B&S VISI structureert de complexe onderlinge projectcommunicatie

De monumentale dubbele basculebrug Hogesluis in de Sarphatistraat over de Amstel is met de Blauwbrug in 1883 gebouwd om de stad allure te geven voor de Internationale Koloniale Tentoonstelling. Met name de Hogesluis is altijd een zorgenkindje geweest; door het ophaalgedeelte ontbreekt het verband in de brug. Bovendien wordt de brug veel zwaarder belast dan gedacht – inmiddels waren beide helften al 14 cm naar elkaar toebewogen. Tijd voor een rigoureuze renovatie.

De lat ligt hoog voor deze monumentale brug

Maar renovatie is niet eenvoudig: de neo-classicistische brug is geheel voorzien van bewerkt natuursteen en een rijke decoratie. Om maar één detail te noemen: lantaarndragers gevormd als scheepsboegen, met bijpassende lantaarns. Hoe behoud je bij renovatie die monumentale waarde?

Uiteindelijk bleek de brug volledig nieuwe fundamenten en een nieuw skelet nodig te hebben. Natuurstenen decoraties zijn volledig verwijderd, worden hersteld en na de renovatie weer aangebracht. Zo staat er straks een nieuwe brug met een grotendeels historische, monumentale afwerking.

Communicatie essentieel om de zaak in de hand te houden

Aan zo’n complexe renovatie werken veel partijen: opdrachtgever, directie­voerder, adviseurs, aannemers. Dan is een goede communicatie en vastlegging van de afspraken essentieel om de zaken in de hand te houden. Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV) gebruikt daarvoor B&S VISI van Bakker & Spees. Directievoerder Jeffrey Raadschelders: “Ik kan nu alle cruciale informatie direct boven tafel halen, van de opdracht tot de prestatieverklaring aan toe. Alle beslispunten zijn helder. Bij een wijziging komt er een offerte, een adviseur of wij als toezichthouder kunnen daar nog informatie aan toevoegen. Pas na akkoord van de opdrachtgever kunnen we verder. En na de prestatieverklaring volgt een betaalbaarstelling, zo houden we alles in de hand.”

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Bakker & Spees