Havenbedrijf Rotterdam roept op tot NW-Europese coalitie voor CO2-prijs

Foto: Ivo Ketelaar

Havenbedrijf Rotterdam roept op tot Noordwest-Europese coalitie voor gezamenlijke CO2-prijs

Havenbedrijf Rotterdam roept het kabinet op om met landen in Noordwest-Europa een coalitie te vormen voor de invoering van een gezamenlijke CO2-prijs. CEO Allard Castelein hield op de Energy in Transition Summit 2018 van het Havenbedrijf op het RDM-terrein in Rotterdam een krachtig pleidooi voor een veel hogere CO2-prijs, in samenhang met een nieuw industriebeleid voor ons land. Op de bijeenkomst maakte het Havenbedrijf ook de resultaten bekend van de CO2-impact van transport over zee en in het achterland. Het Havenbedrijf kondigde een stimuleringsregeling aan van 5 miljoen euro voor scheepseigenaren en charteraars die experimenteren met low-carbon of zero-carbon brandstoffen voor klimaatvriendelijke zeevaart.

Castelein wil met een aanzienlijke hogere CO2-prijs nieuwe investeringen in schone technologieën en innovatie stimuleren. ‘Een prijs in de range van 50-70 euro per ton CO2 stimuleert bedrijven om te investeren in oplossingen die we echt nodig hebben om de doelen uit het Klimaatakkoord van Parijs te realiseren.’

Daarbij waakt hij voor een ongelijk speelveld. ‘Ik ben geen voorstander van een solistische aanpak zoals Groot-Brittannië deed voor elektriciteitsproductie. Nederland is als doorvoerland sterk verbonden met ons omringende landen. Een Noordwest-Europese coalitie waarborgt een level playing field voor de industrie.’

Naast de vorming van zo’n coalitie onderstreept het Havenbedrijf het belang van een nieuw industriebeleid. ‘De overheid stuurt nu vooral op vermindering van broeikasgassen. Voor de overstap naar een nieuw energiesysteem moet je als overheid ook een integrale visie en bijpassend industriebeleid hebben voor de nieuwe economie, het toekomstige industrielandschap en wat voor R&D je daarvoor nodig hebt. Ook dit zie ik als een belangrijke opdracht voor het kabinet. Dus: internationaal beprijzen, nationaal stimuleren.’

Opgave voor Klimaatakkoord

Het havenindustriegebied Rotterdam/Moerdijk staat voor de opgave om per 2030 jaarlijks 20 miljoen ton CO2 te reduceren (-49% ten opzichte van 1990). Het Havenbedrijf is er van overtuigd dat dit doel kan worden gerealiseerd als bijdrage aan het nationale Klimaatakkoord.

‘We zijn in deze regio op tijd begonnen’, aldus Castelein die voorzitter is van de klimaattafel voor Rotterdam/Moerdijk. ‘In onze portfolio beschikken we nu over circa 40 projecten om de energietransitie vorm te geven. Het gaat daarbij zonder uitzondering om coalities van bedrijven die zich gezamenlijk inzetten voor de opdracht om én klimaatverandering een halt toe te roepen én een vitale haven van wereldklasse te behouden.’

De weg naar 2050 met een broeikasgasreductie van 95% is ingrijpender. Volgens Castelein is hiervoor een radicale verandering nodig. ‘Nu wordt veelal gekeken naar end-of-pipe oplossingen voor een optimalisatie van het bestaande energiesysteem, richting 2050 gaat het echt om een radicale verandering van het systeem’.

Nieuwe onderzoekscijfers

Op de Energy in Transition Summit 2018 presenteerde het Havenbedrijf ook nieuwe onderzoekscijfers. Waar het Wuppertal Institut vorig jaar in opdracht van het Havenbedrijf een studie verrichtte naar opties voor verduurzaming van de industrie in het havengebied, heeft het nu gekeken naar de sector transport en logistiek. Daaruit blijkt dat met transport over zee en in het achterland met Rotterdam als eind- of vertrekpunt jaarlijks circa 25 miljoen ton CO2 is gemoeid.

