Laserscantechnologie Amsterdam (foto: Fugro)

Laserscantechnologie beproefd om Amsterdamse infra te bewaken

Foto Fugro

Monitoren is een van de maatregelen die de gemeente Amsterdam inzet om kademuren en bruggen in de stad beter te beschermen. Geodataspecialist Fugro is in opdracht van de gemeente begonnen met testen waarbij laserscantechnologie gebruikt wordt om de kwetsbare infrastructuur op een slimme manier te bewaken.

Fugro is een van de drie bedrijven waarmee de gemeente vorig jaar een raamcontract sloot. Het bedrijf is daarmee al vanaf de start betrokken bij het Amsterdamse actieprogramma ‘Bruggen en Kademuren’ om achterstallig onderhoud uit te voeren. Zo levert Fugro meetgegevens op basis van tachymetrie en waterpassing. Fugro en branchegenoten IGL en Iv-Infra meten op basis van traditionele methoden gemiddeld tachtig objecten per maand en houden zo in de gaten of bruggen, muren en panden bewegen.

Efficiënter meten

Om efficiënter en sneller te kunnen meten, gaat Fugro nu bekijken of TotaLite en mobiele laserscan een oplossing bieden. TotaLite analyseert beelden van camera’s om vervormingen te meten. Met mobiele lasers worden bruggen en kades vanaf het water gescand. Alle meetgegevens zijn beschikbaar op een online platform van Fugro. Analyses van die data kunnen dienen als hulpmiddel om reparatie en onderhoud beter te plannen.

Nieuwe technieken kunnen uitkomst bieden, zegt contractmanager Bart Schoorl bij de gemeente Amsterdam. “De gemeente Amsterdam daagt de markt uit om nieuwe oplossingen en innovaties te bedenken. De raamovereenkomst voor de monitoring biedt ruimte voor het testen van bestaande technieken. We gebruiken de uitkomsten om samen met dienstverleners als Fugro de beste manier voor uitbreiding te vinden.”

Lees ook: Amsterdam gaat bruggen en kades in centrum ontlasten

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie Infrasite

Laserscantechnologie beproefd om Amsterdamse infra te bewaken | Infrasite
Laserscantechnologie Amsterdam (foto: Fugro)

Laserscantechnologie beproefd om Amsterdamse infra te bewaken

Foto Fugro

Monitoren is een van de maatregelen die de gemeente Amsterdam inzet om kademuren en bruggen in de stad beter te beschermen. Geodataspecialist Fugro is in opdracht van de gemeente begonnen met testen waarbij laserscantechnologie gebruikt wordt om de kwetsbare infrastructuur op een slimme manier te bewaken.

Fugro is een van de drie bedrijven waarmee de gemeente vorig jaar een raamcontract sloot. Het bedrijf is daarmee al vanaf de start betrokken bij het Amsterdamse actieprogramma ‘Bruggen en Kademuren’ om achterstallig onderhoud uit te voeren. Zo levert Fugro meetgegevens op basis van tachymetrie en waterpassing. Fugro en branchegenoten IGL en Iv-Infra meten op basis van traditionele methoden gemiddeld tachtig objecten per maand en houden zo in de gaten of bruggen, muren en panden bewegen.

Efficiënter meten

Om efficiënter en sneller te kunnen meten, gaat Fugro nu bekijken of TotaLite en mobiele laserscan een oplossing bieden. TotaLite analyseert beelden van camera’s om vervormingen te meten. Met mobiele lasers worden bruggen en kades vanaf het water gescand. Alle meetgegevens zijn beschikbaar op een online platform van Fugro. Analyses van die data kunnen dienen als hulpmiddel om reparatie en onderhoud beter te plannen.

Nieuwe technieken kunnen uitkomst bieden, zegt contractmanager Bart Schoorl bij de gemeente Amsterdam. “De gemeente Amsterdam daagt de markt uit om nieuwe oplossingen en innovaties te bedenken. De raamovereenkomst voor de monitoring biedt ruimte voor het testen van bestaande technieken. We gebruiken de uitkomsten om samen met dienstverleners als Fugro de beste manier voor uitbreiding te vinden.”

Lees ook: Amsterdam gaat bruggen en kades in centrum ontlasten

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie Infrasite