KLIMAAT

Tuner ABT wil bestaande Transporters elektrificeren

ABT e-Transporter foto ABT

Van diesel naar e-Transporter in een paar dagen. Dat aanbod doet het Duitse bedrijf ABT sinds kort. Het idee is een bestaande VW-bus om te bouwen naar batterijaandrijving. De uitkomst is een elektrische bedrijfswagen die op een aantal vlakken voor de ondernemer betere eigenschappen heeft dan de nieuwe ID. Buzz Cargo, de eigen elektrische bedrijfsbus van Volkswagen. Maar er zijn ook nadelen.

ABT is al jaren bekend van het tunen van auto’s uit de stal van VW, zoals Volkswagen zelf, Audi, Seat en Skoda. Je brengt je auto en ABT kietelt die zodanig dat er na de behandeling een fors aantal extra PK’s uit het motorblok komen. Ook optisch biedt ABT mogelijkheden de auto te verfraaien, met andere uitlaten, velgen, spoilers en een zelfgekozen interieur waarbij de stoelen worden voorzien van fraaie ledersoorten. Voor wie er van houdt, uiteraard.

Aanhanger

Maar dit keer tapt ABT uit een heel ander vaatje. Het bedrijf zegt dat Volkswagen met de hybride T7 Multivan en de geheel elektrische ID. Buzz een aanbod heeft dat vooral goed aansluit op de wensen van de particuliere rijder. Maar zelfstandigen en bedrijven hebben vaak andere wensen waaraan de Transporter 6.1 beter voldoet. Het oude dieselmodel heeft bijvoorbeeld meer laadruimte, mag een stuk meer kilo’s laden en kan een zwaardere aanhanger trekken.

Twee jaar geleden bouwde ABT samen met Volkswagen al Transporters om naar elektrisch. Maar na 4500 stuks te hebben opgeleverd zette beide partijen daar een streep onder, waarschijnlijk omdat VW geen zin had de introductie van de ID. Buzz in de wielen te rijden. Toch blijft ABT een toekomst zien voor de ‘oude’ Transporter met elektrische aandrijving. Als we de ombouw dan niet met een gloednieuwe carrosserie uit de VW-fabriek kunnen doen, dan maar met een gebruikte Transporter, dachten ze bij ABT.

Actieradius

Dus kunt u nu een tweedehands bus naar de tuner brengen voor ombouw. In een paar dagen is hij klaar, belooft ABT. De omgebouwde bus heeft dezelfde eigenschappen – nadelen zo u wilt – als de 4500 Transporters die samen met Volkswagen werden gebouwd. De maximumsnelheid in de basisversie bedraagt bijvoorbeeld maar 90 km/u. Tegen meerbetaling is 120 km/u haalbaar. Vooral de actieradius is beperkt: van 105 tot 138 kilometer WLTP. Maar goed, niet iedereen is een Max Verstappen die dagelijks 1000 km moet afleggen. Voor de plantsoenendienst en andere lokaal werkende bedrijven zullen zowel de topsnelheid als de actieradius voldoende zijn.

Opgebouwde Transporter foto ABT

DSG

ABT raadt het ombouwen vooral aan als de dieselmotor van een Transporter defect is geraakt en vervangen moet worden. Bij Transporters met een speciale opbouw, zoals kippers en koelwagens is ombouw ook een mooie optie omdat de oorspronkelijke investering behouden blijft. En als er geen geschikt voertuig beschikbaar is, is de tweedehands markt een interessante optie met snel resultaat, suggereert ABT in het persbericht. Let er wel op dat het gaat om een 6.1 met een DSG- versnellingsbak. Verder maakt de uitvoering niet uit.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Oosterveld

Tuner ABT wil bestaande Transporters elektrificeren | Infrasite
KLIMAAT

Tuner ABT wil bestaande Transporters elektrificeren

ABT e-Transporter foto ABT

Van diesel naar e-Transporter in een paar dagen. Dat aanbod doet het Duitse bedrijf ABT sinds kort. Het idee is een bestaande VW-bus om te bouwen naar batterijaandrijving. De uitkomst is een elektrische bedrijfswagen die op een aantal vlakken voor de ondernemer betere eigenschappen heeft dan de nieuwe ID. Buzz Cargo, de eigen elektrische bedrijfsbus van Volkswagen. Maar er zijn ook nadelen.

ABT is al jaren bekend van het tunen van auto’s uit de stal van VW, zoals Volkswagen zelf, Audi, Seat en Skoda. Je brengt je auto en ABT kietelt die zodanig dat er na de behandeling een fors aantal extra PK’s uit het motorblok komen. Ook optisch biedt ABT mogelijkheden de auto te verfraaien, met andere uitlaten, velgen, spoilers en een zelfgekozen interieur waarbij de stoelen worden voorzien van fraaie ledersoorten. Voor wie er van houdt, uiteraard.

Aanhanger

Maar dit keer tapt ABT uit een heel ander vaatje. Het bedrijf zegt dat Volkswagen met de hybride T7 Multivan en de geheel elektrische ID. Buzz een aanbod heeft dat vooral goed aansluit op de wensen van de particuliere rijder. Maar zelfstandigen en bedrijven hebben vaak andere wensen waaraan de Transporter 6.1 beter voldoet. Het oude dieselmodel heeft bijvoorbeeld meer laadruimte, mag een stuk meer kilo’s laden en kan een zwaardere aanhanger trekken.

Twee jaar geleden bouwde ABT samen met Volkswagen al Transporters om naar elektrisch. Maar na 4500 stuks te hebben opgeleverd zette beide partijen daar een streep onder, waarschijnlijk omdat VW geen zin had de introductie van de ID. Buzz in de wielen te rijden. Toch blijft ABT een toekomst zien voor de ‘oude’ Transporter met elektrische aandrijving. Als we de ombouw dan niet met een gloednieuwe carrosserie uit de VW-fabriek kunnen doen, dan maar met een gebruikte Transporter, dachten ze bij ABT.

Actieradius

Dus kunt u nu een tweedehands bus naar de tuner brengen voor ombouw. In een paar dagen is hij klaar, belooft ABT. De omgebouwde bus heeft dezelfde eigenschappen – nadelen zo u wilt – als de 4500 Transporters die samen met Volkswagen werden gebouwd. De maximumsnelheid in de basisversie bedraagt bijvoorbeeld maar 90 km/u. Tegen meerbetaling is 120 km/u haalbaar. Vooral de actieradius is beperkt: van 105 tot 138 kilometer WLTP. Maar goed, niet iedereen is een Max Verstappen die dagelijks 1000 km moet afleggen. Voor de plantsoenendienst en andere lokaal werkende bedrijven zullen zowel de topsnelheid als de actieradius voldoende zijn.

Opgebouwde Transporter foto ABT

DSG

ABT raadt het ombouwen vooral aan als de dieselmotor van een Transporter defect is geraakt en vervangen moet worden. Bij Transporters met een speciale opbouw, zoals kippers en koelwagens is ombouw ook een mooie optie omdat de oorspronkelijke investering behouden blijft. En als er geen geschikt voertuig beschikbaar is, is de tweedehands markt een interessante optie met snel resultaat, suggereert ABT in het persbericht. Let er wel op dat het gaat om een 6.1 met een DSG- versnellingsbak. Verder maakt de uitvoering niet uit.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Oosterveld