Amsterdam kiest voor elektrische bussen

Foto: Ivo Ketelaar

Amsterdam gaat de komende jaren stap voor stap over op volledig uitstootvrije bussen. De elektrische bussen zijn niet alleen schoner, maar ook stiller en comfortabeler. De gemeente Amsterdam heeft in samenwerking met GVB en de Vervoerregio Amsterdam onderzocht welk systeem uitstootvrije bussen het best past bij Amsterdam en ook betaalbaar is.

Dit onderzoek heeft zich toegespitst op vier druk bereden buslijnen in de stad, lijn 18, 22, 40 en 48, die rijden in gebieden waar de luchtkwaliteit het meest moet worden verbeterd. De uitkomst is dat twee systemen in aanmerking komen:

• Opportunity Charging: bussen die laden bij het eindpunt van een lijn

• In Motion Charging: bussen die al rijdend laden

Op korte termijn vervangt het GVB 28 bussen. Het streven is dat al deze nieuwe bussen volledig uitstootvrij zijn. Verder onderzoek naar de beide systemen bepaalt welk soort uitstootvrije bussen in 2020 in Amsterdam zullen rijden. Dit najaar nemen GVB, Vervoerregio Amsterdam en gemeente Amsterdam daarover een besluit.

Terugdringen CO2-uitstoot

In 2015 kondigde het college van B&W aan om in 2025 te gaan voor een volledige vervanging van het GVB-wagenpark naar zero emissie bussen. Belangrijk doel is de verbetering van de luchtkwaliteit en het terugdringing van de CO₂-uitstoot. Hiermee zetten gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en GVB een volgende stap in het verduurzamen van het OV.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam

Amsterdam kiest voor elektrische bussen | Infrasite

Amsterdam kiest voor elektrische bussen

Foto: Ivo Ketelaar

Amsterdam gaat de komende jaren stap voor stap over op volledig uitstootvrije bussen. De elektrische bussen zijn niet alleen schoner, maar ook stiller en comfortabeler. De gemeente Amsterdam heeft in samenwerking met GVB en de Vervoerregio Amsterdam onderzocht welk systeem uitstootvrije bussen het best past bij Amsterdam en ook betaalbaar is.

Dit onderzoek heeft zich toegespitst op vier druk bereden buslijnen in de stad, lijn 18, 22, 40 en 48, die rijden in gebieden waar de luchtkwaliteit het meest moet worden verbeterd. De uitkomst is dat twee systemen in aanmerking komen:

• Opportunity Charging: bussen die laden bij het eindpunt van een lijn

• In Motion Charging: bussen die al rijdend laden

Op korte termijn vervangt het GVB 28 bussen. Het streven is dat al deze nieuwe bussen volledig uitstootvrij zijn. Verder onderzoek naar de beide systemen bepaalt welk soort uitstootvrije bussen in 2020 in Amsterdam zullen rijden. Dit najaar nemen GVB, Vervoerregio Amsterdam en gemeente Amsterdam daarover een besluit.

Terugdringen CO2-uitstoot

In 2015 kondigde het college van B&W aan om in 2025 te gaan voor een volledige vervanging van het GVB-wagenpark naar zero emissie bussen. Belangrijk doel is de verbetering van de luchtkwaliteit en het terugdringing van de CO₂-uitstoot. Hiermee zetten gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en GVB een volgende stap in het verduurzamen van het OV.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam