Elektrische asfaltspreidmachine. Foto: BAM

BAM eist wereldprimeur elektrische asfaltspreidmachine op

Foto: persbericht BAM

BAM Infra Nederland heeft de eerste volledig elektrische asfaltspreidmachine ter wereld gepresenteerd. Vergeleken met een exemplaar op brandstof wordt er ruim 93.000 kilogram minder CO2 en 115.000 gram minder stikstofoxide per jaar mee uitgestoten. Wirtgen en New Electric tekenden voor de ombouw.

De drie partijen hebben de Stage V-motor vervangen door een elektrische aandrijving. Deze bestaat uit een vaste batterij van 270 kWh en twee slim geschakelde elektromotoren. “Met een tweede 270 KWh-batterij kan het materieel na een lange draaidag direct door naar een volgende opdracht. Deze wisselaccu is ook geschikt om in andere machines te gebruiken”, legt het bouwbedrijf uit.

Acht tot tien uur inzetbaar

Per draaidag van acht uur wordt met de machine het verbruik van zo’n 150 liter diesel uitgespaard. Dat leidt tot de al genoemde jaarlijkse terugdringing van schadelijke uitstoot. “Op volgeladen accu’s is de elektrische asfaltspreidmachine acht tot tien uur inzetbaar. Naast de emissievoordelen maakt deze machine aanzienlijk minder geluid dan de huidige machines”, somt BAM de andere pluspunten van het uitstootvrije materieel op.

Emissieloze asfaltset in 2022

Zo’n 90 procent van het machinepark van BAM Infra Nederland draait op Stage V-motoren met HVO als brandstof. Het bedrijf streeft ernaar om medio 2022 de eerste volledig emissieloze asfaltset op de weg te hebben staan. In het kader van duurzaamheid worden ook andere inspanningen gedaan, zoals medewerkers gericht trainen en het realiseren van de eerste elektrische wals ter wereld in 2020.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

BAM eist wereldprimeur elektrische asfaltspreidmachine op | Infrasite
Elektrische asfaltspreidmachine. Foto: BAM

BAM eist wereldprimeur elektrische asfaltspreidmachine op

Foto: persbericht BAM

BAM Infra Nederland heeft de eerste volledig elektrische asfaltspreidmachine ter wereld gepresenteerd. Vergeleken met een exemplaar op brandstof wordt er ruim 93.000 kilogram minder CO2 en 115.000 gram minder stikstofoxide per jaar mee uitgestoten. Wirtgen en New Electric tekenden voor de ombouw.

De drie partijen hebben de Stage V-motor vervangen door een elektrische aandrijving. Deze bestaat uit een vaste batterij van 270 kWh en twee slim geschakelde elektromotoren. “Met een tweede 270 KWh-batterij kan het materieel na een lange draaidag direct door naar een volgende opdracht. Deze wisselaccu is ook geschikt om in andere machines te gebruiken”, legt het bouwbedrijf uit.

Acht tot tien uur inzetbaar

Per draaidag van acht uur wordt met de machine het verbruik van zo’n 150 liter diesel uitgespaard. Dat leidt tot de al genoemde jaarlijkse terugdringing van schadelijke uitstoot. “Op volgeladen accu’s is de elektrische asfaltspreidmachine acht tot tien uur inzetbaar. Naast de emissievoordelen maakt deze machine aanzienlijk minder geluid dan de huidige machines”, somt BAM de andere pluspunten van het uitstootvrije materieel op.

Emissieloze asfaltset in 2022

Zo’n 90 procent van het machinepark van BAM Infra Nederland draait op Stage V-motoren met HVO als brandstof. Het bedrijf streeft ernaar om medio 2022 de eerste volledig emissieloze asfaltset op de weg te hebben staan. In het kader van duurzaamheid worden ook andere inspanningen gedaan, zoals medewerkers gericht trainen en het realiseren van de eerste elektrische wals ter wereld in 2020.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam