Roest vangen onder Waalbrug blijkt ingewikkelde opgave

Waalbrug
De Waalbrug bij Nijmegen in 2022 Felix Winkelnkemper/Flickr

Het ophangen van netten onder de Waalbrug – een van de maatregelen om te voorkomen dat afbladderende roestschilfers naar beneden vallen – blijkt gecompliceerder dan gedacht. De installatie van de netten is stilgelegd om te onderzoeken hoe ze op een veilige manier kunnen worden geplaatst.

Er bestaan al langer zorgen over loszittend roest onder de brug bij de Gelderse stad, schrijft Dagblad De Gelderlander. Rijkswaterstaat begon daarom op 9 juli met onderhoud aan de brug. Ook werden er al enkele netten opgehangen. Die moeten de rivier en alles dat daarop vaart of daarin zwemt beschermen tegen vallende schilfers. Ze blijven daar in ieder geval tot er komend najaar een nieuwe inspectie heeft plaatsgevonden.

Deze week zouden ook de laatste exemplaren worden geïnstalleerd, maar dat blijkt ingewikkelder dan gedacht. “Er moeten aanvullende maatregelen komen om dit werk, dus het ophangen van de netten, veilig te kunnen uitvoeren”, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat tegen het dagblad. ”Het is een complexe situatie. De Waal is een drukbevaren rivier, onder de brug kan het flink waaien. Er kunnen zich allerlei gevaarlijke situaties voordoen.”

Het werk is nu stilgelegd tot er aanvullende maatregelen zijn getroffen. Wat die maatregelen precies zijn en wanneer de laatste netten er hangen, kon RWS nog niet zeggen.

Pas in 2030 schilderbeurt

UPDATE: Het werk is inmiddels hervat en zou aankomende vrijdag in principe klaar moeten zijn. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat weten dat de brug, ondanks de problemen, pas in 2030 opnieuw geschilderd wordt. Volgens Rijkswaterstaat is schilderen “constructief nog niet nodig” en op dit moment nog te duur. Dit omdat het verwijderen van de oude verflaag met chroom-6 naar verwachting tientallen miljoenen kost.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Alexander Molendijk

Bron: De Gelderlander

Roest vangen onder Waalbrug blijkt ingewikkelde opgave | Infrasite

Roest vangen onder Waalbrug blijkt ingewikkelde opgave

Waalbrug
De Waalbrug bij Nijmegen in 2022 Felix Winkelnkemper/Flickr

Het ophangen van netten onder de Waalbrug – een van de maatregelen om te voorkomen dat afbladderende roestschilfers naar beneden vallen – blijkt gecompliceerder dan gedacht. De installatie van de netten is stilgelegd om te onderzoeken hoe ze op een veilige manier kunnen worden geplaatst.

Er bestaan al langer zorgen over loszittend roest onder de brug bij de Gelderse stad, schrijft Dagblad De Gelderlander. Rijkswaterstaat begon daarom op 9 juli met onderhoud aan de brug. Ook werden er al enkele netten opgehangen. Die moeten de rivier en alles dat daarop vaart of daarin zwemt beschermen tegen vallende schilfers. Ze blijven daar in ieder geval tot er komend najaar een nieuwe inspectie heeft plaatsgevonden.

Deze week zouden ook de laatste exemplaren worden geïnstalleerd, maar dat blijkt ingewikkelder dan gedacht. “Er moeten aanvullende maatregelen komen om dit werk, dus het ophangen van de netten, veilig te kunnen uitvoeren”, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat tegen het dagblad. ”Het is een complexe situatie. De Waal is een drukbevaren rivier, onder de brug kan het flink waaien. Er kunnen zich allerlei gevaarlijke situaties voordoen.”

Het werk is nu stilgelegd tot er aanvullende maatregelen zijn getroffen. Wat die maatregelen precies zijn en wanneer de laatste netten er hangen, kon RWS nog niet zeggen.

Pas in 2030 schilderbeurt

UPDATE: Het werk is inmiddels hervat en zou aankomende vrijdag in principe klaar moeten zijn. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat weten dat de brug, ondanks de problemen, pas in 2030 opnieuw geschilderd wordt. Volgens Rijkswaterstaat is schilderen “constructief nog niet nodig” en op dit moment nog te duur. Dit omdat het verwijderen van de oude verflaag met chroom-6 naar verwachting tientallen miljoenen kost.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Alexander Molendijk

Bron: De Gelderlander