Biocomposiet brug Friesland. Foto: provincie Friesland

Fietsbrug van biocomposiet kan langer mee dan verwacht

De provincie Friesland is tevreden over de prestaties van de fietsbrug van biobased composiet  over het Van Harinxmakanaal bij Ritsumasyl. Het lijkt er na een jaar al op dat de brug zijn verwachte levensduur van vijftig jaar gaat overtreffen. 

De 66 meter lange brug is nu een jaar in gebruik. Het object is uitgerust is met 200 sensoren. Daarmee kan de provincie het gedrag van de innovatieve brug onder alle mogelijke omstandigheden monitoren. Friesland overweegt nu ook andere bruggen te voorzien van sensoren.

“Na een jaar kunnen we zeggen dat het materiaal boven verwachting presteert. De lat lag al hoog, maar de sensoren laten zien dat er nauwelijks sprake is van vervorming en vermoeiing. Het materiaal buigt minder door dan verwacht en is daarmee dus sterker dan verwacht. De brug is ontworpen voor een levensduur van vijftig jaar, maar we kunnen nu al zeggen dat de brug naar verwachting nóg langer mee kan”, zegt provinciebestuurder Avine Fokkens-Kelder.

Schade door landbouwvoertuigen

Dankzij de sensoren kon de provincie eerder dit jaar ook zien of de brug schade had opgelopen nadat twee zware landbouwvoertuigen er per ongeluk overheen gereden waren. Hoewel analyse van de data aantoonde dat er geen onmiddellijke actie nodig was, is voor de zekerheid daarna alvast het beweegbare deel van de brug geïnspecteerd. Het vaste deel wordt deze maand onder de loep genomen. Uit alle inspecties bleek dat de brug een paar kleine haarscheurtjes heeft en één wat grotere scheur in het beweegbare en het vaste deel van de brug. De schade wordt op dit moment hersteld.

De provincie kijkt naar mogelijkheden om ook andere bruggen en kunstwerken te voorzien van sensoren. Met de data die ze generen is ook beter te bepalen wanneer onderhoud nodig is. Met het project wil Friesland de aanzet geven tot verdere ontwikkelingen van biocomposiet in de bouw.

Uitgebreid onderzoek

Het ontwerp en de bouw van de brug werd destijds gerealiseerd door het bouwteam DRIVE, een samenwerking van de ingenieursbureaus Sweco en Witteveen+Bos, de provincie Friesland, aannemerscombinatie Reef Infra/Spie en composietproducent Infra Composites. Voorafgaand aan de bouw is uitgebreid onderzoek gedaan naar de samenstelling van het biocomposiet voor het brugdek. Dat bestaat uit balsahout, vlas, hars en harder. De nieuwe composiet brug is de vervanger van een eerdere stalen burg.

De fietsbrug won begin vorig jaar de Circular Award Public 2019 in de categorie Provincies tijdens de Nationale Conferentie Circulair Economie in Den Haag. Ook de Lighthouse Award 2019 ging naar de Friese innovatie.

Auteur: Redactie Infrasite