Bergwijkbrug Merelbeke (foto ipv Delft)

Betonbrug met Nederlands tintje geopend in België

Bij persbericht ipv Delft

Een nieuwe brug in het Belgische Merelbeke moest zorgen voor meer doorstroming en verkeersveiligheid, maar geen afbreuk doen aan de bijzondere vorm en structuur van de oorspronkelijke brug. Het resulteerde in een extern nagespannen betonbrug met een bijzonder constructief concept met Nederlands tintje.

Het ontwerp van de nieuwe Bergwijkbrug in Merelbeke bij Gent is er namelijk een van ipv Delft, dat de handen ineensloeg met het Belgische SBE. Een belangrijke eis bij de aanbesteding was dat de nieuwe brug moest aansluiten bij de bijzondere vorm en structuur van de oorspronkelijke Bergwijkbrug. Dit was een zeldzame zelfverankerde betonnen hangbrug, een van de ontwerpen van professor Daniël Vandepitte.

De bestaande brug uit 1957 was aan vervanging toe en bovendien een knelpunt in het lokale fietsnetwerk. De fietssnelweg F40, die een ring rond Gent vormt, loopt over de brug heen. De nieuwe vervangende brug – die deze week officieel is geopend – is een stuk breder en heeft een apart gedeelte voor fietsers. Het uitkragende fietsdek is van vezelversterkt composiet.

Relatief lage pylonen

Voor de nieuwe brug koos het ontwerpteam voor een – zoals ze het zelf omschrijven – bijzonder constructief concept: een extern nagespannen betonbrug. “Bij dit type brug, ook wel extradosed brug genoemd, zijn de pylonen relatief laag en de hoek waaronder de tuien aan het dek zijn bevestigd relatief klein”, legt ipv Delft uit. “De kabels leiden de belasting naar de pylonen en zetten tegelijkertijd de betonnen liggers onder druk, waardoor die een grote belasting kunnen dragen. Het concept is mede gekozen op basis van life cycle analysis en life cycle costs.”

De functionele verlichting bestaat uit hangarmaturen aan spankabels. Hiervoor is gekozen zodat de verlichting niets afdoet aan de brugconstructie. “Daarnaast zit er verlichting in de handregel van het transparante hekwerk en komt er accentverlichting op de bovenzijde van de betonnen pylonen. Hierdoor is de kenmerkende vorm van de betonnen constructie straks ook ’s nachts goed herkenbaar.”

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder Infrasite.nl.

Betonbrug met Nederlands tintje geopend in België | Infrasite
Bergwijkbrug Merelbeke (foto ipv Delft)

Betonbrug met Nederlands tintje geopend in België

Bij persbericht ipv Delft

Een nieuwe brug in het Belgische Merelbeke moest zorgen voor meer doorstroming en verkeersveiligheid, maar geen afbreuk doen aan de bijzondere vorm en structuur van de oorspronkelijke brug. Het resulteerde in een extern nagespannen betonbrug met een bijzonder constructief concept met Nederlands tintje.

Het ontwerp van de nieuwe Bergwijkbrug in Merelbeke bij Gent is er namelijk een van ipv Delft, dat de handen ineensloeg met het Belgische SBE. Een belangrijke eis bij de aanbesteding was dat de nieuwe brug moest aansluiten bij de bijzondere vorm en structuur van de oorspronkelijke Bergwijkbrug. Dit was een zeldzame zelfverankerde betonnen hangbrug, een van de ontwerpen van professor Daniël Vandepitte.

De bestaande brug uit 1957 was aan vervanging toe en bovendien een knelpunt in het lokale fietsnetwerk. De fietssnelweg F40, die een ring rond Gent vormt, loopt over de brug heen. De nieuwe vervangende brug – die deze week officieel is geopend – is een stuk breder en heeft een apart gedeelte voor fietsers. Het uitkragende fietsdek is van vezelversterkt composiet.

Relatief lage pylonen

Voor de nieuwe brug koos het ontwerpteam voor een – zoals ze het zelf omschrijven – bijzonder constructief concept: een extern nagespannen betonbrug. “Bij dit type brug, ook wel extradosed brug genoemd, zijn de pylonen relatief laag en de hoek waaronder de tuien aan het dek zijn bevestigd relatief klein”, legt ipv Delft uit. “De kabels leiden de belasting naar de pylonen en zetten tegelijkertijd de betonnen liggers onder druk, waardoor die een grote belasting kunnen dragen. Het concept is mede gekozen op basis van life cycle analysis en life cycle costs.”

De functionele verlichting bestaat uit hangarmaturen aan spankabels. Hiervoor is gekozen zodat de verlichting niets afdoet aan de brugconstructie. “Daarnaast zit er verlichting in de handregel van het transparante hekwerk en komt er accentverlichting op de bovenzijde van de betonnen pylonen. Hierdoor is de kenmerkende vorm van de betonnen constructie straks ook ’s nachts goed herkenbaar.”

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder Infrasite.nl.