Het grootste deel hiervan (21,5 miljoen ton) kan aan zeetransport worden toegeschreven. Om ook deze sector te laten voldoen aan het Klimaatakkoord van Parijs dient de uitstoot in 2050 met 95% te zijn teruggebracht. Dit kan voor het eerste deel (tot 50%) op basis van efficiency, maar daarna moeten andere brandstoffen worden ingezet.

Volgens het Wuppertal Institut kunnen LNG en biofuels de komende decennia helpen om de transitie vorm te geven, maar het uiteindelijke doel kan alleen worden bereikt op basis van elektrificatie, waterstof en ook de inzet van synthetische brandstoffen zoals methanol.

Ondersteuning klimaatvriendelijke zeevaart

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft de ambitie om logistieke ketens, waar het zelf deel van uitmaakt, te helpen decarboniseren. In dat licht was Castelein verheugd te kunnen aankondigen dat het Havenbedrijf een stimuleringsregeling van 5 miljoen euro instelt voor klimaatvriendelijke zeevaart. Het gaat hierbij om de ondersteuning van scheepseigenaren en charteraars die experimenteren met low-carbon of zero-carbon brandstoffen die in Rotterdam geleverd worden.

Voor de binnenvaart maakte het Havenbedrijf de invoering bekend van een korting van 100% op binnenhavengeld wanneer wordt voldaan aan het platina label van Green Award (elektrisch of op brandstofcellen varen voor minimaal 50% van de tijd of 3 uur per dag) en wordt deelgenomen aan NextLogic, zodra dit operationeel is. NextLogic is een digitaal planningtool voor optimalisatie van de afhandeling van de containerbinnenvaart in de Rotterdamse haven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Havenbedrijf Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam roept op tot NW-Europese coalitie voor CO2-prijs | Infrasite

Havenbedrijf Rotterdam roept op tot NW-Europese coalitie voor CO2-prijs

Foto: Ivo Ketelaar

Havenbedrijf Rotterdam roept op tot Noordwest-Europese coalitie voor gezamenlijke CO2-prijs

Havenbedrijf Rotterdam roept het kabinet op om met landen in Noordwest-Europa een coalitie te vormen voor de invoering van een gezamenlijke CO2-prijs. CEO Allard Castelein hield op de Energy in Transition Summit 2018 van het Havenbedrijf op het RDM-terrein in Rotterdam een krachtig pleidooi voor een veel hogere CO2-prijs, in samenhang met een nieuw industriebeleid voor ons land. Op de bijeenkomst maakte het Havenbedrijf ook de resultaten bekend van de CO2-impact van transport over zee en in het achterland. Het Havenbedrijf kondigde een stimuleringsregeling aan van 5 miljoen euro voor scheepseigenaren en charteraars die experimenteren met low-carbon of zero-carbon brandstoffen voor klimaatvriendelijke zeevaart.

Castelein wil met een aanzienlijke hogere CO2-prijs nieuwe investeringen in schone technologieën en innovatie stimuleren. ‘Een prijs in de range van 50-70 euro per ton CO2 stimuleert bedrijven om te investeren in oplossingen die we echt nodig hebben om de doelen uit het Klimaatakkoord van Parijs te realiseren.’

Daarbij waakt hij voor een ongelijk speelveld. ‘Ik ben geen voorstander van een solistische aanpak zoals Groot-Brittannië deed voor elektriciteitsproductie. Nederland is als doorvoerland sterk verbonden met ons omringende landen. Een Noordwest-Europese coalitie waarborgt een level playing field voor de industrie.’

