Boogbrug Vianen. Foto: iStock / Robin Verhoef

Na 19 dagen zagen gaat laatste deel Boogbrug Vianen naar eindpunt

De Boogbrug Vianen is in iets minder dan drie weken tijd in kleinere delen gezaagd. Maandagochtend werden de laatste delen naar Schiedam gevaren, waar het staal verder wordt verwerkt zodat het uiteindelijk kan worden hergebruikt.

Onlangs sprak Infrasite al uitgebreid van DDM, het bedrijf dat binnen deze opdracht verantwoordelijk is voor de demontage. Jorn Vermeer legde uit hoe er steeds een stukje van de brug werd afgehaald, net zo lang tot deze laag genoeg was om onder de Jan Blankenbrug door te varen. Daar is het bedrijf dus de afgelopen negentien dagen mee bezig geweest in een voorhaven van de Prinses Beatrixsluis, laat Rijkswaterstaat weten. De werkzaamheden liepen door harde wind en vorst een paar dagen uit.

Brugdelen verder verkleind op werf Mammoet

Afgelopen zaterdag vertrokken al twee kleinere werkpontons uit die voorhaven naar de werf van Mammoet in Schiedam. En maandagochtend vertrok het laatste, grote ponton met het brugdek naar dezelfde eindbestemming. Patrouillevaartuigen begeleidden het transport. In Schiedam worden de stalen brugdelen op de werf van Mammoet verder verkleind. Uiteindelijk zal een verwerker ze voor 99 procent omzetten in herbruikbare grondstoffen.

Met het uitvaren van de brugdelen zijn de werkzaamheden overigens nog niet klaar. De komende maanden wordt de aanbrug aan de kant van Vianen verwijderd. Zo lang dat niet is gebeurd, is er bij de brug een expositie te bezoeken. Ook wordt bekeken of een monument wenselijk en haalbaar is, aldus Rijkswaterstaat.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Na 19 dagen zagen gaat laatste deel Boogbrug Vianen naar eindpunt | Infrasite
Boogbrug Vianen. Foto: iStock / Robin Verhoef

Na 19 dagen zagen gaat laatste deel Boogbrug Vianen naar eindpunt

De Boogbrug Vianen is in iets minder dan drie weken tijd in kleinere delen gezaagd. Maandagochtend werden de laatste delen naar Schiedam gevaren, waar het staal verder wordt verwerkt zodat het uiteindelijk kan worden hergebruikt.

Onlangs sprak Infrasite al uitgebreid van DDM, het bedrijf dat binnen deze opdracht verantwoordelijk is voor de demontage. Jorn Vermeer legde uit hoe er steeds een stukje van de brug werd afgehaald, net zo lang tot deze laag genoeg was om onder de Jan Blankenbrug door te varen. Daar is het bedrijf dus de afgelopen negentien dagen mee bezig geweest in een voorhaven van de Prinses Beatrixsluis, laat Rijkswaterstaat weten. De werkzaamheden liepen door harde wind en vorst een paar dagen uit.

Brugdelen verder verkleind op werf Mammoet

Afgelopen zaterdag vertrokken al twee kleinere werkpontons uit die voorhaven naar de werf van Mammoet in Schiedam. En maandagochtend vertrok het laatste, grote ponton met het brugdek naar dezelfde eindbestemming. Patrouillevaartuigen begeleidden het transport. In Schiedam worden de stalen brugdelen op de werf van Mammoet verder verkleind. Uiteindelijk zal een verwerker ze voor 99 procent omzetten in herbruikbare grondstoffen.

Met het uitvaren van de brugdelen zijn de werkzaamheden overigens nog niet klaar. De komende maanden wordt de aanbrug aan de kant van Vianen verwijderd. Zo lang dat niet is gebeurd, is er bij de brug een expositie te bezoeken. Ook wordt bekeken of een monument wenselijk en haalbaar is, aldus Rijkswaterstaat.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.