Grondig onderzoek naar staat van bijna 60 jaar oude Zeelandbrug

Zeelandbrug
De Zeelandbrug in vol ornaat. Shutterstock/Steve Photography

De provincie Zeeland tekende vandaag een overeenkomst met de TU Delft en een aantal andere organisaties, waaronder ingenieursbureau Witteveen en Bos, om de exacte staat van de Zeelandbrug te gaan onderzoeken. Die brug werd in 1965 gebouwd en zal waarschijnlijk in de komende jaren gerenoveerd of mogelijk zelfs vervangen moeten worden. Al hoopt heel Zeeland niet op dat laatste scenario.

De Zeelandbrug verbindt sinds 15 december 1965 de Zeeuwse eilanden Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland. De brug kwam in plaats van de veerverbinding Zierikzee-Kats en is ruim vijf kilometer lang. Volgend jaar december wordt de Zeelandbrug 60 jaar oud. Sinds de bouw is de brug stelselmatig gecontroleerd en zijn er onderhoudswerkzaamheden verricht, maar een onderzoek naar de precieze staat van de constructie is nooit gedaan. De provincie Zeeland is eigenaar van de brug.

“Maar het onderzoek dat er nu aan zit te komen is wel echt wat anders, dan de tweejaarlijkse controles die de provincie tot nu toe uitvoerde, zegt Floris Besseling van Witteveen en Bos woensdag tegen het Radio 1 Journaal. Voor de monitoring wordt twee jaar uitgetrokken. Daarna moet duidelijk zijn hoe de staat van de brug is en wat er eventueel moet gebeuren om die staat te consolideren of verbeteren.

In het onderzoek dat nu van start gaat het vooral om herberekeningen. De brug wordt anno 2024 heviger belast dan in de jaren zestig en zeventig, toen de brug net open was. “Bij die herberekeningen kijken we simpelweg of de brug in de toekomst nog sterk genoeg is”, aldus Besseling. “Aan die herberekeningen, dat zijn dus computermodellen, worden allemaal aannames gekoppeld, zoals bijvoorbeeld: hoe reageert een brug op bepaalde belasting, zoals door het verkeer. Deze aannames zijn alleen best onzeker en dus is de monitoring belangrijk. Daarmee kunnen we de aannames beter vaststellen. Doel van het onderzoek is dan om meer zekerheid te krijgen over hoe de brug zich in toekomst zal houden.

Geen Merwedebrug-scenario

De provincie Zeeland is het monitoringsproject gestart omdat het niet voor verrassingen wil komen te staan, zoals ze in Zuid-Holland verrast werden door de slechte staat waarin de Merwedebrug zich bevond. De in 1961 in gebruik genomen brug moest in oktober 2016 plotseling worden afgesloten voor verkeer zwaarder dan 3,5 ton. Vanwege haarscheurtjes in de constructie bleek de brug op dat moment nog een restlevensduur van zes dagen (,,,) te hebben. De belangrijkste 24 verbindingen van de brug werden verstevigd met stalen platen, waardoor de brug nu nog in gebruik is, maar wél vervangen gaat worden door een nieuwe brug.

Besseling wil niet op de zaken vooruitlopen. “Het is heel goed wat de provincie Zeeland hier doet, namelijk niet de kop in het zand steken. Ze willen gewoon weten hoe het met hun brug is. Als er dan mocht uitkomen dat er toch flink wat problemen zijn, dan moeten we dan gaan kijken hoe we daar het beste mee om kunnen gaan”, aldus Besseling, die de Zeelandbrug zowel letterlijk als figuurlijk een kunstwerk vindt. Hij zou het daarom zonde vinden als de brug moet worden vervangen.

Dat de brug iconisch genoemd wordt, komt onder meer door de lengte. Volgens Besseling zijn er internationaal ook weinig bruggen die te vergelijken zijn met de Zeelandbrug. Ook het belang van de brug voor Zeeland is niet de onderschatten. “Toen hij werd gebouwd veranderde dat echt het leven van de Zeeuwen”, weet Besseling. In eerste instantie werd er nog tol geheven voor gebruikers van de brug. “Dat heeft natuurlijk ook invloed op de hoeveelheid verkeer die van zo’n brug gebruik maakt en dus ook op de belasting die het kunstwerk te verduren krijgt. De tolheffing vond plaats tot 1993. Een ‘enkeltje’ over de brug kostte destijds 5 gulden. Tot 1972 was de Zeelandbrug de langste brug van Europa. Vijftig jaar na de bouw werd de Zeelandbrug uitgeroepen tot rijksmonument.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.