Naast de vorming van zo’n coalitie onderstreept het Havenbedrijf het belang van een nieuw industriebeleid. ‘De overheid stuurt nu vooral op vermindering van broeikasgassen. Voor de overstap naar een nieuw energiesysteem moet je als overheid ook een integrale visie en bijpassend industriebeleid hebben voor de nieuwe economie, het toekomstige industrielandschap en wat voor R&D je daarvoor nodig hebt. Ook dit zie ik als een belangrijke opdracht voor het kabinet. Dus: internationaal beprijzen, nationaal stimuleren.’

Opgave voor Klimaatakkoord

Het havenindustriegebied Rotterdam/Moerdijk staat voor de opgave om per 2030 jaarlijks 20 miljoen ton CO2 te reduceren (-49% ten opzichte van 1990). Het Havenbedrijf is er van overtuigd dat dit doel kan worden gerealiseerd als bijdrage aan het nationale Klimaatakkoord.

‘We zijn in deze regio op tijd begonnen’, aldus Castelein die voorzitter is van de klimaattafel voor Rotterdam/Moerdijk. ‘In onze portfolio beschikken we nu over circa 40 projecten om de energietransitie vorm te geven. Het gaat daarbij zonder uitzondering om coalities van bedrijven die zich gezamenlijk inzetten voor de opdracht om én klimaatverandering een halt toe te roepen én een vitale haven van wereldklasse te behouden.’

De weg naar 2050 met een broeikasgasreductie van 95% is ingrijpender. Volgens Castelein is hiervoor een radicale verandering nodig. ‘Nu wordt veelal gekeken naar end-of-pipe oplossingen voor een optimalisatie van het bestaande energiesysteem, richting 2050 gaat het echt om een radicale verandering van het systeem’.

Nieuwe onderzoekscijfers

Op de Energy in Transition Summit 2018 presenteerde het Havenbedrijf ook nieuwe onderzoekscijfers. Waar het Wuppertal Institut vorig jaar in opdracht van het Havenbedrijf een studie verrichtte naar opties voor verduurzaming van de industrie in het havengebied, heeft het nu gekeken naar de sector transport en logistiek. Daaruit blijkt dat met transport over zee en in het achterland met Rotterdam als eind- of vertrekpunt jaarlijks circa 25 miljoen ton CO2 is gemoeid.

Het grootste deel hiervan (21,5 miljoen ton) kan aan zeetransport worden toegeschreven. Om ook deze sector te laten voldoen aan het Klimaatakkoord van Parijs dient de uitstoot in 2050 met 95% te zijn teruggebracht. Dit kan voor het eerste deel (tot 50%) op basis van efficiency, maar daarna moeten andere brandstoffen worden ingezet.

Volgens het Wuppertal Institut kunnen LNG en biofuels de komende decennia helpen om de transitie vorm te geven, maar het uiteindelijke doel kan alleen worden bereikt op basis van elektrificatie, waterstof en ook de inzet van synthetische brandstoffen zoals methanol.

Ondersteuning klimaatvriendelijke zeevaart

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft de ambitie om logistieke ketens, waar het zelf deel van uitmaakt, te helpen decarboniseren. In dat licht was Castelein verheugd te kunnen aankondigen dat het Havenbedrijf een stimuleringsregeling van 5 miljoen euro instelt voor klimaatvriendelijke zeevaart. Het gaat hierbij om de ondersteuning van scheepseigenaren en charteraars die experimenteren met low-carbon of zero-carbon brandstoffen die in Rotterdam geleverd worden.

Voor de binnenvaart maakte het Havenbedrijf de invoering bekend van een korting van 100% op binnenhavengeld wanneer wordt voldaan aan het platina label van Green Award (elektrisch of op brandstofcellen varen voor minimaal 50% van de tijd of 3 uur per dag) en wordt deelgenomen aan NextLogic, zodra dit operationeel is. NextLogic is een digitaal planningtool voor optimalisatie van de afhandeling van de containerbinnenvaart in de Rotterdamse haven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Havenbedrijf Rotterdam