Trilwals Dura Vermeer

Dura Vermeer neemt eerste elektrische tandem trilwals ter wereld in gebruik

Foto: Dura Vermeer

Op het vlak van elektrisch aangedreven GWW-machines slaat nu ook Dura Vermeer een slag. Het bedrijf heeft de eerste tandem trilwals in zijn soort in gebruik genomen voor asfalteerwerk. Als het volledig is opgeladen, kan het accupakket een volledige werkdag draaien.

Er is met elektrisch bouwmaterieel nog een lange weg te gaan in Nederland, maar er worden wel steeds meer primeurs geclaimd op dit gebied. Zo kwam BAM begin dit jaar met de ingebruikname van de eerste elektrische asfaltspreidmachine op de proppen, waar KWS eind vorig jaar al had aangekondigd klaar te zijn om deze machinesoort in productie te gaan nemen. Een maand geleden werd duidelijk dat het initiatief van Emissieloos Netwerk Infra om gezamenlijk uitstootvrije machines in te gaan kopen 51 inschrijvingen had opgeleverd: in potentie goed voor het verdubbelen van de huidige elektrische vloot bouwmaterieel in Nederland. Movares deed onderzoek naar de opkomst van deze machines en verwacht dat mobiele elektrische bouwmachines binnen vijf jaar de overhand zullen hebben.

Stap verder dan gebruikelijk

Er wordt dus nogal aan de weg getimmerd op dit vlak en Dura Vermeer doet nu ook een duit in het zakje. De uitstootvrije wals heeft een compleet elektrische rij- en trilaandrijving. Dat is een stap verder dan wat nu nog vaak gebeurt: een dieselmotor vervangen door een elektromotor met accupack. Dura Vermeer ontwikkelde de wals samen met Green Road Equipment en Motrac. Om de verduurzaming nog verder te onderstrepen, betreft het geen nieuwe machine maar een zeven haar oud omgebouwd exemplaar.

Testen en daarna inzetten

“De elektrische aandrijvingen zorgen ervoor dat er geen energie meer verloren gaat in de omvorming van elektrische energie naar hydraulische energie. Oftewel, minder energie voor dezelfde productie”, legt het bouwbedrijf uit. “Dankzij het efficiënte energiegebruik kan de elektrische wals een volle werkdag draaien op één acculading.” Hoewel Dura Vermeer genoeg geloof in de elektrische wals heeft om deze al wereldkundig te maken, wordt er in deze periode nog volop mee getest. Vanaf maart wil het bedrijf de machine dan daadwerkelijk inzetten bij asfalteerwerkzaamheden.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.