Grondig onderzoek naar staat van bijna 60 jaar oude Zeelandbrug | Infrasite

Grondig onderzoek naar staat van bijna 60 jaar oude Zeelandbrug

Zeelandbrug
De Zeelandbrug in vol ornaat. Shutterstock/Steve Photography

De provincie Zeeland tekende vandaag een overeenkomst met de TU Delft en een aantal andere organisaties, waaronder ingenieursbureau Witteveen en Bos, om de exacte staat van de Zeelandbrug te gaan onderzoeken. Die brug werd in 1965 gebouwd en zal waarschijnlijk in de komende jaren gerenoveerd of mogelijk zelfs vervangen moeten worden. Al hoopt heel Zeeland niet op dat laatste scenario.

De Zeelandbrug verbindt sinds 15 december 1965 de Zeeuwse eilanden Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland. De brug kwam in plaats van de veerverbinding Zierikzee-Kats en is ruim vijf kilometer lang. Volgend jaar december wordt de Zeelandbrug 60 jaar oud. Sinds de bouw is de brug stelselmatig gecontroleerd en zijn er onderhoudswerkzaamheden verricht, maar een onderzoek naar de precieze staat van de constructie is nooit gedaan. De provincie Zeeland is eigenaar van de brug.

“Maar het onderzoek dat er nu aan zit te komen is wel echt wat anders, dan de tweejaarlijkse controles die de provincie tot nu toe uitvoerde, zegt Floris Besseling van Witteveen en Bos woensdag tegen het Radio 1 Journaal. Voor de monitoring wordt twee jaar uitgetrokken. Daarna moet duidelijk zijn hoe de staat van de brug is en wat er eventueel moet gebeuren om die staat te consolideren of verbeteren.

In het onderzoek dat nu van start gaat het vooral om herberekeningen. De brug wordt anno 2024 heviger belast dan in de jaren zestig en zeventig, toen de brug net open was. “Bij die herberekeningen kijken we simpelweg of de brug in de toekomst nog sterk genoeg is”, aldus Besseling. “Aan die herberekeningen, dat zijn dus computermodellen, worden allemaal aannames gekoppeld, zoals bijvoorbeeld: hoe reageert een brug op bepaalde belasting, zoals door het verkeer. Deze aannames zijn alleen best onzeker en dus is de monitoring belangrijk. Daarmee kunnen we de aannames beter vaststellen. Doel van het onderzoek is dan om meer zekerheid te krijgen over hoe de brug zich in toekomst zal houden.

Geen Merwedebrug-scenario

De provincie Zeeland is het monitoringsproject gestart omdat het niet voor verrassingen wil komen te staan, zoals ze in Zuid-Holland verrast werden door de slechte staat waarin de Merwedebrug zich bevond. De in 1961 in gebruik genomen brug moest in oktober 2016 plotseling worden afgesloten voor verkeer zwaarder dan 3,5 ton. Vanwege haarscheurtjes in de constructie bleek de brug op dat moment nog een restlevensduur van zes dagen (,,,) te hebben. De belangrijkste 24 verbindingen van de brug werden verstevigd met stalen platen, waardoor de brug nu nog in gebruik is, maar wél vervangen gaat worden door een nieuwe brug.

Besseling wil niet op de zaken vooruitlopen. “Het is heel goed wat de provincie Zeeland hier doet, namelijk niet de kop in het zand steken. Ze willen gewoon weten hoe het met hun brug is. Als er dan mocht uitkomen dat er toch flink wat problemen zijn, dan moeten we dan gaan kijken hoe we daar het beste mee om kunnen gaan”, aldus Besseling, die de Zeelandbrug zowel letterlijk als figuurlijk een kunstwerk vindt. Hij zou het daarom zonde vinden als de brug moet worden vervangen.

Dat de brug iconisch genoemd wordt, komt onder meer door de lengte. Volgens Besseling zijn er internationaal ook weinig bruggen die te vergelijken zijn met de Zeelandbrug. Ook het belang van de brug voor Zeeland is niet de onderschatten. “Toen hij werd gebouwd veranderde dat echt het leven van de Zeeuwen”, weet Besseling. In eerste instantie werd er nog tol geheven voor gebruikers van de brug. “Dat heeft natuurlijk ook invloed op de hoeveelheid verkeer die van zo’n brug gebruik maakt en dus ook op de belasting die het kunstwerk te verduren krijgt. De tolheffing vond plaats tot 1993. Een ‘enkeltje’ over de brug kostte destijds 5 gulden. Tot 1972 was de Zeelandbrug de langste brug van Europa. Vijftig jaar na de bouw werd de Zeelandbrug uitgeroepen tot rijksmonument.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.