2050: buitengewone kans of bedreiging?

Is er nog voldoende energie en voedsel voor de wereldbevolking in 2050? Die vraag stond centraal tijdens de 4e Energy Future Circle, waarbij voor de eerste keer experts van IBM, Shell en Unilever met elkaar in het openbaar spraken over de stappen die deze bedrijven nu nemen om onze voedsel- en energievoorziening zeker te stellen. Deze editie van de Energy Future Circle, die werd geleid door Jan Douwe Kroeske, vond plaats op het Nationaal Sustainability Congres afgelopen woensdag in Den Bosch.

Marja Zonnevylle, Site Manager van het Shell Technology Centre in Amsterdam, wees de 700 bezoekers van het grootste duurzaamheidscongres van Nederland op de Zone of extraordinary opportunity or misery. Hiermee doelt zij op het gat tussen de totale energievraag en het energieaanbod. In 2050 is dit verschil gelijk aan de totale mondiale energieconsumptie in het jaar 2000, als er geen extra maatregelen worden genomen. Deze zone biedt volgens haar ook veel kansen. “We zullen alle energiebronnen nodig hebben om dit gat te dichten en technologie speelt hierbij een cruciale rol. Het duurt gemiddeld 30 jaar om van de tekentafel tot 1 procent marktaandeel te komen. Dus om het gat tussen vraag en aanbod in 2050 te kunnen dichten, moeten er nu nieuwe technologieën worden opgezet, en dit kunnen wij niet alleen. We moeten met z’n allen aan de slag,” aldus Marja Zonnevylle.

Djeevan Schiferli, Business Development Executive Climate Change & Water Management bij IBM, was de tweede spreker. Hij wees op de dubbele rol van de IT-sector als het gaat om onze energietoekomst. Aan de ene kant is de IT-sector een energieverbruiker. Maar tegelijkertijd speelt informatietechnologie een sleutelrol in het terugdringen van het energieverbruik in andere industrieën. “Ik ben hoopvol. We kunnen grote efficiëntieslagen behalen door in ketenefficiëntie te gaan denken. Bedrijven als Unilever, Shell en IBM moeten in staat zijn daar met publieke en private partners de nodige doorbraken in te realiseren.”

De derde spreker Anniek Mauser, Head of Sustainability Unilever Benelux, voegde daar aan toe dat ook consumenten bewust moeten worden gemaakt van hun milieuvoetafdruk om zo de maatschappij verder te verduurzamen. “Wij hebben gemeten dat 68 procent van onze impact door de hele keten veroorzaakt wordt in de consumentengebruiksfase. Daarom zien wij het als een van de grootste uitdagingen om een gedragsverandering bij consumenten voor elkaar te krijgen.”

Na afloop van de Energy Future Circle ging het gesprek door tijdens een web-tv-sessie onder leiding van Max Christern, voormalig chef economie van NRC Handelsblad. De sessie is terug te vinden op www.energyfuture.nl/webtv.

Nationaal Sustainability Congres

Het Nationaal Sustainability Congres is een jaarlijks terugkerend congres met een zorgvuldige balans tussen informeren, netwerken en inspireren. Het thema van deze 12e editie was ‘The next leap’, met spraakmakende keynotes uit binnen- en buitenland, scherpe debatten, een breed scala aan onderwerpen verdeeld over diverse themasessies en een inspirerende Sustainability Fair.

Energy Future Circle

De Energy Future Circle is onderdeel van het Energy Future programma. Dit programma wil inspireren, betrekken en benadrukken dat alle bestaande en toekomstige energieoplossingen en -besparingsmogelijkheden nodig zijn om aan de toenemende vraag naar energie te kunnen voldoen. Naast de Energy Future Circles bestaat het programma uit de website www.energyfuture.nl, de informatieve film Energy Future, en de Energy Mixer, een online tool waarmee een eigen energiemix voor 2050 kan worden samengesteld.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Energy Future programma