Elektrische minishovel H. van Wijk

Subsidie Schoon en Emissieloos Bouwen uitgesteld

Elektrische minishovel foto H. van Wijk Infra

De subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwen gaat niet zoals gepland in september van start. Dat komt door de complexiteit van de regeling, het feit dat het kabinet demissionair is en het coronavirus.

Die uitleg is bij het uitstelbericht gegeven door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, meldt Bouwend Nederland. De brancheorganisatie spreekt van “een grote tegenvaller, omdat veel van onze leden in de startblokken staan om te investeren in emissiearme of emissieloze technieken.”

In die startblokken moeten ze door het uitstel nog een tijdje blijven staan. De subsidie zal naar verwachting zo’n 40 tot 50 procent van de meerkosten van uitstootvrij materieel ten opzichte van machines met een verbrandingsmotor dekken. Veel ondernemers die met emissiearm of emissieloos materieel aan de slag willen, wachten daarom met investeren tot de subsidie er alsnog is.

500 miljoen euro beschikbaar

Het ministerie verwacht nu dat de regeling in januari volgend jaar alsnog wordt opengesteld. “Al lijkt dat ook nog behoorlijk ambitieus”, vindt Bouwend Nederland. Vroeg of laat zal de subsidie er echter komen en dan is er in totaal 500 miljoen euro beschikbaar om het machinepark in de bouw te verduurzamen. Het is de bedoeling dat het geld alleen beschikbaar wordt gesteld voor emissiearme en emissieloze machines waarvoor normaal materieel met een verbrandingsmotor wordt ingezet. De subsidie kan worden gebruikt voor het aanschaffen en ombouwen van machines, maar ook voor het aanjagen van subsidies.

Lees ook de volgende artikelen over uitstootvrije infra:

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Subsidie Schoon en Emissieloos Bouwen uitgesteld | Infrasite
Elektrische minishovel H. van Wijk

Subsidie Schoon en Emissieloos Bouwen uitgesteld

Elektrische minishovel foto H. van Wijk Infra

De subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwen gaat niet zoals gepland in september van start. Dat komt door de complexiteit van de regeling, het feit dat het kabinet demissionair is en het coronavirus.

Die uitleg is bij het uitstelbericht gegeven door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, meldt Bouwend Nederland. De brancheorganisatie spreekt van “een grote tegenvaller, omdat veel van onze leden in de startblokken staan om te investeren in emissiearme of emissieloze technieken.”

In die startblokken moeten ze door het uitstel nog een tijdje blijven staan. De subsidie zal naar verwachting zo’n 40 tot 50 procent van de meerkosten van uitstootvrij materieel ten opzichte van machines met een verbrandingsmotor dekken. Veel ondernemers die met emissiearm of emissieloos materieel aan de slag willen, wachten daarom met investeren tot de subsidie er alsnog is.

500 miljoen euro beschikbaar

Het ministerie verwacht nu dat de regeling in januari volgend jaar alsnog wordt opengesteld. “Al lijkt dat ook nog behoorlijk ambitieus”, vindt Bouwend Nederland. Vroeg of laat zal de subsidie er echter komen en dan is er in totaal 500 miljoen euro beschikbaar om het machinepark in de bouw te verduurzamen. Het is de bedoeling dat het geld alleen beschikbaar wordt gesteld voor emissiearme en emissieloze machines waarvoor normaal materieel met een verbrandingsmotor wordt ingezet. De subsidie kan worden gebruikt voor het aanschaffen en ombouwen van machines, maar ook voor het aanjagen van subsidies.

Lees ook de volgende artikelen over uitstootvrije infra:

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam