Pilot bouwkeet Dura Vermeer

Kan een elektrische auto de bouwkeet uitstootvrij maken?

Wie wil verduurzamen, probeert wel eens wat. Dat geldt ook voor Dura Vermeer, dat momenteel uitzoekt of het zijn bouwketen emissieloos kan maken door ze te laten draaien op de accu’s van elektrische auto’s. En als het idee werkt, wordt het mogelijk nog dit jaar verder uitgerold. Ook Hyundai en AirQon werken mee aan de pilot.

De test vindt plaats op het project Windplanblauw in Flevoland. Belangrijk element is de Hyundai IONIQ 5, want die is voorzien van de nieuwste Vehicle to Load-technologie. En dat maakt het mogelijk om de energie van de autobatterij te gebruiken om andere apparaten of objecten van stroom te voorzien. Een bouwkeet vergt zo’n 6 tot 8 kWh aan stroom per dag, terwijl de V2L-functie van de Hyundai IONIQ 5 een vermogen van 3,6 kW. Dat zou genoeg moeten zijn om niet alleen het dagelijkse woon-werkverkeer af te leggen, maar ook om voldoende elektriciteit te leveren om een bouwkeet een hele werkdag te laten functioneren.

Extern accupakket opladen op bouwplaats

“In deze pilot testen we hoe de stroom rechtstreeks aan de auto onttrokken kan worden ten behoeve van de keet”, licht Dura Vermeer toe. “Een andere techniek die onderzocht wordt, is het opladen van een extern accupakket op de bouwplaats. Dit pakket kan op zijn beurt na werktijd de elektrische machines op de bouwplaats weer opladen. Uiteindelijk moet dit leiden tot een volledige reductie van fossiele brandstoffen.”

De bijdrage van Hyundai bestaat uit het leveren van het testvoertuig en zo laten zien waartoe de V2L-techniek in staat is. AirQon brengt kennis in over het inzetten van elektrische auto’s als aggregaat. Het bedrijf heeft daarmee al ervaring opgedaan in de festivalbranche. Het is die sectoroverstijgende samenwerking waar Dura Vermeer-directeur Gijs Naarding erg enthousiast over is.

“Met de techniek van Hyundai en de ervaring van AirQon kunnen we snel concrete stappen zetten. De oplossing is een slimme en toegankelijke manier om werkplekken te voorzien van emissieloze energie. Dat maakt het resultaat van de pilot ook interessant voor gemeentes, opdrachtgevers, bouwers, energiecentra en de automobielsector.”

Zoveel mogelijk elektrisch materieel

Voor Dura Vermeer zelf is de uitkomst van de pilot uiteraard ook van belang, want het bedrijf werkt onder meer toe naar volledig uitstootvrij opereren op bouwplaatsen vanaf 2025. “Dit gebeurt al door te werken vanuit centrale hubs om transportbewegingen te reduceren, zoveel mogelijk elektrisch materieel in te zetten en zonne-energie op te wekken voor mobiele oplaadcontainers en duurzame bouwketen. De inzet van elektrische auto’s voor stroom is een mooie volgende stap richting het waarmaken van deze ambitie.”

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Kan een elektrische auto de bouwkeet uitstootvrij maken? | Infrasite
Pilot bouwkeet Dura Vermeer

Kan een elektrische auto de bouwkeet uitstootvrij maken?

Wie wil verduurzamen, probeert wel eens wat. Dat geldt ook voor Dura Vermeer, dat momenteel uitzoekt of het zijn bouwketen emissieloos kan maken door ze te laten draaien op de accu’s van elektrische auto’s. En als het idee werkt, wordt het mogelijk nog dit jaar verder uitgerold. Ook Hyundai en AirQon werken mee aan de pilot.

De test vindt plaats op het project Windplanblauw in Flevoland. Belangrijk element is de Hyundai IONIQ 5, want die is voorzien van de nieuwste Vehicle to Load-technologie. En dat maakt het mogelijk om de energie van de autobatterij te gebruiken om andere apparaten of objecten van stroom te voorzien. Een bouwkeet vergt zo’n 6 tot 8 kWh aan stroom per dag, terwijl de V2L-functie van de Hyundai IONIQ 5 een vermogen van 3,6 kW. Dat zou genoeg moeten zijn om niet alleen het dagelijkse woon-werkverkeer af te leggen, maar ook om voldoende elektriciteit te leveren om een bouwkeet een hele werkdag te laten functioneren.

Extern accupakket opladen op bouwplaats

“In deze pilot testen we hoe de stroom rechtstreeks aan de auto onttrokken kan worden ten behoeve van de keet”, licht Dura Vermeer toe. “Een andere techniek die onderzocht wordt, is het opladen van een extern accupakket op de bouwplaats. Dit pakket kan op zijn beurt na werktijd de elektrische machines op de bouwplaats weer opladen. Uiteindelijk moet dit leiden tot een volledige reductie van fossiele brandstoffen.”

De bijdrage van Hyundai bestaat uit het leveren van het testvoertuig en zo laten zien waartoe de V2L-techniek in staat is. AirQon brengt kennis in over het inzetten van elektrische auto’s als aggregaat. Het bedrijf heeft daarmee al ervaring opgedaan in de festivalbranche. Het is die sectoroverstijgende samenwerking waar Dura Vermeer-directeur Gijs Naarding erg enthousiast over is.

“Met de techniek van Hyundai en de ervaring van AirQon kunnen we snel concrete stappen zetten. De oplossing is een slimme en toegankelijke manier om werkplekken te voorzien van emissieloze energie. Dat maakt het resultaat van de pilot ook interessant voor gemeentes, opdrachtgevers, bouwers, energiecentra en de automobielsector.”

Zoveel mogelijk elektrisch materieel

Voor Dura Vermeer zelf is de uitkomst van de pilot uiteraard ook van belang, want het bedrijf werkt onder meer toe naar volledig uitstootvrij opereren op bouwplaatsen vanaf 2025. “Dit gebeurt al door te werken vanuit centrale hubs om transportbewegingen te reduceren, zoveel mogelijk elektrisch materieel in te zetten en zonne-energie op te wekken voor mobiele oplaadcontainers en duurzame bouwketen. De inzet van elektrische auto’s voor stroom is een mooie volgende stap richting het waarmaken van deze ambitie.”

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.