Alstom: elektrische systemen, draaistellen NS treinen

Rijswijk – ALSTOM Transport gaat de elektrische systemen en de draaistellen leveren voor 50 nieuwe zogeheten VIRM-dubbeldekstreinen van NS Reizigers. VIRM staat voor Verlengd Interregio Materieel en bestaat uit treinen met vier wagons. In het contract is een optie opgenomen van 25 extra treinen. Hoofdaannemer van het contract is Bombardier Transportation, dat de 4-delige treinstellen in Aken en Görlitz zal produceren.

ALSTOM levert het tractiestroomnet, het hoogspanningsverdelingssysteem, de boordnetvoorziening en het Trein Controle Monitoring Systeem (TCMS) met diagnose apparatuur. De coördinatie van de opdracht ligt bij de ALSTOM vestiging in Ridderkerk. Ridderkerk heeft in het verleden al eerder aan leveranties van VIRM gewerkt. De motoren en het Automatisch Trein Beveiliging Systeem (ATB) zullen door andere ALSTOM vestigingen in Europa worden geproduceerd.

De draaistelfabriek van ALSTOM in Salzgitter in Duitsland, zal 200 loopdraaistellen produceren voor de middenrijtuigen. Salzgitter zal hierin worden ondersteund door ALSTOM Schienenfahrzeuge (ASF) in Neuhausen in Zwitserland, waar al eerdere ontwerpen zijn gemaakt voor VIRM loopdraaistellen. De fabriek in Salzgitter is hét kenniscentrum voor ontwikkeling en productie van draaistellen voor diesel-, en elektrische treinen, dubbeldekstreinen en tramtreinen, zoals de Regio-Citadisvoertuigen van RandstadRail.

De treinen worden afgeleverd tussen medio 2008 en 2009. ALSTOM zal ook zorgen voor de elektrische inbedrijfstelling in Aken, Duitsland.

Deze opdracht vormt een grote uitdaging voor ALSTOM vanwege de zeer korte periode om technische innovaties te realiseren en diverse elektrische opties aan te brengen. Zo komen in de nieuwe treinen stopcontacten voor laptops, Wi-Fi faciliteiten en biologische toiletten.

Dit contract omvat zo’n 40.000 manuren aan engineering (technisch ontwerpwerkzaamheden) en 85.000 manuren voor de productie. Voor het Duitse Salzgitter betekent dit meer dan 15,000 manuren aan engineering en projectmanagement en ruim 50.000 manuren voor draaistelconstructie en assemblage. Voor ALSTOM in Ridderkerk betekent dit tevens een substantiële groei van het personeelsbestand.
De totale waarde van dit contract bedraagt ruim € 130 miljoen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ALSTOM Transport Nederland

Alstom: elektrische systemen, draaistellen NS treinen | Infrasite

Alstom: elektrische systemen, draaistellen NS treinen

Rijswijk – ALSTOM Transport gaat de elektrische systemen en de draaistellen leveren voor 50 nieuwe zogeheten VIRM-dubbeldekstreinen van NS Reizigers. VIRM staat voor Verlengd Interregio Materieel en bestaat uit treinen met vier wagons. In het contract is een optie opgenomen van 25 extra treinen. Hoofdaannemer van het contract is Bombardier Transportation, dat de 4-delige treinstellen in Aken en Görlitz zal produceren.

ALSTOM levert het tractiestroomnet, het hoogspanningsverdelingssysteem, de boordnetvoorziening en het Trein Controle Monitoring Systeem (TCMS) met diagnose apparatuur. De coördinatie van de opdracht ligt bij de ALSTOM vestiging in Ridderkerk. Ridderkerk heeft in het verleden al eerder aan leveranties van VIRM gewerkt. De motoren en het Automatisch Trein Beveiliging Systeem (ATB) zullen door andere ALSTOM vestigingen in Europa worden geproduceerd.

De draaistelfabriek van ALSTOM in Salzgitter in Duitsland, zal 200 loopdraaistellen produceren voor de middenrijtuigen. Salzgitter zal hierin worden ondersteund door ALSTOM Schienenfahrzeuge (ASF) in Neuhausen in Zwitserland, waar al eerdere ontwerpen zijn gemaakt voor VIRM loopdraaistellen. De fabriek in Salzgitter is hét kenniscentrum voor ontwikkeling en productie van draaistellen voor diesel-, en elektrische treinen, dubbeldekstreinen en tramtreinen, zoals de Regio-Citadisvoertuigen van RandstadRail.

De treinen worden afgeleverd tussen medio 2008 en 2009. ALSTOM zal ook zorgen voor de elektrische inbedrijfstelling in Aken, Duitsland.

Deze opdracht vormt een grote uitdaging voor ALSTOM vanwege de zeer korte periode om technische innovaties te realiseren en diverse elektrische opties aan te brengen. Zo komen in de nieuwe treinen stopcontacten voor laptops, Wi-Fi faciliteiten en biologische toiletten.

Dit contract omvat zo’n 40.000 manuren aan engineering (technisch ontwerpwerkzaamheden) en 85.000 manuren voor de productie. Voor het Duitse Salzgitter betekent dit meer dan 15,000 manuren aan engineering en projectmanagement en ruim 50.000 manuren voor draaistelconstructie en assemblage. Voor ALSTOM in Ridderkerk betekent dit tevens een substantiële groei van het personeelsbestand.
De totale waarde van dit contract bedraagt ruim € 130 miljoen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ALSTOM Transport Nederland