Brugdekbewaking radar

Inzet van radar maakt bedienbare bruggen veiliger

Om incidenten met mensen en voertuigen op bedienbare bruggen te voorkomen, kan de inzet van radartechnologie voor het waarnemen van objecten op de brug een uitkomst zijn. Pilz Nederland ontwikkelde op basis daarvan een systeem dat werd toegepast op een fietsbrug in Woerden. De komende tijd volgen er waarschijnlijk meer projecten.

De veiligheid van bedienbare bruggen is altijd een punt van aandacht. Een brug bedienen waar nog mensen of voertuigen opstaan wil niemand, maar toch vinden daar geregeld incidenten mee plaats. En dat maakt het openen en sluiten van bruggen op afstand een stuk lastiger. Het systeem van Pilz, waarbij de brugdekbewaking plaatsvindt met behulp van radar, is bedoeld om daar een oplossing voor te bieden.

“Het uitgangspunt was om te komen tot een systeem dat bij alle weersomstandigheden detecteert of het brugdek vrij is van objecten, zoals mensen en auto’s, en een signaal geeft als dit niet zo is”, legt Edmund Meijer van Pilz uit. “Radar is dan de aangewezen technologie, want dat is vrijwel ongevoelig voor externe factoren als zon, regen, mist en wind. Dit concept helpt brugbedienaars in de veilige uitvoering van hun werk.”

Balans tussen beschikbaarheid en veiligheid

De gebruikte radartechnologie is door een andere partij gemaakt; Pilz ontwikkelde zelf de software en intelligentie die ervoor zorgen dat de radar in deze toepassing werkt. “Dat traject begon met een risico-evaluatie en mondde uit in een systeem dat aan de hoogste veiligheidsnorm voor deze toepassing voldoet, SIL 2”, aldus Meijer. Hij geeft aan dat de optimale balans tussen beschikbaarheid en veiligheid is gezocht. “Het systeem krijgt bijvoorbeeld de tijd om te verwerken dat er een vogel voorbij vliegt. Dan gaat niet gelijk het alarm af. Maar als er iets langer een object wordt waargenomen, dan wordt de bediening van de brug stopgezet.”

Tekst loopt door onder de foto

Brugdekbewaking radar

Vanwege die balans tussen veiligheid en beschikbaarheid is het modulair uit te breiden systeem bedoeld om brugbedienaars te ondersteunen in het schouwproces; het is dus niet ontwikkeld voor de automatische bediening van bruggen. Het bereik van de radar is standaard 4meter maar door de kastjes tegenover elkaar te plaatsen, kan dat bereik worden vergroot. De maximale breedte is 7,5 meter.

Verzoek om brug te openen

Het eerste project waarbij dit product van Pilz is toegepast, en überhaupt de eerste brug waarbij voor het gebruik van radar is gekozen, is een fietsbrug in Woerden. Voorheen werd deze door de fietsers bediend. In de nieuwe situatie doet de passerende pleziervaart een verzoek om de brug te openen. Dat kan indien zich niemand op het brugdek bevindt. Het radarsysteem voorkomt dat de brug al opengaat als het brugdek niet vrij is.

“In dit geval hebben wij het systeem niet uitgerust met een toepassing die meet hoe vaak het systeem heeft ingegrepen, dus ik kan ook niet zeggen hoe vaak dat is gebeurd”, vertelt Meijer. “Uiteraard krijgen we wel terugkoppeling van de gemeente Woerden. Er deden zich in het begin wat kinderziektes voor, maar die konden we snel oplossen. Uit wat de gemeente ons laat weten, blijkt dat het systeem goed werkt en dat zij er tevreden over zijn.”

Momenteel zit Pilz voor meerdere projecten in de aanbestedingsfase met de radar-brugdekbewaking, onder meer voor een soortgelijke brug als in Woerden en voor een brug-sluiscombinatie. “Daarnaast krijgen we van verschillende potentiële opdrachtgevers vragen over ons systeem. Dus er is zeker belangstelling voor en ik verwacht dat we het de komende tijd in meer projecten gaan toepassen”, aldus Meijer.

Brugdekbewaking radar

Brugdekbewaking radar

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.