen

In een artikel zegt de VDI (Verein Deutscher Ingenieure e.V.) dat in de huidige situatie de bouw van LNG-terminals bijzonder dringend is. Tegelijkertijd heeft het zin om de mogelijkheid de installaties te zijner tijd om te kunnen bouwen in het oog te houden. Op zijn minst zouden grote onderdelen die lang meegaan op de toekomst zijn voorbereid.

De ingenieurs wijzen op de tanks. Voor LNG moeten die geschikt zijn voor min 163 graden. Voor waterstof is dat minus 253 graden. De eisen die aan de isolatie worden gesteld liggen daarmee veel hoger. Dat geldt ook voor de eisen aan het staal dat gebruikt wordt.

De VDI pleit er verder voor om alvast te kijken naar de milieugevolgen van het gebruik van lucht en zeewater voor het weer gasvormig maken van het zwaar gekoelde LNG en H2. Met name een studie naar de gevolgen voor het ecosysteem is van belang, schrijft de VDI in het artikel.

LEES OOK:

Gasunie gaat aardgas uit LNG maken

Van gas- naar energie-infrastructuur in een veranderende markt

Auteur: Redactie

Duitse ingenieurs: denk ook aan waterstof! | Infrasite
LNG-TERMINALS

Duitse ingenieurs: denk ook aan waterstof!

LNG terminal Brunsbüttel (bron: Germaning)

De Duitse Vereniging van ingenieurs VDI pleit er voor bij de bouw van nieuwe terminals voor de aanlanding van LNG  deze meteen ook geschikt te maken voor waterstof. De VDI zegt dat het hier om investeringen gaat die zich over vele jaren uitstrekken. Door vooruit te denken moet het mogelijk zijn de infrastructuur die nu voor aardgas wordt aangelegd in de toekomst zonder veel extra investeringen voor groen waterstof te gebruiken.

De Duitse regering zet op dit moment fors in op het bouwen van ontvangstterminals voor LNG. Via een deelname van de Gasunie is sinds maart ook Nederland bij dit project betrokken. Op twee plaatsen ten noorden van Hamburg worden vier drijvende terminals en twee terminals op het land klaargemaakt voor de ontvangst van tankers met vloeibaar aardgas. Ook de aanleg van transportleidingen voor de aansluiting op het landelijke Duitse aardgasnet is in gang.

Grote onderdelen

In een artikel zegt de VDI (Verein Deutscher Ingenieure e.V.) dat in de huidige situatie de bouw van LNG-terminals bijzonder dringend is. Tegelijkertijd heeft het zin om de mogelijkheid de installaties te zijner tijd om te kunnen bouwen in het oog te houden. Op zijn minst zouden grote onderdelen die lang meegaan op de toekomst zijn voorbereid.

De ingenieurs wijzen op de tanks. Voor LNG moeten die geschikt zijn voor min 163 graden. Voor waterstof is dat minus 253 graden. De eisen die aan de isolatie worden gesteld liggen daarmee veel hoger. Dat geldt ook voor de eisen aan het staal dat gebruikt wordt.

De VDI pleit er verder voor om alvast te kijken naar de milieugevolgen van het gebruik van lucht en zeewater voor het weer gasvormig maken van het zwaar gekoelde LNG en H2. Met name een studie naar de gevolgen voor het ecosysteem is van belang, schrijft de VDI in het artikel.

LEES OOK:

Gasunie gaat aardgas uit LNG maken

Van gas- naar energie-infrastructuur in een veranderende markt

Auteur: Redactie