Knooppunt snelweg Texas. Foto: iStock / RoschetzkyI Stockphoto

Ruim één op drie bruggen VS in slechte staat

Knooppunt snelweg Texas. Foto: iStock / RoschetzkyI Stockphoto (onbeperkt gebruik)

In de Verenigde Staten is 36 procent van alle bruggen hard toe aan renovatie of vervanging. Dit geldt voor bijna 224.000 objecten. Hiervan moeten er 78.000 daadwerkelijk worden vervangen en 43.500 exemplaren hebben zelfs de status ‘structureel gebrekkig’. Dat blijkt uit onderzoek van de American Road & Transportation Builders Association (ARTBA).

De Amerikaanse infrastructuur is er over het algemeen niet best aan toe. Het is dan ook niet voor niets dat er onlangs een omvangrijk en duur plan van president Joe Biden werd goedgekeurd. Daarmee wordt er zo’n 1 triljoen dollar, omgerekend ongeveer 865 miljoen euro, vrijgemaakt om met name wegen, spoorlijnen en bruggen aan te pakken. De noodzaak daarvan werd onlangs nog maar eens onderstreept door een incident: in Pittsburgh stortte een brug in, enkele uren voordat Biden de stad aandeed om over zijn plannen te vertellen.

167,5 miljoen voertuigbewegingen per dag

Het ARTBA-onderzoek komt dus in elk geval op een relevant moment, omdat het onderstreept welke enorme opgave er ligt. Als de ongeveer 224.000 bruggen die gerepareerd of vervangen moeten worden achter elkaar werden gelegd, dan zou een object met een lengte van bijna 10.000 kilometer ontstaan. En de 43.500 bruggen die de kwalificatie ‘structureel gebrekkig’ verdienen, verwerken dagelijks bij elkaar 167,5 miljoen voertuigbewegingen. Er zijn ook veel bruggen redelijk aan toe: 48 procent laat vooral kleine tekenen van slijtage en verslechtering zien.

Het is overigens niet zo dat er helemaal geen vooruitgang wordt geboekt. De bruggen die er qua structuur echt ondermaats aan toe zijn, maakten in 2021 precies 7 procent van het totaal uit. In 2020 was dat nog 7,3 procent. Maar het tempo waarin slechte bruggen die status verliezen, ligt desondanks laag. Als het lukt om de snelheid van 2020 op 2021 erin te houden, dan duurt het nog steeds dertig jaar voor geen enkele Amerikaanse brug nog structureel gebrekkig is – in theorie tenminste.

35% van de bruggen compleet vervangen

Waar nu 36 procent van de bruggen onder handen moet worden genomen, was dat in 2017 nog 39 procent. Sindsdien nam dat aandeel geleidelijk af, zo laat het ARTBA-rapport zien. Van de bruggen die werk nodig hebben, gaat het in 35 procent van de gevallen om complete vervanging. Bij 3 procent moet het wegdek worden vervangen. Verder komen het verwijden en herstellen van het brugdek en structurele aanpassingen veel voor: allemaal in 17 tot 23 procent van de gevallen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Ruim één op drie bruggen VS in slechte staat | Infrasite
Knooppunt snelweg Texas. Foto: iStock / RoschetzkyI Stockphoto

Ruim één op drie bruggen VS in slechte staat

Knooppunt snelweg Texas. Foto: iStock / RoschetzkyI Stockphoto (onbeperkt gebruik)

In de Verenigde Staten is 36 procent van alle bruggen hard toe aan renovatie of vervanging. Dit geldt voor bijna 224.000 objecten. Hiervan moeten er 78.000 daadwerkelijk worden vervangen en 43.500 exemplaren hebben zelfs de status ‘structureel gebrekkig’. Dat blijkt uit onderzoek van de American Road & Transportation Builders Association (ARTBA).

De Amerikaanse infrastructuur is er over het algemeen niet best aan toe. Het is dan ook niet voor niets dat er onlangs een omvangrijk en duur plan van president Joe Biden werd goedgekeurd. Daarmee wordt er zo’n 1 triljoen dollar, omgerekend ongeveer 865 miljoen euro, vrijgemaakt om met name wegen, spoorlijnen en bruggen aan te pakken. De noodzaak daarvan werd onlangs nog maar eens onderstreept door een incident: in Pittsburgh stortte een brug in, enkele uren voordat Biden de stad aandeed om over zijn plannen te vertellen.

167,5 miljoen voertuigbewegingen per dag

Het ARTBA-onderzoek komt dus in elk geval op een relevant moment, omdat het onderstreept welke enorme opgave er ligt. Als de ongeveer 224.000 bruggen die gerepareerd of vervangen moeten worden achter elkaar werden gelegd, dan zou een object met een lengte van bijna 10.000 kilometer ontstaan. En de 43.500 bruggen die de kwalificatie ‘structureel gebrekkig’ verdienen, verwerken dagelijks bij elkaar 167,5 miljoen voertuigbewegingen. Er zijn ook veel bruggen redelijk aan toe: 48 procent laat vooral kleine tekenen van slijtage en verslechtering zien.

Het is overigens niet zo dat er helemaal geen vooruitgang wordt geboekt. De bruggen die er qua structuur echt ondermaats aan toe zijn, maakten in 2021 precies 7 procent van het totaal uit. In 2020 was dat nog 7,3 procent. Maar het tempo waarin slechte bruggen die status verliezen, ligt desondanks laag. Als het lukt om de snelheid van 2020 op 2021 erin te houden, dan duurt het nog steeds dertig jaar voor geen enkele Amerikaanse brug nog structureel gebrekkig is – in theorie tenminste.

35% van de bruggen compleet vervangen

Waar nu 36 procent van de bruggen onder handen moet worden genomen, was dat in 2017 nog 39 procent. Sindsdien nam dat aandeel geleidelijk af, zo laat het ARTBA-rapport zien. Van de bruggen die werk nodig hebben, gaat het in 35 procent van de gevallen om complete vervanging. Bij 3 procent moet het wegdek worden vervangen. Verder komen het verwijden en herstellen van het brugdek en structurele aanpassingen veel voor: allemaal in 17 tot 23 procent van de gevallen.

Auteur: Vincent Krabbendam