Stena Line krijgt walstroom voor zeeschepen

voor het eerst in Nederlandse haven

Stena Line in Hoek van Holland gaat als eerste Nederlandse zeehaventerminal gebruik maken van walstroom. Zodoende krijgen de schepen van de rederij straks elektriciteit van de wal en hoeven ze niet langer de motoren te laten draaien voor het opwekken van stroom. De luchtkwaliteit in de directe omgeving van de terminal zal door deze investering aanzienlijk verbeteren. In de loop van 2011 gaan de schepen van Stena Line aan de walstroom.

Dit maakte Pim de Lange, directeur Stena Line, dinsdag 8 juni 2010 bekend tijdens de doop van de Stena Hollandica, een van de twee superferries die dit jaar door Stena Line in gebruik worden genomen. Het gaat om de grootste RoPax (vracht- en passagiers) – schepen ter wereld met een lengte van 240 meter en een capaciteit van 230 auto’s, 300 vrachtwagens en 1200 passagiers. Naast deze twee schepen komen er in 2011 nog twee nieuwe vrachtschepen van Stena Line gereed. Deze vier nieuwe schepen gaan de walstroom gebruiken. Directeur De Lange onderstreepte het belang van het gebruik van walstroom: “Walstroom past bij Stena Line. Het is vooruitstrevend, duurzaam en een manier om de zeevaart schoner te krijgen.”

Steun van Havenbedrijf, Gemeente Rotterdam en Verkeer en Waterstaat
De aanleg van de walstroom kost enige miljoenen. Stena Line past op eigen kosten de zeeschepen aan. De installatie aan de wal is mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Havenbedrijf Rotterdam en co-financiering van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en stadsregio Rotterdam samen met de gemeente Rotterdam in het kader van RAP-RAL (Regionaal Actieprogramma Luchtkwaliteit Rijnmond en Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit).

Geen standaarden
De Europese Commissie en de Nederlandse regering hebben reeds in een eerder stadium aangedrongen op het gebruik van walstroom om de luchtemissies van de scheepvaart te reduceren. Voor binnenvaart is het Havenbedrijf reeds begonnen met de verspreiding van walstroomkasten door het gehele havengebied. De afgelopen jaren heeft Havenbedrijf Rotterdam diverse onderzoeken gehouden om te beoordelen of het haalbaar is om walstroom te introduceren op container-, cruise- of ro/ro-terminals. Uiteindelijk bleek het vooralsnog alleen interessant te zijn bij havens waar steeds dezelfde schepen arriveren en dat geldt met name voor Stena Line.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Havenbedrijf Rotterdam

Stena Line krijgt walstroom voor zeeschepen | Infrasite

Stena Line krijgt walstroom voor zeeschepen

voor het eerst in Nederlandse haven

Stena Line in Hoek van Holland gaat als eerste Nederlandse zeehaventerminal gebruik maken van walstroom. Zodoende krijgen de schepen van de rederij straks elektriciteit van de wal en hoeven ze niet langer de motoren te laten draaien voor het opwekken van stroom. De luchtkwaliteit in de directe omgeving van de terminal zal door deze investering aanzienlijk verbeteren. In de loop van 2011 gaan de schepen van Stena Line aan de walstroom.

Dit maakte Pim de Lange, directeur Stena Line, dinsdag 8 juni 2010 bekend tijdens de doop van de Stena Hollandica, een van de twee superferries die dit jaar door Stena Line in gebruik worden genomen. Het gaat om de grootste RoPax (vracht- en passagiers) – schepen ter wereld met een lengte van 240 meter en een capaciteit van 230 auto’s, 300 vrachtwagens en 1200 passagiers. Naast deze twee schepen komen er in 2011 nog twee nieuwe vrachtschepen van Stena Line gereed. Deze vier nieuwe schepen gaan de walstroom gebruiken. Directeur De Lange onderstreepte het belang van het gebruik van walstroom: “Walstroom past bij Stena Line. Het is vooruitstrevend, duurzaam en een manier om de zeevaart schoner te krijgen.”

Steun van Havenbedrijf, Gemeente Rotterdam en Verkeer en Waterstaat
De aanleg van de walstroom kost enige miljoenen. Stena Line past op eigen kosten de zeeschepen aan. De installatie aan de wal is mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Havenbedrijf Rotterdam en co-financiering van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en stadsregio Rotterdam samen met de gemeente Rotterdam in het kader van RAP-RAL (Regionaal Actieprogramma Luchtkwaliteit Rijnmond en Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit).

Geen standaarden
De Europese Commissie en de Nederlandse regering hebben reeds in een eerder stadium aangedrongen op het gebruik van walstroom om de luchtemissies van de scheepvaart te reduceren. Voor binnenvaart is het Havenbedrijf reeds begonnen met de verspreiding van walstroomkasten door het gehele havengebied. De afgelopen jaren heeft Havenbedrijf Rotterdam diverse onderzoeken gehouden om te beoordelen of het haalbaar is om walstroom te introduceren op container-, cruise- of ro/ro-terminals. Uiteindelijk bleek het vooralsnog alleen interessant te zijn bij havens waar steeds dezelfde schepen arriveren en dat geldt met name voor Stena Line.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Havenbedrijf Rotterdam