Circulair viaduct. Foto: GBN

Hoogwaardig hergebruik van bestaande kunstwerken in nieuw viaduct

Het hergebruik van materialen in civiele kunstwerken komt steeds een stapje dichterbij. Het consortium Closing the Loop gaat voor Rijkswaterstaat een prototype van een viaduct maken dat is gebaseerd op het hoogwaardige hergebruik van onderdelen uit bestaande objecten.

In het kader van de Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten van Rijkswaterstaat mogen drie prototypes daadwerkelijk worden gerealiseerd. In een reeks korte artikelen worden deze concepten toegelicht. Deel 3 (slot): Closing the Loop van Nebest, Antea Group, Strukton Civiel en GBN Groep.

Closing the Loop bestaat uit Nebest, Antea Group, Strukton Civiel en GBN. Zij zien het feit dat ze hun idee voor een circulair viaduct mogen vertalen in een prototype als “een grote stap in de richting van een klimaatneutrale en circulaire infrastructuur.” Het consortium gaat nu verder met het realiseren van het concept. Daarin wordt  samengewerkt met de kennispartners IMd, NEN, Madaster, TNO en de gemeente Amsterdam.

Geen materiaal verloren

“Met Closing the Loop wordt de cirkel voor hoogwaardig hergebruik van bestaande kunstwerken gesloten. Het consortium toonde de haalbaarheid aan van de realisatie van de eerste tien viaducten met 70 procent hoogwaardig hergebruikte objectonderdelen in de komende paar jaar. De overige 30% wordt hoogwaardig gerecycled. Dit betekent dat er in de basis geen materiaal verloren gaat.”

Dit is volgens de betrokken partijen duurzamer en economisch aantrekkelijker dan de huidige wijze van bouwen. Het concept houdt in dat bruikbare bouwblokken uit oude bruggen en viaducten worden geoogst, om deze volledig te hergebruiken in nieuwe objecten. Zo gaat er niets verloren en wordt er op kosten en  materiaal bespaard. “Het doel van de combinatie is om deze werkwijze de norm te laten worden, tenzij echt niet anders kan.”

‘De tijd dringt’

Wouter van den Berg nam namens Nebest het initiatief voor Closing the Loop. Hij speelde al langer met de gedachte van een innovatie voor hergebruik en circulariteit, ook omdat de tijd volgens hem dringt. “Als er nu geen verandering plaatsvindt, is het te laat. Maar liefst 70 procent van bestaande kunstwerken wordt niet duurzaam gesloopt voor het einde van de technische levensduur. Dit terwijl schaarste van primaire grondstoffen mondiaal toeneemt. Binnen Closing the Loop geloven we dat bestaande kunstwerken een tweede leven verdienen in de vorm van nieuwe kunstwerken.”

Lees ook onze artikelen over de andere twee prototypes die gerealiseerd worden:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.